Creabo bank

Rabobank gooit het over een disruptieve boeg. De nieuwe campagne wordt nu eens niet verzonnen door een gerenommeerd reclamebureau, maar door een coalitie van creatievelingen, die de bank nog niet kent. De nieuwe branding zou wel eens het einde kunnen inluiden van ‘een aandeel in elkaar’. Gelukkig maar, want te veel consumenten geloofden dat de bank hier toch vooral een financieel aandeel in de klant mee bedoelde. Via social media deed de bank de oproep: “Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie of TU student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden. We zijn op zoek naar communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend.”

Helder over de nieuwe positionering is de bank nog niet. “Wij hebben het verhaal en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe uitdagende projecten om onze klanten verder te versterken.” Daar moet je het als muzikant of social media influential dan maar mee doen. Als je toehapt, weet je in ieder geval dat je een “revolutionair partnership” moet aangaan dat “een nieuwe lat in de markt wil leggen”. Dat wil zeggen dat een creatieveling een coalitie moet aangaan met een andere partij. Een orkest bijvoorbeeld met een manager. En samen moeten ze iets iconisch gaan bouwen dat de Rabobank weer kleur op de wangen geeft. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld.

Er is een marketingbudget beschikbaar van zo’n 10 miljoen euro. Hoe kom je als creatieveling aan boord? Door kort en bondig duidelijk te maken hoe je te werk gaat. “De vijf meest veelbelovende ruwe ideeën en coalities krijgen een concrete briefing om uiteindelijk te kunnen beoordelen wie met Rabobank gaat samenwerken.”

Innovatief is het zeker. Dat moet je de bank nageven. En het past ongetwijfeld bij de nieuwe positionering, ook al kunnen creatievelingen hier alleen maar naar gissen. Er is niets tegen innovatie, zeker niet als het woord ingezet voor een betere of leukere wereld en daar lijkt het de Rabobank ook wel om te doen. En toch zijn er twijfels. De schandalen zijn nog niet vergeten. Van de Libor-affaire, de gesponsorde doping van wielrenners, betrokkenheid bij vastgoedfraude, de massale verkoop van rentederivaten aan kleine ondernemers tot aan de verdenking van medeplichtigheid bij het witwassen van crimineel geld van Mexicaanse drugskartels. Om dan de samenleving op te roepen om nieuwe iconen te bouwen voor de bank gaat ver. Eerst het huis langdurig

‘Eerst het huis langdurig op orde en dan pas de vlag uit, is het devies. Niet andersom’

op orde en dan de vlag uit, is het devies. Niet andersom. Het meest verontrustend is echter de manier waarop de Rabobank de reclamebureaus afschrijft. De ideeën van deze bureaus – waar de bank jarenlang op steunde – worden nu weggezet als conventioneel, saai en voorspelbaar. En zijn dat nu juist niet de waarden die de gemiddelde burger graag terugziet in een bank? De Rabobank gaat echter voor disruptief, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend. Ben benieuwd…

Reactie toevoegen

 
Editie
Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis Hypotheek Verstrekkers 2022 gewonnen. Naast Obvion waren ook Rabobank en Regiobank genomineerd. De drie verstrekkers danken de...

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Via de Rabo App kunnen klanten inzicht krijgen in hun energieverbruik. De app staat in verbinding met de slimme meter en geeft niet alleen aan wat een huishouden...

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank zijn genomineerd voor de Gouden Spreekbuis. Blauw Research voert dit jaar voor de 25ste keer de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers...

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabobank heeft in samenwerking met Figlo een digitale lichte tool voor financiële planning ontwikkeld, die aan alle internetbankierende klanten vanaf achttien...

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

Dit jaar worden huizen nog duurder, volgend jaar vlakken de prijzen af, aldus economen van RaboResearch in het Kwartaalbericht Woningmarkt. Ze zeggen er wel bij...

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

“De verbetering van de economie in 2021 biedt geen garantie voor dit jaar", zegt Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van de Rabobank bij de presentatie...

Rabobank omarmt Personal Finance Platform van Omniplan

Rabobank omarmt Personal Finance Platform van Omniplan

Rabobank heeft het bestaande adviesplatform vervangen door het Personal Finance Platform van Omniplan. Met dit nieuwe platform kunnen klanten een keuze maken om...

Het vuur van... Rita de Graauw

Het vuur van... Rita de Graauw

(Uit VVP 6-2021) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...