Creabo bank

Rabobank gooit het over een disruptieve boeg. De nieuwe campagne wordt nu eens niet verzonnen door een gerenommeerd reclamebureau, maar door een coalitie van creatievelingen, die de bank nog niet kent. De nieuwe branding zou wel eens het einde kunnen inluiden van ‘een aandeel in elkaar’. Gelukkig maar, want te veel consumenten geloofden dat de bank hier toch vooral een financieel aandeel in de klant mee bedoelde. Via social media deed de bank de oproep: “Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie of TU student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden. We zijn op zoek naar communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend.”

Helder over de nieuwe positionering is de bank nog niet. “Wij hebben het verhaal en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe uitdagende projecten om onze klanten verder te versterken.” Daar moet je het als muzikant of social media influential dan maar mee doen. Als je toehapt, weet je in ieder geval dat je een “revolutionair partnership” moet aangaan dat “een nieuwe lat in de markt wil leggen”. Dat wil zeggen dat een creatieveling een coalitie moet aangaan met een andere partij. Een orkest bijvoorbeeld met een manager. En samen moeten ze iets iconisch gaan bouwen dat de Rabobank weer kleur op de wangen geeft. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld.

Er is een marketingbudget beschikbaar van zo’n 10 miljoen euro. Hoe kom je als creatieveling aan boord? Door kort en bondig duidelijk te maken hoe je te werk gaat. “De vijf meest veelbelovende ruwe ideeën en coalities krijgen een concrete briefing om uiteindelijk te kunnen beoordelen wie met Rabobank gaat samenwerken.”

Innovatief is het zeker. Dat moet je de bank nageven. En het past ongetwijfeld bij de nieuwe positionering, ook al kunnen creatievelingen hier alleen maar naar gissen. Er is niets tegen innovatie, zeker niet als het woord ingezet voor een betere of leukere wereld en daar lijkt het de Rabobank ook wel om te doen. En toch zijn er twijfels. De schandalen zijn nog niet vergeten. Van de Libor-affaire, de gesponsorde doping van wielrenners, betrokkenheid bij vastgoedfraude, de massale verkoop van rentederivaten aan kleine ondernemers tot aan de verdenking van medeplichtigheid bij het witwassen van crimineel geld van Mexicaanse drugskartels. Om dan de samenleving op te roepen om nieuwe iconen te bouwen voor de bank gaat ver. Eerst het huis langdurig

‘Eerst het huis langdurig op orde en dan pas de vlag uit, is het devies. Niet andersom’

op orde en dan de vlag uit, is het devies. Niet andersom. Het meest verontrustend is echter de manier waarop de Rabobank de reclamebureaus afschrijft. De ideeën van deze bureaus – waar de bank jarenlang op steunde – worden nu weggezet als conventioneel, saai en voorspelbaar. En zijn dat nu juist niet de waarden die de gemiddelde burger graag terugziet in een bank? De Rabobank gaat echter voor disruptief, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend. Ben benieuwd…

Reactie toevoegen

 
Editie
Wiebe Draijer stopt als ceo van Rabobank

Wiebe Draijer stopt als ceo van Rabobank

Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van Rabobank, stelt zich niet beschikbaar voor een derde termijn als voorzitter van de groepsdirectie van Rabobank....

Pilot Duurzame Zekerheid Univé krijgt vervolg

Pilot Duurzame Zekerheid Univé krijgt vervolg

“Samen willen we eind 2022 minstens 500 bedrijfspanden hebben omgevormd van een asbestprobleem naar een energieleverende locatie die in de toekomst zo’n...

Huizen in twee jaar tijd naar verwachting 28 procent duurder

Huizen in twee jaar tijd naar verwachting 28 procent duurder

Rabobank heeft haar prijsvoorspelling woningen stevig naar boven bijgesteld. De bank: “We gaan ervan uit dat huizenprijzen dit jaar gemiddeld 14,4 procent...

“Compensatieregeling woekerrentes Rabobank voorbeeld voor andere banken”

“Compensatieregeling woekerrentes Rabobank voorbeeld voor andere banken”

De Consumentenbond is blij met het besluit van Rabobank om klanten met consumptieve kredieten te compenseren voor te veel betaalde rente. De Consumentenbond...

Europese banken doorstaan stresstesten

Europese banken doorstaan stresstesten

Het Europese bankensysteem is weerbaar in een uitdagend marco-economisch scenario, aldus de European Banking Authority (EBA) en de Europese Centrale Bank (ECB) naar...

Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Aegon is onder consumenten de meest populaire hypotheekaanbieder in het tweede kwartaal van 2021, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder 8.240 consumenten....

Freo: liever geen lening bij verbouwplannen

Freo: liever geen lening bij verbouwplannen

Acht op de tien Nederland maakt gebruik van de mogelijkheden binnen de bestaande hypotheek of sluit een tweede hypotheek af om een verbouwing te financieren. ...

Kifid: slapend tegoed, spaargeld kwijt

Kifid: slapend tegoed, spaargeld kwijt

Een consument heeft bij het opruimen van oude documenten uit het nalatenschap van zijn moeder ontdekt dat zij bij de Rabobank een spaarrekening op zijn naam heeft...

Gemiddeld koophuis dit jaar naar verwachting 36.000 euro duurder

Gemiddeld koophuis dit jaar naar verwachting 36.000 euro duurder

Rabobank gaat ervan uit dat koopwoningen dit jaar 10,9 procent duurder zullen zijn dan in 2020. Uitschieter is Flevoland, met naar verwachting een stijging van zestien...

Rabobank: huizenprijzen stijgen dit jaar fors meer dan eerder voorspeld

Rabobank: huizenprijzen stijgen dit jaar fors meer dan eerder voorspeld

Rabobank verwacht dat de huizenprijzen in 2021 blijven stijgen, met acht procent. Het aantal verkochte huizen zakt naar verwachting wel wat in. Woningmarkteconoom...