Creabo bank

Rabobank gooit het over een disruptieve boeg. De nieuwe campagne wordt nu eens niet verzonnen door een gerenommeerd reclamebureau, maar door een coalitie van creatievelingen, die de bank nog niet kent. De nieuwe branding zou wel eens het einde kunnen inluiden van ‘een aandeel in elkaar’. Gelukkig maar, want te veel consumenten geloofden dat de bank hier toch vooral een financieel aandeel in de klant mee bedoelde. Via social media deed de bank de oproep: “Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie of TU student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden. We zijn op zoek naar communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend.”

Helder over de nieuwe positionering is de bank nog niet. “Wij hebben het verhaal en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe uitdagende projecten om onze klanten verder te versterken.” Daar moet je het als muzikant of social media influential dan maar mee doen. Als je toehapt, weet je in ieder geval dat je een “revolutionair partnership” moet aangaan dat “een nieuwe lat in de markt wil leggen”. Dat wil zeggen dat een creatieveling een coalitie moet aangaan met een andere partij. Een orkest bijvoorbeeld met een manager. En samen moeten ze iets iconisch gaan bouwen dat de Rabobank weer kleur op de wangen geeft. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld.

Er is een marketingbudget beschikbaar van zo’n 10 miljoen euro. Hoe kom je als creatieveling aan boord? Door kort en bondig duidelijk te maken hoe je te werk gaat. “De vijf meest veelbelovende ruwe ideeën en coalities krijgen een concrete briefing om uiteindelijk te kunnen beoordelen wie met Rabobank gaat samenwerken.”

Innovatief is het zeker. Dat moet je de bank nageven. En het past ongetwijfeld bij de nieuwe positionering, ook al kunnen creatievelingen hier alleen maar naar gissen. Er is niets tegen innovatie, zeker niet als het woord ingezet voor een betere of leukere wereld en daar lijkt het de Rabobank ook wel om te doen. En toch zijn er twijfels. De schandalen zijn nog niet vergeten. Van de Libor-affaire, de gesponsorde doping van wielrenners, betrokkenheid bij vastgoedfraude, de massale verkoop van rentederivaten aan kleine ondernemers tot aan de verdenking van medeplichtigheid bij het witwassen van crimineel geld van Mexicaanse drugskartels. Om dan de samenleving op te roepen om nieuwe iconen te bouwen voor de bank gaat ver. Eerst het huis langdurig

‘Eerst het huis langdurig op orde en dan pas de vlag uit, is het devies. Niet andersom’

op orde en dan de vlag uit, is het devies. Niet andersom. Het meest verontrustend is echter de manier waarop de Rabobank de reclamebureaus afschrijft. De ideeën van deze bureaus – waar de bank jarenlang op steunde – worden nu weggezet als conventioneel, saai en voorspelbaar. En zijn dat nu juist niet de waarden die de gemiddelde burger graag terugziet in een bank? De Rabobank gaat echter voor disruptief, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend. Ben benieuwd…

Reactie toevoegen

 
Editie
Baarsma benoemd tot CEO Rabo Carbon Bank

Baarsma benoemd tot CEO Rabo Carbon Bank

Barbara Baarsma, directievoorzitter van Rabobank Amsterdam, wordt per 1 maart benoemd tot CEO van Rabo Carbon Bank, een nieuw onderdeel waar klanten op termijn...

Allianz neemt Rabo PGGM PPI over

Allianz neemt Rabo PGGM PPI over

Allianz heeft overeenstemming bereikt om Rabo PGGM PPI over te nemen. De overname moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouders. Allianz en Rabo PGGM PPI...

Rabobank en Omniplan vernieuwen samenwerking

Rabobank en Omniplan vernieuwen samenwerking

Rabobank en Omniplan vernieuwen de samenwerking op het gebied van hybride hypotheekadvies. Omniplan levert haar oplossing ‘Personal Finance Platform’...

Rabobank: Nederlandse economie doet het relatief goed

Rabobank: Nederlandse economie doet het relatief goed

"De tweede coronagolf zorgt weliswaar voor een nieuwe dip, maar deze is beduidend minder diep dan tijdens de eerste golf. Ook in vergelijking met de rest van de...

Twaalf geldverstrekkers verankeren verduurzaming binnen hypotheekadvies

Twaalf geldverstrekkers verankeren verduurzaming binnen hypotheekadvies

Twaalf geldverstrekkers hebben informatievelden bij een hypotheekaanvraag toegevoegd waarin adviseurs aangeven of in het adviesgesprek verduurzaming aan de orde...

Rabobank HuisScan wil energietransitie aanjagen

Rabobank HuisScan wil energietransitie aanjagen

Rabobank heeft de HuisScan gelanceerd. De scan biedt een online duurzaamheidsadvies en passende offertes voor aanpassingen aan de woning. “Gebruikers van...

Rabobank: "Huizenprijzen volgend jaar onder druk"

Rabobank: "Huizenprijzen volgend jaar onder druk"

Rabobank denkt dat er in 2021 minder woningen verkocht gaan worden en dat de huizenprijzen onder druk komen te staan. Woningmarkteconoom Lisanne Spiegelaar: “Huizen...

Financiële instellingen van start met pilot Inkomensbepaling Pensioen

Financiële instellingen van start met pilot Inkomensbepaling Pensioen

In navolging van de Inkomensbepaling Loondienst starten ING, ABN Amro, Aegon, Florius, Rabobank, De Hypotheker, NHG en HDN gedurende drie maanden een pilot met de...

Rabobank wil energieverbruik 1 miljoen hypotheekklanten verlagen

Rabobank wil energieverbruik 1 miljoen hypotheekklanten verlagen

Rabobank heeft een meerderheidsbelang genomen The Sustainables, een verduurzamingsadviesbureau voor de woningmarkt. Rabobank wil de dienstverlening inzetten om het...

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank heeft de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl geïmplementeerd op haar website. De optie voor consumenten om te kiezen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur...