Creativiteit zit in de beperking

Jelle Bartels 2

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt de noodzaak van creativiteit. Innovatie wordt een luxe. Terwijl juist nu creativiteit (en innovatie) meer noodzakelijk is dan ooit tevoren.

In het laatste jaar is onze wereld veranderd. Kijk maar om je heen: je houdt (zo goed en kwaad als het gaat) anderhalve meter afstand, je werkt (veel) meer thuis en je draagt inmiddels een mondkapje. In onze sector is er, behalve het thuiswerken, nog niet veel aan de hand. Dat lijkt natuurlijk prettig, tegelijkertijd is het de doodsteek voor creativiteit.

Omdat je niet uit je comfortzone wordt gehaald, lijkt het erop dat veranderingen opeens gebeuren. Je wordt ‘overvallen’ door een gebeurtenis in je omgeving. ‘Opeens’ was er die kredietcrisis waar je mee moest dealen. Of stopte (verminderde) de provisie over bepaalde producten. Achteraf repareerde je de lekken. Deed je alles wat nodig was om de stop weer in het bad te krijgen. En gelukkig lukte dat bij velen ook nog. We blijken een veerkrachtige beroepsgroep. Ondernemers vinden dan alsnog de creativiteit om tot een oplossing te komen.

Je kunt je afvragen of dat gewenst is. Het brengt tenslotte veel stress mee. Veel adviseurs geven achteraf aan dat ze er toch wel eerder mee hadden willen beginnen. Onderzoeken of het niet anders had gekund. Of ze niet konden anticiperen op mogelijke schaarste die eraan kan komen.

Natuurlijk kun je niet met alles rekening houden. Gelukkig hoeft dat ook niet. Niemand heeft een glazen bol. Toch zijn er mogelijkheden om creativiteit aan te zetten zonder al daadwerkelijk in een schaarste aan te komen. Begin met het in kaart brengen van de kernelementen in je bedrijf. Wat zijn de zaken die je op dit moment gebruikt om jouw bedrijf te runnen? Denk hierbij niet alleen aan je computer, je personeel of jezelf, maar ook aan onder andere je aantal gesprekken, je netwerk, je klanten, de marketing, je analyses en de partners waarmee je werkt. Je kunt daarvoor het Business Model Canvas gebruiken.

‘Denk je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg’

Creëer je eigen schaarste

Vervolgens creëer je je eigen schaarste. Haal je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg. Als wij deze de afgelopen jaren bij mensen uit het business model haalden, kregen wij flinke discussies: de adviseur kon echt niet zonder zijn kantoor (de huidige tijd laat natuurlijk anders zien). Haal steeds zaken weg waarvan jij (of je team) denkt dat ze ‘echt’ nodig zijn. Ga daarna creatief zoeken naar mogelijke oplossingen om toch je bedrijf voort te kunnen zetten. Houd vooral vol. Het eerste kwartier zal het misschien nog lastig zijn, maar geef het even tijd en je zult zien dat er waardevolle inzichten komen.

Vind je het op deze manier alsnog lastig, dan kun je nog een extra hulpmiddel gebruiken: haal hetgeen weg waarvan jij denkt dat het echt nodig is en vraag jezelf af hoe een ander (bijvoorbeeld een bedrijf uit een andere dienstverlening) ermee om zou gaan. Ik zeg je nu al dat een slager of een ict-er op een heel andere manier naar de waarde van het pand in zijn business model kijkt dan jij.

Doordat je kijkt naar schaarste binnen je business model, kun je nu al een aantal scenario’s achter de hand krijgen voor een eventuele volgende keer. Behalve dat het erg leuk is om dit met je team te doen, krijg je ook nog eens de mogelijkheid om bij een volgende uitdaging weer eerder terug te zijn op je oude niveau.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Verhalen vertellen werkt

Verhalen vertellen werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal....