Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen doorgevoerd die tot voor kort onhaalbaar leken. Het is een gemiste kans om het momentum voorbij te laten gaan om onze culturen en werkwijzen duurzaam te verbeteren. We hebben laten zien dat het kan. En het is nodig.

Laat ik gek beginnen: ik geniet van de verplichte rust die de coronacrisis ons geeft. Het onthaasten, het verplichte niets-moeten, de helderblauwe lucht boven mijn hoofd en de overdosis tijd thuis met mijn thuisscholierende kinderen vind ik een heerlijke verandering met het pre-coronatijdperk. Ja, dit zegt veel over mij en het leven dat ik pre-corona leidde. Ben ik ontevreden over mijn leven? Nee. Integendeel zelfs. Juist daarom is het afgedwongen niets-kunnen-doen zo’n prettige onderbreking. De kans is klein dat ik ooit op eigen initiatief de tijd had genomen om te genieten van waar ik nu van geniet. Want – eerlijk is eerlijk – ik had al langer een latent onrustig onderbuikgevoel dat ik veranderingen wilde doorvoeren. Dit leidde nog niet tot concrete actie. Ik mag dan een verandergoeroe zijn, ook voor mij geldt dat veranderen terwijl alles doorloopt leidt tot uitstelgedrag. Maar ja, nog even. En dan mogen we weer binnen elkaars persoonlijke ruimte komen. Moeten we omdat het mag weer naar de massa-evenementen-die-jeniet-mag-missen-als-je-tenminste-een-normaalleven-wilt-leiden? Kortom: nu ik dit allemaal heb ervaren, wil ik eigenlijk terug naar het pre-coronatijdperk? Of ga ik antwoord geven aan mijn latente veranderbehoefte?

Nieuwe balans

Ik doe het laatste. Niet radicaal anders. Maar, de manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen. Door mezelf anders te organiseren en anders te kijken naar wat ik echt belangrijk vind. De tijd is aangebroken om mijn 20 jaar oude professionele ‘mentale legacy’ uit te dagen. En aan te vullen met wat ik de afgelopen maanden heb geleerd. Om uiteindelijk tot een nieuwe balans te komen waarin ik het plezier van mijn pre-coronabestaan combineer met de onthaastende rust die ik tijdens de crisis heb ervaren.

‘De manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen’

Ik ben niet alleen met mijn wens om te veranderen. De afgelopen maanden heb ik veel mensen gesproken over onze ervaringen met de lockdown. Het valt mij op hoeveel mensen eenzelfde hoop of verwachting hebben over het post-coronatijdperk. De hoop en verwachting dat we met elkaar leren van wat we hebben ervaren en ons leven aangenamer gaan maken. Bijvoorbeeld door minder stress te ervaren in het reizen van en naar werk en door meer aandacht te geven aan de sociale kant van werken met collega’s (ooit gedacht dat we het contact met collega’s zo zouden missen?).

Ik hoor positieve en hoopvolle verhalen. We hebben het momentum om een aantal blijvende veranderingen door te voeren. Omdat we hebben laten zien dat het kan. En… omdat het nodig is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Mindfuck

Mindfuck

(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Mentale voorsprong

Mentale voorsprong

(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt...

Dit kan ons allemaal overkomen

Dit kan ons allemaal overkomen

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk...

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...