Daar heb ik over nagedacht, hoor!

Ruan de Haas (Algemeen Bestuurslid & Duo Voorzitter ad Interim)

(door Ruan de Haas, FVP) De Vereniging Federatie van Vermogensplanners, FVP, pakt graag de uitdaging van vakblad VVP op om een campagne te bedenken die de waarde van deskundig, financieel advies onder de aandacht van de consument brengt. De campagne krijgt als centraal thema de slogan: Daar heb ik over nagedacht, hoor!

Het hebben van geldzorgen is een onderschat probleem. Het is veel meer dan ‘vervelend’. Geldzorgen maken mensen ongelukkig, relaties stuk en tasten de gezondheid aan. Financieel adviseurs kúnnen mensen helpen om hun uitgaven beter op hun inkomsten af te stemmen. Het is geen schande om bij het willen aanleren van deze vaardigheid hulp te vragen. Die hulp is voor steeds meer mensen nodig. Dat heeft meerdere oorzaken.

Dagelijks staan consumenten aan talloze koopverleidingen bloot. Soms door duidelijke reclames. Steeds vaker echter via verborgen verleiders waar we ook al een mooie term voor hebben ‘ evil nudges ’: de kunst van het verleiden zonder dat je beseft dat je verleid wordt. Een andere oorzaak is dat kennis en inzicht in wat de toekomst voor ons financieel in petto heeft voor velen een zwart gat is.

Maar er zijn meer oorzaken. Zoals aannames die stevig in ons collectieve geheugen gegrift staan, maar die niet meer geldig zijn. Met de campagne Daar heb ik over nagedacht, hoor! willen wij via financieel adviseurs consumenten financieel weerbaarder maken. Wij willen consumenten stimuleren vermogen op te bouwen in tijden dat dit kan om rust te hebben in tijden dat het financieel wat minder is.

‘Vermogensvorming is een onderwerp dat voor iedereen relevant is.’

Geen geld voor dure campagnes

Dat wij, financieel adviseurs, verstand hebben van vermogensvorming wil niet zeggen dat we zelf beschikken over grote kapitalen die voldoende zijn om een fraaie campagne via landelijke kranten, tv en sociale media uit te rollen. Daar hebben we wel over nagedacht hoor! Wat we voor ons zien is een campagne die door financieel adviseurs zelf wordt gedragen. De campagne bestaat uit de volgende drie onderdelen:

Misverstanden wegwerken

Rondom het onderwerp vermogen leven bij de consument verschillende misverstanden. Deze misverstanden kunnen een belemmering vormen voor een goed gesprek over de financiële toekomst.Twee voorbeelden.

Wanneer je op latere leeftijd in een verzorgingstehuis opgenomen wordt, dan zijn de kosten hiervan fors. Heb je eigen vermogen dan ben je verplicht deze kosten eerst zelf te dragen. Pas wanneer dit vermogen onder een bepaalde grens komt, neemt de samenleving deze kosten op zich . Waar of niet? De financieel vakman weet dat dit niet waar is. Maar hoeveel burgers weten dit? En wanneer je hier een onjuist beeld van hebt, waarom zou je dan vermogen voor later opbouwen? De buurman die zijn hele leven de bloemetjes heeft buitengezet woont in de verzorgingsflat naast je en alles wordt voor hem betaald.

Een ander voorbeeld. Wanneer je komt te overlijden, erft je levenspartner het vermogen. Maar de belastingdienst is meedogenloos. Terwijl je al belasting hebt betaald over de inkomsten die je hebt weten te sparen, doet de fiscus een enorme graai in deze erfenis. Schaamteloze verrijking uit de portemonnee van mensen die altijd keurig belasting hebben betaald . Ook hier zijn de misverstanden levensgroot. Wie weet dat de helft van het vermogen in de meeste gevallen helemaal niet in de erfenis valt? Wie heeft enig idee over de hoogte van de vrijstelling? Het beeld van de grijpgrage fiscus beklijft meer dan de feiten.

In de campagne Daar heb ik over nagedacht, hoor! worden tien van dit soort misverstanden op een voor de consument aantrekkelijke wijze uitgelegd. Tien losse ‘lessen’ die de adviseur verspreid over de tijd in zijn eigen nieuwsbrief kan plaatsen, of via zijn sociale media kan delen.

Helpen vermogen opbouwen

In het tweede onderdeel van de campagne willen we mensen met herkenbare voorbeelden helpen om vermogen op te bouwen.

Ook hier willen we met tien concrete voorbeelden komen. Voorbeelden die duidelijk laten zien dat beslissingen om consequent iets niet te doen wat je altijd wel deed op termijn een relevante aanvulling op het vermogen opleveren.

Hoeveel mensen hebben enig idee wat één pakje sigaretten per veertien dagen minder wegblazen over een reeks van jaren aan besparingen oplevert? Of wat het oplevert om gemiddeld eens per maand minder uit eten gaan. We willen niemand de genoegens van het leven ontzeggen, zéker niet want iedereen wil toch óók nú gewoon lekker leven? Wel willen we duidelijk maken dat afzien van die incidentele en kortstondige genoegens financieel gezien een forse bijdrage aan een gunstig financieel toekomstperspectief had kunnen opleveren.

Ook presenteren wij voorbeelden waarin we laten zien dat ‘ een procentje verschil ’ in de kosten van financiële producten of de inzet van een deskundig adviseur , op de lange termijn enorme verschillen in eindkapitalen oplevert.

Met tien voorbeelden die elk huishouden zal herkennen, laten we ook zien dat handelingen die je nu misschien ondoordacht doet, op termijn leiden tot een positief effect op je vermogen. Het ideaal? Dat consumenten bij uitgaven vaker kunnen zeggen: daar heb ik over nagedacht, hoor!

Helpen kennis te vinden

Het derde onderdeel van de campagne bestaat uit een site. Een site die onder beheer staat van een stichting. In ons idee heeft de site het karakter van een gecontroleerde startpagina voor mensen die willen werken aan vermogensvorming door inkomsten en uitgaven beter in balans te brengen . Een site met links naar onderwerpen die behandeld worden door de vele betrouwbare instituten die we in Nederland kennen, zoals het NIBUD en Milieu Centraal. Instituten die allemaal waardevolle informatie presenteren, maar op het internet helaas verspreid hun kennis ter beschikking stellen. Hoe mooi is het niet wanneer we met elkaar op één centrale plaats de informatie over vermogensvorming ontsluiten. We stellen alles in het werk om te borgen dat de informatie die de consument via de centrale startpagina vermogensvorming tot zich neemt, echt zinvol en correct is.

Drietraps campagne

De campagne Daar heb ik over nagedacht, hoor! is een drietraps campagne. Eerst een aantal misverstanden wegnemen. Daarna laten zien dat door beslissingen die je elke dag kunt nemen, je invloed op je vermogen kunt uitoefenen. Tot slot een plek waar consumenten die meer willen weten kennis en hulp kunnen vinden.

Vermogen moeten we ontdoen van de smaak van champagne, de geur van Chanel nr. 5 en de rode kleur van Ferrari. Vermogensvorming is een onderwerp dat voor iedereen relevant is. Een vermogen is vóóral te bereiken wanneer consumenten nog vaker dan nu kunnen zeggen: daar heb ik over nagedacht, hoor!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
FVP-leden opgenomen in CFP-register

FVP-leden opgenomen in CFP-register

De vereniging en de stichting Federatie Vermogensplanners (FVP) zijn opgegaan in de Stichting FFP. Alle leden van het huidige FVP zullen worden opgenomen in het...

"Minder financieel zekere toekomst dan veel consumenten denken"

"Minder financieel zekere toekomst dan veel consumenten denken"

“Consumenten krijgen steeds meer behoefte aan ondersteuning bij vermogensplanning”, aldus Ruan de Haas, interim-voorzitter van de Federatie Vermogens...

VKG winnaar Adviescampagne 2019

VKG winnaar Adviescampagne 2019

De campagne ‘De klant vertelt’ van VKG is de winnaar van de VVP Adviescampagne 2019. Dit maakte juryvoorzitter en Adfiz-directeur Enno Wiertsema bekend...

Onafhankelijk Financieel Spreekuur

Onafhankelijk Financieel Spreekuur

(door Martin Koot, MoneyView) Bedenk een campagne om het imago van onafhankelijke financieel adviseurs te verbeteren, inclusief budgetvoorstel en te verwachten...

Beroepseer: trots op je vak

Beroepseer: trots op je vak

(door Fred de Jong, onderzoeker) Om een goede campagne rond financieel advies te kunnen voeren, zullen financieel adviseurs eerst zelf overtuigd moeten zijn van...

Adviescampagne 2019: daar heb ik over nagedacht hoor!

Adviescampagne 2019: daar heb ik over nagedacht hoor!

Onder het motto 'Omdat u het waard bent' verzoekt VVP branchepartijen een campagne te bedenken die de waarde van deskundig, financieel advies onder de aandacht van...

Financieel adviseur Dirk Kooiman lanceert adviescampagne

Financieel adviseur Dirk Kooiman lanceert adviescampagne

De dinsdag verschenen VVP, nummer 4, heeft de primeur van de adviescampagne die financieel adviseur Dirk Kooiman uit Baarn is gestart. Kooiman lanceert de campagne...

En hoe nu verder...

En hoe nu verder...

(door Dirk Kooiman, financieel adviseur) Wij, de onafhankelijke adviseurs, zullen alert moeten blijven om het grote publiek aan ons te binden. Met websites voor...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

Niet alleen het dak van uw woning verdient onderhoud

Niet alleen het dak van uw woning verdient onderhoud

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft de uitdaging van de redactie van VVP opgepakt: bedenk en beschrijf een campagne waarmee het onafhankelijke...