Data, data en nog eens data

Pascal Spelier

Tijdens het ‘Digital insurance agenda'-event in München in november, werd weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de verzekeringswereld. Tal van Insurtechs hebben een niet te stillen honger naar klantgegevens, met als doel een betere klantbeleving te bieden en risico’s beter in te schatten of te voorkomen.

Ook FinTechs kunnen binnenkort dankzij PSD2 en de AVG -als de klant het wil-over steeds meer data beschikken, hun klanten beter inzicht geven in hun financiële situatie en het advies hierop afstemmen. ING stoeit al een beetje met PSD2 via haar eigen FinTech Yolt.com. Maar begin volgend jaar gaan we pas echt merken welke invloed PSD2 op de financiële sector heeft.

Terug naar verzekeren. Veel beter dan schades uitbetalen, is schades voorkomen. In toenemende mate zien we daardoor InsurTechs en andere startups die door sensors te gebruiken, proberen te voorkomen dat risico’s zich voordoen. Of door tijdig ingrijpen schades proberen te voorkomen of te verminderen. Zo maar een greep uit ondernemingen die sensoren maken om risico’s te beperken.

Het Amerikaanse Roost heeft sensoren die waterlekkage en bevriezing van leidingen kunnen detecteren. Ook hebben ze speciale batterijen die ‘domme’ rookmelders slim maken en die verbindt met de smartphone van de klant. Homies, een initiatief van Achmea, biedt haar klanten een slim alarm dat bij brand en inbraak niet alleen een alarm laat afgaan, maar ook de klant, familie, vrienden en buren waarschuwt met een appje. Het Amerikaanse Notion heeft een alles-in-één-sensor voor beweging, lekkage, rook, glasbreuk, et cetera. Natuurlijk krijgt de klant op zijn smartphone een melding als er iets aan de hand is.

Ook gedragsdata worden steeds belangrijker. Het Nederlandse InsurApp, een initiatief van RISK Ventures, heeft met behulp van technologie van de Belgische onderneming Sentiance, een app gemaakt die de context van de klant en patronen vaststelt. Zelflerende algoritmes voorspellen de situatie van de klant en laten de app relevante berichten of suggesties voor verzekeringen sturen.

Het Australische Boundlss biedt een op kunstmatige intelligentie gebaseerde health coach, een chatbot die interessant is voor zorg-en levensverzekeraars. Ze hebben een integratie met meer dan 250 ‘wearables’ en gezondheidsapps en gaan op basis van de verzamelde data met de gebruiker een gesprek aan over zijn of haar gezondheid.

Inmiddels zijn er ook al meerdere apps die als digitale verzekeringsadviseur in jouw broekzak fungeren. Denk aan Knip, GetSafe, Clark en Brolly. Ze verzamelen alle data van bestaande verzekeringen. Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent. Knab lanceerde in Nederland een vergelijkbaar initiatief.

Al langer zien we pay-how-you-drive-initiatieven in de verzekeringswereld. Tijdens de DIA stond Drivies op het podium, de zoveelste InsurTech die het rijgedrag van bestuurders koppelt aan de premiebetaling voor de autoverzekering. Het ook aanwezige Carvi gaat nog iets verder. Met een slimme dashcam van nog geen driehonderd dollar, krijg je toegang tot een functionaliteit die doorgaans enkel in dure auto’s zit. Carvi analyseert razendsnel videobeelden en waarschuwt de automobilist bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook en botsingsgevaar. Carvi analyseert ook jouw rijgedrag, hetgeen interessant kan zijn voor verzekeraars. Ook de videobeelden kunnen, in geval van een ongeluk, van belang zijn voor verzekeraars.

Bij ruim de helft van de InsurTechs die zich presenteerden tijdens de DIA, speelt data een centrale rol in de dienstverlening. Het tekent het belang van data voor de toekomst van verzekeren. Verzekeraars die toegang hebben tot de (gedrags-)data van klanten, hier slim mee omgaan en hun verzekeringen en risicobeleid hierop aanpassen, zijn het best voorgesorteerd op de toekomst. Wat is uw strategie met betrekking tot het verzamelen van (gedrags-)data? n

‘Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...