Data wissen als klant het vraagt

section1_page64_article49_1.jpg

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In de vorige uitgave, VVP 9, heeft Adfiz kort aangeduid wie deze betrokkenen zijn en hoe u om moet gaan met verzoeken. In dit artikel geven we een nadere uitleg over mogelijke verzoeken van betrokkenen.

U dient de betrokkene een kopie van de persoonsgegevens die u verwerkt te verstrekken. Uiteraard zijn dat alleen gegevens die betrekking hebben op de betrokkene zelf. Op verzoek moet u hem of haar ook informeren over de doelen waarvoor u de persoonsgegevens verwerkt, de categorieën van persoonsgegevens die u verwerkt, de ontvangers van deze informatie en hoe lang u de data bewaart. Een betrokkene kan om aanpassing van persoonsgegevens vragen, als hij meent dat ze onjuist zijn. Is dat het geval, dan past u de persoonsgegevens aan en legt u deze vast. Heeft u gegevens gedeeld met andere partijen? Dan moet u hen zo snel mogelijk ook informeren over de aanpassing. Onder bepaalde omstandigheden kan een betrokkene u vragen om de verwerking te beperken, wat inhoudt dat u daarna nog slechts gegevens verwerkt met toestemming van de betrokkene of om een rechtsvordering in te stellen. Als u persoonsgegevens verwerkt op basis van de behartiging van uw gerechtvaardigde belangen, dan kan een betrokkene daar bezwaar tegen maken. Direct na het verzoek van de betrokkene, staakt u de verwerking, tenzij er andere zwaarwegende belangen zijn. Vervolgens bepaalt u of uw belangen zwaarwegend genoeg zijn om de verwerking voort te zetten en brengt u de betrokkene daarvan op de hoogte. Als een betrokkene bezwaar maakt tegen gebruik van persoonsgegevens voor direct marketing, dan dient u gehoor te geven aan het verzoek.

Wissen

In bepaalde gevallen kan een betrokkene vragen gegevens geheel te wissen. Bijvoorbeeld als een betrokkene zijn of haar toestemming intrekt en er geen andere gronden voor verwerking zijn. Of als de gegevens niet langer nodig zijn voor de doelen waarvoor ze zijn verwerkt. Let op: in zo’n geval moeten de gegevens ook daadwerkelijk verwijderd worden. Anonimiseren is niet voldoende. Het verwijderen moet dan zonder vertraging gebeuren. Heeft u de data ook aan derden doorgegeven? Licht deze partijen dan in over het verzoek om de data te wissen. De betrokkene kan u vragen om gegevens aan hem of aan een derde toe te sturen, als de verwerking plaatsvindt op basis van toestemming van de betrokkene of voor de uitvoering van een overeenkomst. U moet de gegevens op zo’n manier toesturen, dat de betrokkene of een derde deze gegevens kan gebruiken.

‘Anonimiseren van gegevens is niet voldoende’

Duidelijke uitleg

Geef bij de beantwoording van verzoeken in ieder geval aan waar u de persoonsgegevens heeft verkregen, als dat niet van de betrokkene zelf is. Geef ook aan dat een klacht ingediend kan worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Adfiz biedt leden over dit thema en andere onderwerpen met betrekking tot de AVG, duidelijke uitleg op haar Privacy-Portaal.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...