Data wissen als klant het vraagt

section1_page64_article49_1.jpg

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In de vorige uitgave, VVP 9, heeft Adfiz kort aangeduid wie deze betrokkenen zijn en hoe u om moet gaan met verzoeken. In dit artikel geven we een nadere uitleg over mogelijke verzoeken van betrokkenen.

U dient de betrokkene een kopie van de persoonsgegevens die u verwerkt te verstrekken. Uiteraard zijn dat alleen gegevens die betrekking hebben op de betrokkene zelf. Op verzoek moet u hem of haar ook informeren over de doelen waarvoor u de persoonsgegevens verwerkt, de categorieën van persoonsgegevens die u verwerkt, de ontvangers van deze informatie en hoe lang u de data bewaart. Een betrokkene kan om aanpassing van persoonsgegevens vragen, als hij meent dat ze onjuist zijn. Is dat het geval, dan past u de persoonsgegevens aan en legt u deze vast. Heeft u gegevens gedeeld met andere partijen? Dan moet u hen zo snel mogelijk ook informeren over de aanpassing. Onder bepaalde omstandigheden kan een betrokkene u vragen om de verwerking te beperken, wat inhoudt dat u daarna nog slechts gegevens verwerkt met toestemming van de betrokkene of om een rechtsvordering in te stellen. Als u persoonsgegevens verwerkt op basis van de behartiging van uw gerechtvaardigde belangen, dan kan een betrokkene daar bezwaar tegen maken. Direct na het verzoek van de betrokkene, staakt u de verwerking, tenzij er andere zwaarwegende belangen zijn. Vervolgens bepaalt u of uw belangen zwaarwegend genoeg zijn om de verwerking voort te zetten en brengt u de betrokkene daarvan op de hoogte. Als een betrokkene bezwaar maakt tegen gebruik van persoonsgegevens voor direct marketing, dan dient u gehoor te geven aan het verzoek.

Wissen

In bepaalde gevallen kan een betrokkene vragen gegevens geheel te wissen. Bijvoorbeeld als een betrokkene zijn of haar toestemming intrekt en er geen andere gronden voor verwerking zijn. Of als de gegevens niet langer nodig zijn voor de doelen waarvoor ze zijn verwerkt. Let op: in zo’n geval moeten de gegevens ook daadwerkelijk verwijderd worden. Anonimiseren is niet voldoende. Het verwijderen moet dan zonder vertraging gebeuren. Heeft u de data ook aan derden doorgegeven? Licht deze partijen dan in over het verzoek om de data te wissen. De betrokkene kan u vragen om gegevens aan hem of aan een derde toe te sturen, als de verwerking plaatsvindt op basis van toestemming van de betrokkene of voor de uitvoering van een overeenkomst. U moet de gegevens op zo’n manier toesturen, dat de betrokkene of een derde deze gegevens kan gebruiken.

‘Anonimiseren van gegevens is niet voldoende’

Duidelijke uitleg

Geef bij de beantwoording van verzoeken in ieder geval aan waar u de persoonsgegevens heeft verkregen, als dat niet van de betrokkene zelf is. Geef ook aan dat een klacht ingediend kan worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Adfiz biedt leden over dit thema en andere onderwerpen met betrekking tot de AVG, duidelijke uitleg op haar Privacy-Portaal.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...