De adviseur nog altijd op nummer 1

Michel van Dam 2019

(Uit VVP 6-2020) Na zeventien jaar één van de bekende gezichten van Scildon te zijn geweest, beëindigt commercieel directeur Michel van Dam (62) zijn loopbaan. Reden om terug te kijken op zijn carrière, de samenwerking met het intermediair en zijn toekomstplannen.

Van Dam is “op dezelfde wijze in de bedrijfstak terecht gekomen als veel mensen: toevallig. Ik ben geboren en getogen in Utrecht. Na mijn middelbare school en militaire dienst ging ik direct het huis uit en werken. Mijn echtgenote – toen nog mijn vriendin – werkte al bij AMEV, het tegenwoordige ASR. Ik heb daar ook gesolliciteerd en werd begin jaren ‘80 aangenomen als schadecorrespondent. Opleidingen heb ik in de jaren erna in de avonduren gedaan: assurantiediploma’s en onder andere HEAO en een masteropleiding Marketing.

“Bij AMEV heb ik diverse functies gehad. Mijn toenmalige directeur was eind jaren ‘80 voorzitter van de Stichting Salvage (hulpverlening namens verzekeraars bij brand, storm en waterschade). Er moest in die tijd een landelijk netwerk worden opgezet en de samenwerking met brandweer, experts en gespecialiseerde schoonmaakbedrijven zou vanuit het Verbond van Verzekeraars en de Alarmcentrale VHD (Verzekeraarshulpdienst) verder worden geprofessionaliseerd. Ze zochten een manager daarvoor en ik gaf aan dat graag te willen doen. In 1990 trad ik dienst als manager Salvage bij het Verbond van Verzekeraars. Het was de bedoeling voor een jaar, maar uiteindelijk werden dat er vier. Een prachtige tijd met veel contacten met mensen van binnen en buiten de branche. De Stichting Salvage bestaat nog steeds en doet vind ik geweldig werk, ook voor het imago van de verzekeraars.

“In 1995 werd ik sectorleider bij Tiel-Utrecht (TU), destijds onderdeel van ING-groep. Ik heb de overstap gemaakt van het Verbond naar ING, omdat ik graag weer in een commerciële omgeving wilde werken. Daar heb ik eerst drie jaar het particuliere schadebedrijf mogen leiden en daarna de overstap naar het levenbedrijf gemaakt. In 2001 werd TU overgenomen door De Goudse en werd ik directeur Leven en AOV, ook een mooie periode. In 2004 kwam Legal & General (nu Scildon) in beeld. Nooit spijt van gehad. Een fantastisch bedrijf met mensen die grote passie hebben voor hun vak en voor kwaliteit. En een bedrijf waar de samenwerking met het intermediair op nummer één staat, tot op de dag van vandaag!

Professionaliteit fors verbeterd

“Wanneer ik naar het begin van mijn loopbaan terugkijk naar onze branche en nu, is niet alles beter maar is er wel veel ten goede veranderd voor de klant. Niet alleen is de kennis van het onafhankelijk intermediair enorm verbeterd, er bestaat ook een veel professionelere houding richting aanbieders. De adviseur van nu is objectiever, kritischer en zelfbewuster en positioneert zich terecht als ‘inkoper’ namens de klant die hij of zij vertegenwoordigt.

“In de afgelopen jaren werd het intermediair door aanbieders zowel de hemel in geprezen als door partijen opzijgezet als ‘verleden tijd’. Als Scildon hebben we altijd onvoorwaardelijk in het intermediair geloofd: voor levensverzekeringen en pensioen is een financieel advies echt nodig! We hielden dat standpunt ook vast tegen adviezen van duurbetaalde consultants in.

Maar ik heb me wel eens afgevraagd: zien wij iets over het hoofd wat grote partijen wel zien? Blijkbaar niet, want inmiddels is het beeld bij vrijwel al die partijen gekanteld en het geloof in de toegevoegde waarde van het intermediair als distributiekanaal weer helemaal terug.

‘Advieskantoren evolueren naar lokale adviescentra voor financiële vraagstukken’

Digitalisering

Natuurlijk zullen adviseurs wel mee moeten met de trend van digitalisering om te kunnen voortbestaan. Door corona is een groot deel van het intermediair inmiddels gewend aan webcam advisering en dat is een goede stap. Een slag naar efficiëntere bedrijfsvoering en administratie en goede compliance wordt de komende jaren door een aantal kantoren nog gemaakt. Dat kan door samenwerking met een serviceprovider of door het kantoor zelf strak te managen. Kijk ook naar de mogelijkheden in de snelheid van aanvragen van een hypotheeklening, of dichter bij huis voor mij, het aanvragen van een ORV.

Ik ben ervan overtuigd dat advieskantoren evolueren naar lokale adviescentra voor financiële vraagstukken. Zeker nu er nog meer bankfilialen verdwijnen. Voorwaarde voor succes is dat de adviseurs consequent de klant op nummer 1 zet.

En nu...

Ik kan terugkijken op prachtige tijd en heb dit met ontzettend veel plezier en passie gedaan. Nu komt er meer tijd voor hobby’s en familie. Hopelijk krijgen we het virus snel onder controle.

En zodra het weer kan, willen mijn vrouw en ik graag reizen maken. Als eerste naar onze dochter in Singapore die we al een jaar niet meer hebben gezien.

En voor de rest? Ik ga daar de komende periode eens over nadenken tijdens het toeren op mijn motorfiets.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacqueline Klaarenbeek - PGM Pensioen Management B.V. 4 februari 2021

Beste Michel, dank voor al die jaren van jouw nimmer aflatende positieve instelling en dank voor al je inspanning voor ons als professioneel pensioenadviseurs. Geniet van morgen want morgen is niet beloofd !

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

ScilScildon gaat zich samen met vermogensbeheerder ACTIAM en Justdiggit in de komende tijd inspannen om 1.740.000 m2 dorre grond in Tanzania te vergroenen. De stichting...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Bij een ORV past geen wantrouwen

Bij een ORV past geen wantrouwen

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Werkgevers hebben dringend behoefte aan advies over nieuwe pensioenwet

Werkgevers hebben dringend behoefte aan advies over nieuwe pensioenwet

Onderzoek door Scildon laat zien dat, zes maanden voor de beoogde start, een groot deel van de werkgevers nog onbekend is met de komende wijzigingen in het pensioenstelsel....

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...