De beste stuurlui staan aan wal

(Annemieke Postema, AOVdokter en RADI AOV, in Ken je vak! VVP 3-2025) Iedere inkomensadviseur krijgt vroeg of laat te maken met een ernstig zieke klant. Je wilt oprechte belangstelling tonen maar bij een zakelijke relatie laat je de pan soep vermoedelijk thuis. Jouw rol is vooral uitleggen en begeleiden van het claimproces.
Ga niet onaangekondigd op bezoek. Je weet niet hoeveel energie jouw klant heeft en het kan – vanwege jouw positie – als contro lebezoek worden opgevat. Vraag van tevoren of en wanneer je langs kunt komen. Iets meenemen mag, maar hoeft niet. De aan wezigheid van een partner, familielid of andere bekende kan handig zijn. Zo hoeft jouw klant zich niet druk te maken over de koffie. Een (beeld)bel afspraak is uiteraard ook prima.
Blijf je klant als volwaardige gesprekspartner behandelen en gedraag je niet anders dan anders. Extra vrolijk of juist ernstig doen is niet nodig. Te veel medelijden tonen kan betuttelend overkomen.
Vragen
Weet je niet wat je moet zeggen? Dat is niets om je voor te schamen, be noem dit gewoon. Informeer of je klant het goed vindt dat je vragen stelt. Dwing de ander niet om medische details te vermelden. De standaard vraag “Hoe gaat het met je?” is vaak lastig te beantwoorden voor een zieke. Misschien is dit een goede week, maar gaat het vergeleken met jullie laatste contactmoment erg slecht. Wat antwoord je dan? Dus maak het concreter en vraag bijvoorbeeld hoe iemand zich vandaag voelt. Luister aandachtig en laat dit merken. Stel gerust vervolgvragen. Wees niet bang voor stiltes.
Probeer aan je voelen of je klant het fijn vindt om over zijn situatie te praten of liever alleen het hoognodige met je deelt. Vraag hier desnoods naar.
‘Gedraag je bij ernstig zieke klant niet anders dan anders’
Clichés
Doe geen aannames, iedere situatie is anders en iedereen reageert verschillend. Dus roep niet “Je zult wel geschrokken zijn!”, maar vraag hoe iemand op de situatie reageerde. Zeg nooit dat je weet hoe iemand zich voelt, zelfs als je hetzelfde hebt meegemaakt. Blijf weg van “Had je maar…”. Ga niet speculeren over de oorzaak of het beloop van de ziekte.
Geef geen ongevraagde adviezen, hoe goed - bedoeld ook. Niet iedereen zit te wachten op beweegtips, dieetsuggesties, alternatieve geneeswijzen, behandelaren uit jouw netwerk, een second opinion of jouw eigen ervaringen. Probeer het slechte nieuws niet te bagatelliseren met de mededeling dat jij daar ook weleens last van hebt, dat iemand positief moet blijven of dat het allemaal wel goed komt. Jouw klant krijgt hierdoor het gevoel dat hij zich aanstelt.
Als jouw klant vraagt hoe het met jou gaat kun je daar eerlijk op antwoorden, maar houd het kort. Wellicht heeft jouw klant behoefte aan enige afleiding, dus wuif de vraag niet met een weg door te stellen dat dit allemaal onbelangrijk is vergeleken met zijn situatie.
Informeer hoe het met de gezinsleden gaat en wijs – indien van toepassing – op aanvullende diensten die de arbeidsongeschiktheidsve zekeraar hen kan bieden. Bespreek wanneer jullie volgende contactmoment is en agendeer dit.
Tot slot adviseer ik oma thuis te laten. Waarbij oma staat voor oordeel, mening, aanname. Ook wel bekend als het Nivea-principe: niet invullen voor een ander.
Reactie toevoegen
Meer over
Loonkostensubsidie ook bij WIA-uitkering 80-100
Minister Paul is van plan loonkostensubsidie ook mogelijk maken voor mensen met een WIA-uitkering 80-100. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. De...
Re-integratiedienstverlening UWV: positief effect op arbeidsparticipatie WGA-gerechtigden
Meer mensen die deels arbeidsongeschikt zijn komen weer aan het werk dankzij de re-integratiedienstverlening van UWV. Dat blijkt uit een grootschalig effectonderzoek,...
Internetconsultatie van start Wetsvoorstel wijziging toets op re-integratie-inspanningen
SZW is de internetconsultatie gestart van het Wetsvoorstel wijziging toets op re-integratie-inspanningen. Reageren kan tot en met 17 november. Het kabinet...
Minder kindgebonden budget voor hogere inkomens in 2027?
Ouders met een inkomen van meer dan 60.000 euro krijgen vanaf 2027 mogelijk minder kindgebonden budget. Minister Mariëlle Paul van Sociale Zaken en Werkgelegenheid...
Bijstand meer gericht op werk, taal en meedoen
De Eerste Kamer heeft met algemene stemmen het wetsvoorstel Participatiewet in balans aangenomen. Het bevat meer dan 20 maatregelen die eraan bijdragen dat mensen...
Niet je specialisme, wél je verantwoordelijkheid
(Jos Besselink, WijZijnLoek, in VVP 3-2025) Terwijl ik deze eerste column schrijf, wacht heel ondernemend Nederland op nieuws over de verplichte AOV voor zelfstandigen....
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 3-2025) Ik ben druk bezig met het schrijven van eenvoudige voorwaarden voor de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren...
(Sonja Stalfoort, Alpina Group, in Ken je vak! VVP 3-2025) We kunnen nog geen oplader bij Bol kopen of we worden al gevraagd een klanttevredenheidsonderzoek in...
(Angelo Wiegmans, BedrijfPlus, in Ken je vak! VVP 3-2025) Een werkgever denkt zijn zaken goed voor elkaar te hebben: de verzuimverzekering is keurig geregeld,...
(Roger van der Linden, Vlengendaal Consultancy, in Ken je vak! VVP 3-2025) In de vorige editie van Ken je vak! Bedrijfsadvies gaf collega Rutger Westenburg waardevolle...










