De branche verandert, maar niet vanzelf

embleem dure auto

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 03-2021) De branche verandert, stap(je) voor stap(je). Vanzelf ging en gaat dit niet, niet bij de banken en verzekeraars en niet bij de adviseurs.

Code Rendement en Risico. Herinnert u zich deze nog? In 1997 verscheen de eerste versie van deze gedragscode voor verzekeraars. Beleggingsverzekeringen waren hip, ook en waarschijnlijk vooral vanwege de toenmalige fiscale voordelen van sparen in een polis. Voor verzekeraars was de beleggingsverzekering een godsgeschenk. Als zoete broodjes gingen ze over de toonbank, de een nog mooier verpakt dan de ander. De Code was een initiatief van het Verbond van Verzekeraars en bedoeld om die bonte stoet aan polissen met elkaar vergelijkbaar te maken.

Zelfregulering dus. Dan moet je oppassen. Ik werkte indertijd bij Royal Leven. We bespraken de nieuwe Code met de indertijd jonge honden van MoneyView Research. Het onderzoeksbureau was een paar jaar eerder opgericht door een voormalig financieel adviseur. De aanleiding daartoe was pure frustratie: het lukte hem niet om duidelijkheid te krijgen in de kostenstructuren van beleggingsverzekeringen. U snapt, MoneyView keek met meer dan gewone belangstelling naar de Code. Wat bleek? Er was wel degelijk een achterdeur om kosten buiten beeld te houden. Voor de technici onder u: volgens de Code mocht er gerekend worden met het netto fondsrendement. Dat is het rendement dat overblijft voor de polis, nadat er al kosten voor het beleggen in rekening zijn gebracht. Hoe hoog die kosten zijn zou een mysterie blijven. Daarmee was het in theorie mogelijk dat verzekeraars kosten buiten beeld zouden manoeuvreren. In die dagen was het heel gewoon om met acht procent rendement te rekenen om naar een doelkapitaal te komen. Hoe meer kosten buiten de berekening gehouden konden worden, hoe lager en dus hoe concurrerender de premie zou zijn. Niet echt transparant dus. De ene acht procent is de andere niet.

Mede op initiatief van Royal werd een heuse roadshow gehouden, waarin MoneyView dit fenomeen toelichtte aan groepen adviseurs. Bij een van deze bijeenkomsten stond een adviseur op. Het zweet parelde over zijn kalende hoofd. Rood aangelopen van woede schudde hij zijn vuist in de lucht. “Een schande!” riep hij. “Verzekeraars, het zijn allemaal boeven!” Een algehele oproer werd voorkomen en voorzien van het nodige aan leesvoer keerden de bijgeprate aanwezigen kort daarna huiswaarts. Ik liep met de betreffende man naar buiten. Hij was tot bedaren gekomen en schudde zijn hoofd. “Het is toch niet te geloven”, zei hij, “op alle manieren proberen ze geld te verdienen.” Daarna liep hij de parkeerplaats op, stapte in een vuurrode, nagelnieuwe Ferrari en reed bulderend de donkere avond in.

Van zelfregulering naar verbod

We zijn bijna 25 jaar verder. Alles gaat voorbij. Royal ging op in Allianz. De Code onderging een paar aanpassingen, bleef een tijdlang een bizarre variant houden voor bij hypotheken met NHG horende polissen en ging toen op in de Wfd, later de Wft. Transparantie ging over in een bonusverbod, een gebalanceerde afsluit- en doorlopende provisie en uiteindelijk een totaalverbod op provisie voor complexe producten. De ooit zo florerende markt van beleggingsverzekeringen was al teloorgegaan door wat in de volksmond de woekerpolisaffaire is gaan heten, het wegstrepen van de fiscale bevoordeling deed de rest.

Als er een verkiezing was voor murw-gebeuktekreet-van-het-decennium, dan zou ‘klantbelang centraal’ hoog eindigen. Er is zelfs een afkorting aan gewijd: KBC. Er zijn leidraden en toolkits, criteria en trainingen, boeken en dashboards. Uiteindelijk resulteert dit in een gezonde, klantgerichte en zinnige sector die waar voor het geld biedt. Al is een mooie Ferrari ook leuk, natuurlijk.

‘De adviseur stapte in een Ferrari en reed bulderend de donkere avond in’

O ja, MoneyView. De jonge honden van toen mogen dan inmiddels wat verrimpeld en grijzer zijn, nog steeds worden zowat alle financiële producten uitgepluisd en langs de inmiddels befaamde benchmarklat gelegd. En waar nodig wordt de kat de bel omgebonden. Toch nog iets wat bleef.

Reactie toevoegen

 
Impliciete uitsluiting

Impliciete uitsluiting

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5) Met de regelmaat van de klok buigen verzekeraars zich over de vraag of, dan wel hoe ze hun premies beter kunnen afstellen op...

Verzekeringslijfrentes verslaan banksparen

Verzekeringslijfrentes verslaan banksparen

In een jaar tijd is het marktbeeld voor uitkerende lijfrentes volledig omgeslagen ten gunste van de verzekerde varianten, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2022) Naar aanleiding van een presentatie die wij moesten geven op het mede door VVP georganiseerde VIPIinnovatie Congres...

Florius krijgt weer maximaal aantal sterren van MoneyView

Florius krijgt weer maximaal aantal sterren van MoneyView

Florius heeft voor het vijfde jaar op rij de maximale score van MoneyView gekregen voor haar Profijt twaalf Hypotheek. Dit product scoort ook nu weer voor alle drie...

Spaarrentes schieten omhoog

Spaarrentes schieten omhoog

Momenteel ligt de gemiddelde rentevergoeding op een dagelijks opvraagbare spaarrekening (DOS) bij een saldo van 10.000 net boven 0,20 procent. Daarmee ligt de gemiddelde...

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

De laatste jaren is het aantal hypotheken dat een energielabelkorting kent gestegen tot ongeveer een kwart van het totale aanbod, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate heeft de module Smartcare gelanceerd, die in samenwerking met MoneyView is gebouwd. Met deze module integreert en automatiseert de financieel adviseur...

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand is een alternatief voor verzekering, maar kan duurder uitpakken. Dat stelt het MoneyView Special Item Recht en Aansprakelijkheid. Naast...

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView....