De complexe impact van vereenvoudiging

De citaten van ondernemers over het wel of niet afsluiten van een aov zijn al jaren gelijk. De één twijfelt, de ander heeft ‘m niet, weer een ander wel en wéér een ander staat op het punt om stampvoetend de directiekamer van de verzekeraar te betreden. En toch zit het de meeste ondernemers niet lekker om bij arbeidsongeschiktheid helemaal niets geregeld te hebben. Ze zoeken alternatieven. Alternatieven die de ondernemers anders naar verzekeringen laten kijken.
Een nog altijd groeiend aantal sluit zich bijvoorbeeld aan bij een Broodfonds. Ze hebben zo toch íets geregeld bij ziekte of ongeval. Een voorziening die bovendien is omgeven door positieve sentimenten zoals makkelijk, vertrouwen, netwerk en eerlijk. Sentimenten die haaks staan op die over de verzekeringsbranche.
En deelnemen aan een Broodfonds kost minder dan de ‘adviesdrempel’ bij een adviseur. De adviesdrempel die door het negatieve AOV-sentiment wel een muur lijkt geworden. Met achter die muur een adviseur met allerlei moeilijke AOV’s op het schap. Zo’n AOV waarvan de directe bijdrage aan de onderneming en de noodzaak op korte termijn niet concreet genoeg zijn. Krijg als adviseur je advies dan maar eens aan de man.
“Nee, zo’n AOV-advies is alleen maar een kostenpost met veel geregel voor een veel te dure verzekering met allemaal kleine lettertjes. Ondanks dat je weet dat je eigenlijk wel iets moet regelen. Maar waarom überhaupt betalen voor advies? Om de bevestiging te krijgen dat die AOV zo duur is? Of dat ie toch wel betaalbaar blijkt te zijn, maar dat de verzekeraar je nog wel moet accepteren? En dan zeker geen uitkering krijgen als ik ziek ben? Ammehoela! Ik heb al mijn Broodfondsrekening, waarvan ik weet wat het kost en oplevert. En waarschijnlijk blijven mijn ingelegde euro’s ook nog eens van mijzelf! Nee, laat die adviseur mij eerst maar eens gratis vertellen wat zo’n AOV kost. Gewoon zonder de diepte in te gaan. Want als het Broodfonds zo eenvoudig werkt, waarom zit zo’n AOV dan zo allemachtig ingewikkeld in elkaar?”
De eenvoud en populariteit van het Broodfonds draagt bij aan een andere kijk op het afdekken van risico’s. Dit heeft gevolgen voor verzekeraars en dus ook voor adviseurs. Bovendien weet de ondernemer waar hij aan toe is. Hij weet wat het kost, waar z’n inleg blijft, dat er na twee jaar sowieso geen uitkering meer is en dat de uitkering nooit meer is dan 30.000 euro per jaar. Wat daarna komt of nodig is, weet hij niet. Maar hij kan in ieder geval wel onduidelijkheid en onzekerheid verwachten. Lekker complex!
Ondernemers die íets hebben geregeld weten dus dat zo’n Broodfonds voor de korte termijn is. Maar nu adviseur, nu ben jij aan zet. Het is en wordt steeds meer jouw taak achter je advieskostenmuur vandaan te komen. In het zicht van de klant. De klant die niet blind is voor jou, maar verblind door negatief sentiment. Terecht of onterecht. Jouw advies moet naar de ondernemer gebrácht worden. Laagdrempelig en eenvoudig.
Neem dus het initiatief en leg contact met een lokaal Broodfonds. Twintig tot vijftig potentiële klanten! Informeer de deelnemers door voor ieder individu (beroep + leeftijd) premieberekeningen te maken die aansluiten op het Broodfonds. Benoem de uitkeringsbeperkingen en voor welke prijs die zijn op te vangen. Beïnvloed het negatieve prijssentiment, zodat jouw advieskostenmuur kan worden afgebroken.
‘Het is en wordt steeds meer jouw taak achter je advieskostenmuur vandaan te komen’
Je persoonlijke advies komt later. Je collega-ondernemer komt anders niet bij jou over de drempel. En dat ondernemers nauwelijks advies inwinnen, is niet alleen je eigen schuld. Jouw dienst is verstopt achter je verplichte advieskosten. Met ook nog eens de AOV op het schap die lijkt te zijn gepromoveerd van impactvol tot complex product.
Wanneer wordt het toch weer eenvoudig…
Reactie toevoegen
Editie
RADI AOV: update kennisdocument verplichte AOV
RADI AOV heeft haar kennisdocument over de verplichte AOV voor zelfstandigen geactualiseerd. Deze 2.0 versie is een update van de 1.0 versie van juni 2023. Aan...
Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd
Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...
Internetconsultatie tijdelijke maatregel WIA-beoordelingen
Minister Van Gennip is de internetconsultatie gestart van de tijdelijke maatregel ‘Praktisch beoordelen’. Dit houdt in dat alleen op basis van wat mensen...
MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers
In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...
Praktische oplossingen om WIA uitvoerbaar te houden
(Marjol Nikkels, CS Opleidingen, in Ken je vak! VVP 5-2023) De vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers wordt nog verlengd tot en met 31 december 2024....
Let op: deze column is moeilijk leesbaar
(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...
Grote rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid
(Uit VVP 4) Hoe groot de rol van de financieel adviseur ook ná het tot stand komen van de AOV kan zijn, maakte Annemieke Postema duidelijk in de kennissessie...
Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen
(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...
Daling verzuim onder zorgmedewerkers zet door
Het verzuimpercentage onder zorgmedewerkers over het derde kwartaal van 2023 komt uit op 6,9. Dat is een daling van 6,4 procent ten opzichte van 2022. Ook in het...
Onjuiste communicatie rond WIA Excedent kost werkgever bijna half miljoen
(Rechtspraak) Eiser mocht er op vertrouwen dat zijn werkgever een WIA Excedent verzekering had afgesloten. Aldus vernietigt het Gerechtshof Amsterdam eerder vonnis...