De juiste mentaliteit

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel, compliance-expert)

Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een klant goed kan nadenken over jouw advies en hij in staat is een goede keuze te maken. Dan hoeft de klant, na een verbouwing en verhuizing, zich niet af te vragen wat hij nou eigenlijk voor hypotheek heeft afgesloten.

Of ik ook in te huren ben om adviesrapporten te schrijven. De adviseur die ik sprak was net voor zichzelf begonnen en had het al gelijk heel erg druk. Hij komt er alleen niet aan toe om adviesrapporten te schrijven. “Dat moet toch van de AFM?”

Enthousiast vertelde hij dat hij al een stuk of tien dossiers had liggen, maar geen tijd had om de rapporten uit te werken. Of ik dat dan voor hem kon doen. Hij wilde me er goed voor betalen. Ik staarde hem verbaasd aan en wist niet of hij het serieus meende of niet.

Ik dacht bij mezelf: je bent net voor jezelf begonnen. Je voldoet al direct niet aan het tijdig overhandigen van een advies aan een klant. Er is in een aantal gevallen zelfs al bemiddeld. Een rapport dat je pas toestuurt na een transport bij de notaris, is geen adviesrapport. Dat is slechts een vastlegging van de producten die zijn afgesloten. En geloof mij, daar zit een groot verschil in. En nee, dat is niet wat de AFM wil. Die wil een transparant, duidelijk en begrijpelijk verslag van wat volgens jou als adviseur het best passend is voor de klant.

Ik adviseer u

Het Kifid heeft in meerdere uitspraken klanten gelijk gegeven in zaken waarbij de adviseur geen goede analyse had gemaakt. Dat er geen vergelijking is gemaakt tussen een lopende hypotheek en een nieuw af te sluiten hypotheek. Dat het advies niet reproduceerbaar is en de klant de advieskosten terugkrijgt. Los van een eventuele schade.

‘Er is gekozen voor…’ hoort naar mijn mening ook niet in een adviesrapport. Daar hoort te staan: ‘ik adviseer u…’ Want dat is wat je doet. Je bent adviseur en je adviseert de klant. Anders kun je je net zo goed bemiddelaar noemen. Want dan kiest de klant zelf.

Als je direct na de start van een adviespraktijk al achter de feiten aan gaat lopen, komt het niet snel meer goed. Dan heb je het niet over een werkachterstand, maar over mentaliteit. Los van het feit dat ik van mening ben dat je als derde, die niet bij de gesprekken met de klant is geweest, nooit een goed rapport kan schrijven wat toeziet op de risicobereidheid, wensen en doelstellingen van de klant.

‘Adviesrapport niet bedoeld om jezelf in te dekken’

De man tegenover me heeft er meer aan als ik hem help bij het opzetten van een goed en werkbaar proces, dan dat ik zijn adviesrapporten schrijf. Als antwoord op zijn vraag of ik zijn adviesrapporten wil schrijven zei ik uiteindelijk: “Dat is goed. Hier heb je de aantekeningen van een audit die ik heb uitgevoerd. Werk jij dan mijn auditrapport uit?” Zijn gezicht sprak boekdelen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...