De keerzijde van ‘lean’

André van Luijk 2015

Het hypotheekproces gaat – en moet – steeds sneller. Moest een klant voorheen meer dan een week wachten, inmiddels worden er al hypotheken binnen een dag aangeboden. Er zijn zelfs aanbieders die een hypotheek willen aanbieden waarbij het proces maar één uur duurt. Dit soort verwerkingstijden kunnen alleen als het proces efficiënt en ‘lean’ is. Maar wat zijn de gevolgen voor de consument als de hele financiële sector ‘lean’ is?

In veel sectoren is ‘lean’ al jaren een begrip. Termen als ‘lean management’, ‘lean proces’ en ‘lean manufacturing’ komen veel voor in vakliteratuur. De laatste tijd hoor je ook veel over ‘een lean hypotheekproces’.

 ‘Lean’ betekent letterlijk mager of slank. Een slank hypotheekproces dus. Alleen het noodzakelijke aan arbeid wordt nog gedaan. Dat scheelt tijd en geld. Welke hypotheekverstrekker wil dat niet?

Er is ook nog een wereld te winnen. Als je inventariseert hoeveel mogelijke documenten een bank kan opvragen tijdens een hypotheekproces, schrik je behoorlijk. In mijn software staan er bijvoorbeeld al zo’n 250. Een adviseur van een bank vertrouwde me onlangs toe dat zij 350 verschillende documenten kunnen opvragen. Voor een ‘lean’ proces moet dat radicaal anders. De documenten die je opvraagt, moet je immers ook beoordelen. Dat kost tijd en geld. Minder documenten opvragen, kan door slim over het proces na te denken. Wat is echt nodig? Welke klanten bedien ik niet meer? Door na te denken over waar welke verantwoordelijkheid ligt, kun je ook een deel van het proces overlaten aan hypotheekadviseurs.

Maatwerk

De eerste ontwikkelingen zie ik om mij heen gebeuren. Sommige banken nemen de complexere hypotheekaanvragen al niet meer aan. Ook vragen hypotheekverstrekkers minder informatie op. Banken die niet meegaan in het afslanken van hun hypotheekproces, krijgen ongewild steeds complexere aanvragen. Zij moeten investeren in ingewikkelde systemen en acceptanten met specifieke kennis. Deze banken lopen achter de feiten aan en zullen zich uiteindelijk ook gaan focussen op eenvoudige aanvragen. Een hypotheek binnen een uur is immers de toekomst? Dat valt nog maar te bezien. De keerzijde van een lean hypotheekproces is minder maatwerk. En juist maatwerk is een grote wens van marktpartijen, de overheid en klanten. Bij een (te) slank hypotheekproces is uiteindelijk de klant de dupe. Zeker voor klanten met een complexe hypotheekaanvraag zal het in de toekomst steeds moeilijker worden een hypotheekverstrekker te vinden die hun aanvraag überhaupt in overweging wil nemen, laat staan een hypotheek verschaffen.

Faalkosten

De uitdaging voor de markt is dan ook om maatwerk enerzijds te combineren met een zo slank mogelijk proces anderzijds. Er zijn in de sector inderdaad veel inefficiënte uren. Deze ‘faalkosten’ kunnen bijvoorbeeld met een goede ketenintegratie flink omlaag. Daar valt tijd en geld te winnen. Maar dat mag wat mij betreft niet ten koste gaan van maatwerk.

Voor inspiratie kan de hypotheeksector kijken naar andere branches met vergelijkbare complexe processen. Hoe combineren zij een ‘lean proces’ met maatwerk? Van zo’n kijkje over de schutting bij een andere branche valt veel te leren. Waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden, als het ook ‘lean’ kan?

‘Van een te lean hypotheekproces is de klant de dupe’

Reactie toevoegen

 
Editie
Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Kifid-uitspraken hypotheken

Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Kifid-uitspraken HYPOTHEKEN VVP 5-2021 – In deze uitspraak formuleert de Geschillencommissie in algemene bewoordingen wat een consument van een...

Banken, bouw een bemiddelingsfeestje

Banken, bouw een bemiddelingsfeestje

(Hergen Dutrieux, Viisi, in Ken je vak! VVP 5-2021) Banken hebben nog altijd een stevig marktaandeel in het hypotheekdistributiekanaal. Dat is knap, want je zou...

Besteed nooit je corebusiness uit

Besteed nooit je corebusiness uit

(Uit VVP-special Business Support 2021) “Toen de eerste coronabesmettingen in Europa opdoken, voorvoelden we al dat er hier een lockdown zou komen. We hebben...

Adviesalerts!

Adviesalerts!

U bent weer bij met dit overzicht van ontwikkelingen bij leven, hypotheek en krediet. Adviesalerts! Als iemand onafgebroken tien jaar vrij is van kanker mogen...

VVP-katern 'Hypotheken van nu!'

VVP-katern 'Hypotheken van nu!'

In VVP 6 volop aandacht voor hypotheken in het katern 'Hypotheken van nu!' met onder meer de artikelen 'De hypotheekadviseur van nu is geen hypotheekadviseur' en...

Steeds groener

Steeds groener

(Uit katern 'Hypotheken van nu!' in VVP 6-2020) Tik op internet in ‘groene verzekering’ en je krijgt vooral groene kaarten te zien… dan is de...

Funderingslabel wel of niet?

Funderingslabel wel of niet?

(Uit katern 'Hypotheken van nu!' in VVP 6-2020) De woningmarkt schudde op haar grondvesten door de proef onlangs met een funderingslabel. Maar hoe zit het nu precies...

Opdracht teruggeven en toch factureren?

Opdracht teruggeven en toch factureren?

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) HYPOTHEKEN – In deze zaak hebben de consument en de adviseur een overeenkomst tot dienstverlening met...

Geen leeftijdsdiscriminatie

Geen leeftijdsdiscriminatie

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) HYPOTHEKEN – Mag een geldverstrekker bij het bepalen van de hypotheekvoorwaarden ‘ouderen’...