De kick van het verschil maken

Vivienne van Eijkelenborg bij de uitreiking van de Award door koningin Máxima.

Durf groot te denken. Sta op en ga door als een je keer mocht vallen. Durf te vragen. Investeer in je zelf. Dat zijn enkele tips voor ondernemers van de zakenvrouw van het jaar 2016: Vivienne van Eijkelenborg, directeur-eigenaar van Difrax. De energie van het ondernemen spat er bij haar vanaf.

Vivienne zoekt ook graag het gezelschap van gedreven collega-ondernemers. “Het is ontzettend belangrijk dat je je als ondernemer blijft ontwikkelen. Doe tenminste een keer per jaar iets aan je zakelijke én persoonlijke ontwikkeling. Jij bent immers het belangrijkste kapitaal van je onderneming. Jouw energie en inspiratie bepalen het succes.

“Als je in dienst bent, zijn er meestal wel programma’s en trajecten die je helpen bij je verdere ontwikkeling. Als ondernemer moet je het zelf doen. Daarom ben ik lid van de Entrepreneurs’ Organization, een internationaal netwerk voor én van ondernemers.

“Ik zit in een groepje van tien ondernemers die cases en ervaringen met elkaar delen. Zo leren wij van elkaar en daar gaat het bij deze Entrepreneurs’ Organization om: peer-to-peer learning. Dus niet elkaar adviseren, maar echt van elkaar leren.

“Ik haal heel veel van mijn inspiratie uit die ontmoetingen met andere ondernemers. Zowel ervaren als startende ondernemers. Ondernemers vormen natuurlijk ook een groep met energie en een bepaald optimisme. Een van mijn motto’s is: aim high, shoot for the moon, even if you miss you will land among the stars.

“Een ondernemer laat zich niet van stuk brengen. Als hij valt, staat hij – zoals de pinguïn – stoïcijns op en gaat weer verder. En ondernemerschap is nu eenmaal vallen en opstaan. Wij hebben ook wel eens een product op de markt gebracht dat niet aansloeg. Daar hadden we dan onze hele ziel en zaligheid in gelegd. Reken maar dat het dan pijn doet. Maar het liep gewoon niet en we hebben het uit de schappen gehaald. Soms zit het trouwens niet eens in het product zelf, maar in zaken als de verpakking of de gekozen kleuren.

“De borstkolf die we zelf hebben ontwikkeld daarentegen is een doorslaand succes. Het is een borstkolf die voor vrouwen echt het verschil maakt. Vrouwen voelen zich minder een melkkoe. Het kolven is ook beter vol te houden.

“Het verschil maken, juist dat drijft mij als ondernemer. Difrax is opgericht door mijn ouders als handelsonderneming in babyartikelen. Toen ik aantrad, zagen die artikelen er nog precies hetzelfde uit als veertig jaar geleden. Ik dacht: dat moet beter en mooier kunnen. Zo hebben we ons ontwikkeld van handelsorganisatie tot een merk met eigen producten.

“Inmiddels is Difrax de duidelijke marktleider in Nederland en bij flessen voor babyvoeding (marktaandeel 42 procent) en bij fopspenen (52 procent). Op de wereldmarkt is Difrax groeiende. Daarom zijn onderscheiden

de producten belangrijk: met me too -producten valt op de wereldmarkt geen eer te behalen.''

Juiste mix

De verkiezing Zakenvrouw van het Jaar ontstond in 1972 in Frankrijk. Het champagnehuis Veuve Clicquot stelde de prijs in bij gelegenheid van zijn 200-jarig bestaan. De prijs, die in vijftien landen wordt toegekend (in Nederland sinds 1981), wil het vrouwelijk ondernemerschap stimuleren.

Bestaat er zoiets als vrouwelijk ondernemerschap? Van Eijkelenborg: “Ik denk dat er tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers net zo veel verschillen bestaan als tussen mannen en vrouwen. Als het er op aan komt, zijn die verschillen helemaal niet zo groot. Alle clichés ten spijt.

“Ik zie wel specifiek vrouwelijke of mannelijke kenmerken. Vrouwen hebben soms een extra zetje nodig om groter te durven denken. Af en toe is een man nodig die groot durft te denken. Maar wel met een vrouw naast hem die relativeert, die de risico’s afweegt. De juiste mix, daar gaat het om. Daar let ik op bij Difrax. Verder kijk ik vooral naar geschiktheid.”

Bijzondere maatregelen om meer vrouwelijke werknemers bij Difrax te krijgen, zijn ook niet nodig; het personeel bestaat voor 70 procent uit vrouwen. Wel ziet Van Eijkelenborg het als haar taak om het aantal vrouwelijke leden van de Nederlandse afdeling van de Entrepreneurs’ Organization flink te vergroten.

Vivienne: “Ik ben sinds juli 2015 voorzitter van de Nederlandse chapter . Mijn doelstelling is om meer vrouwelijke leden te werven. Het aantal vrouwen is gezakt onder de tien procent, dat kan gewoon niet.”

Mooie combi

Vivienne is overigens op veel meer vlakken sociaal betrokken. Ze vindt het ook belangrijk dat ondernemers zich maatschappelijk inzetten. “Doe als ondernemer meer dan alleen product of dienst verkopen. Het is ook juist zo’n mooie combi: ondernemers zijn krachtig en inventief, eigenschappen waar de samenleving grote behoefte aan heeft. Zet ze dan ook niet alleen in voor je bedrijf, maar ook voor goede doelen.”

Difrax zet zich bijvoorbeeld in voor het Fonds Gezond Geboren (FGG). FGG financiert wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de verloskunde. “Ik wist niet dat in Nederland zoveel babies sterven na 22 weken in de zwangerschap of direct na de geboorte, dagelijks ongeveer vier. Ik ben hiervan geschrokken en daarom steunen wij het onderzoek hiernaar. In 85 procent van de gevallen heeft het te maken met ondergewicht. Wat is hier tegen te doen?”

Vivienne liet zich op 18 mei echter ook vrijwillig opsluiten voor ‘Free a Girl’. Dit is een noodhulporganisatie die jonge meisjes uit gedwongen prostitutie probeert te bevrijden en tracht de daders achter de tralies te krijgen. Met de jaarlijkse actie ‘Lock me up’ wordt aandacht voor de problematiek gevraagd. Bekende en minder bekende Nederlanders laten zich dan twaalf uur opsluiten in een hokje, dat symbool staat voor de hokjes waarin meisjes in India worden opgesloten in bordelen.

Teamwork

De verkiezing tot Zakenvrouw van het Jaar heeft Vivienne heel veel positieve energie gebracht. Dat begon al bij de uitreiking van de prijs, door koningin Máxima, die bovendien op een heel leuke manier met haar ouders (de oprichters van Difrax dus) omging. “Ik ben superdankbaar dat Máxima er bij was. Het onderstreept het belang van vrouwelijk ondernemerschap.”

De verkiezing straalt ook af op bedrijf en medewerkers. “Mensen worden er positief op aangesproken. Ik doe het natuurlijk ook niet alleen. Het is teamwork. Difrax is een moderne, hippe onderneming geworden. Dat hebben we onder meer bereikt door de juiste mensen bij elkaar te zetten. Daarom is het zo belangrijk dat je durft te vragen als ondernemer. Als je het vriendelijk vraagt, helpen mensen je graag.

“Zorgen dat de juiste mensen in je bus zitten, blijft wel een uitdaging. Soms neem ik niet de juiste mensen aan en laat ze dan ook nog te lang zitten. Het is vaak niet makkelijk om afscheid te nemen; je kent elkaar persoonlijk in dit bedrijf. Bovendien: deze mensen doen ook goede dingen. Maar ergens moet je de grens trekken. Dat valt niet altijd mee”.

“Het Nederlandse ontslagrecht helpt ook niet mee. De werkgever geeft zijn vertrouwen aan zijn werknemers. Als het echter niet werkt, zou je op een normale, zorgvuldige manier van elkaar afscheid moeten kunnen nemen. Amerikaanse toestanden moeten we niet willen, maar de wet- en regelgeving zouden zo in elkaar moeten steken dat je volwassen met elkaar omgaat in ontslagsituaties. De jongste wetgeving biedt dit nog steeds onvoldoende. Sterker, niemand wordt er beter van. Werkgever niet en werknemer niet.

“Wat ik ook niet begrijp: de medewerkers die je hebt, wil je als werkgever zo goed mogelijk verzorgen. Maar als wij een weekendje met ons personeel op stap gaan, slaat de fiscus toe. Iets soepeler zou het wel mogen.”

“Ook de banken zouden wat soepeler mogen meedenken met mij als ondernemer. Als Difrax investeren we in toenemende mate in e-commerce, want dat is nu eenmaal de trend. Banken hebben zich aan die nieuwe realiteit echter nog niet aangepast. Ze blijven liever concrete voorraad financieren.”

Bij de financiële sector heeft Vivienne gemengde gevoelens. “Op persoonlijk vlak heb ik altijd goede adviseurs gehad. Maar die topsalarissen bij financiële instellingen… En banken hebben de neiging zich te bemoeien met je bedrijfsvoering. Een bank is echter in de eerste plaats financier, ze moet niet op de stoel van de ondernemer willen zitten.”

‘Doe als ondernemer tenminste een keer per jaar iets aan je ontwikkeling’

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over