De kracht van bottom-up innovatie

Rikkert Koelewijn 2021

(Robert Witteveen in VVP 6) Op zoek naar een nieuw product of dienst waar je graag de klant in de toekomst mee wilt verrassen? Vraag de medewerkers om met ideeën te komen en gegarandeerd leidt dit tot succesvolle innovatie, want wie anders dan zij horen en zien elke dag wat de behoeftes van de klant zijn, wat er goed gaat, wat er beter kan? In een project bij Scildon is deze werkwijze met succes toegepast.

Bottom-up innovatie is eigenlijk niet meer of minder dan een traject waarbij de medewerkers op de werkvloer worden gevraagd om hun creativiteit los te laten op een specifiek vraagstuk. Zo was dit ook bij Scildon het geval. De ORV stond al langere tijd min of meer stil in haar ontwikkeling terwijl er in de maatschappij tal van veranderingen plaatsvinden waar (nog) niet op werd ingespeeld. Voor Ingrid Oudhuis (directeur Businessline Particulier) was dit de reden om de medewerkers te vragen het creatieve deel van hun brein te activeren en met ideeën te komen.

Nu weet iedereen dat het ophalen van ideeën niet de meest uitdagende opdracht is. De medewerkers zien elke dag, door hun veelvoud aan klantcontacten, exact waar de kansen liggen. Het is uitdagender om de stap van idee naar resultaat te zetten. Hiervoor werd het ideeëngeneratie en realisatieplatform XiBE.nl ingezet. Dit is het enige platform in Nederland dat het volledige potentieel van inspiratie, creativiteit en innovatie van organisaties omzet in daadkracht. XiBE legt de focus op realisatie, resultaat en succes. Dat is het vliegwiel voor voortdurende verbetering, ontwikkeling en innovatie.

Meer dan een digitale ideeënbus

Terug naar de praktijk. Bij Scildon werden negen medewerkers gevraagd hun afdeling te vertegenwoordigen in het platform. Zij kregen, na een centrale kick off, vijf dagen de ruimte om ideeën uit hun achterban op te halen en in te brengen in XiBE. Dat werden er maar liefst zestig, uiteenlopend van nieuwe productfeatures tot nieuwe diensten en services. Rikkert Koelewijn (een van de deelnemers en Deskaccount manager bij Scildon): “Gebruikers van XiBE kunnen elkaars ideeën in het platform direct verrijken en aanvullen. Creativiteit en samenwerking wordt hiermee gestimuleerd wat tot betere concepten leidt”.

De eerste stap was hiermee gezet. Oudhuis had als doel gesteld om twee ideeën uit te gaan werken. Maar welke zouden dit worden? Hier kwam de samenwerking tussen medewerkers en management volledig tot z’n recht. Op basis van gezamenlijk opgestelde selectiecriteria werden de ideeën in een tweetraps aanpak teruggebracht tot uiteindelijk vijf ideeën. Eerst selecteerden twee moderators tien ideeën en vervolgens bracht het management het aantal terug tot vijf. Via XiBE verloopt de weging transparant en objectief: de deelnemers konden de afwegingen zien en erop reageren.

Wisdom of the crowd

Deze vijf ideeën moesten vervolgens tijdens een innovatie-event in een pitch van maximaal vijf minuten worden gepresenteerd aan het voltallige personeel. Daarna was er ruimte tot het stellen van vragen. Maar welke ideeën zouden er met de hoogste eer gaan strijken? Zowel management als de medewerkers bleken een voorkeur te hebben voor dezelfde ideeën.

Tijd voor transpiratie. Ook dit belangrijke deel van het project is met behulp van het XiBE platform opgepakt en uitgewerkt. In het dashboard van XiBE is goed te volgen in welk stadium het project zich bevindt. Tevens kunnen al relevante documenten in een handomdraai worden geupload zodat 24x7 alle betrokkenen weten hoe het project ervoor staat. Scildon bracht het agile werken in en Koelewijn voegde daar design thinking en Lean startup aan toe. “Een idee, gecombineerd met een goed team en de juiste tooling heeft grote kans om een uiteindelijk succesvolle innovatie te worden, daar geloof ik heilig in.”

Rikkert Koelewijn:‘Boost voor de organisatie.’

Scildon heeft zich bij monde van Ingrid Oudhuis en Rikkert Koelewijn enthousiast getoond over het gebruik van het ideeëngeneratie- en realisatieplatform (XiBE.nl). Koelewijn: “Het is fijn om één omgeving te hebben waarin het innovatieproject van a tot z kan worden uitgevoerd en gevolgd.”

Daarnaast heeft Oudhuis de bevestiging gezien van bottom-up innovatie: “Prachtig om te zien hoe creatief onze collega’s zijn en hoe ambitieus ze zijn om de geselecteerde ideeën te realiseren. Dit geeft de organisatie een enorme boost”.

Scildon wil graag minimaal één en het liefst beide innovaties in de markt lanceren. Mooie bijvangst voor Scildon is dat er nog veel meer bruikbare ideeën in de funnel staan. Zodra de tijd rijp is zal deze funnel weer worden geactiveerd. n

Robert Witteveen is met First Day Advisory Group partner van XiBE. Meer informatie over XiBE: robert.witteveen@fdag.nl

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...

Ontwikkeling rente van grote invloed op resultaat Scildon

Ontwikkeling rente van grote invloed op resultaat Scildon

Scildon zag het bruto premie-inkomen vorig jaar stijgen van 267 miljoen euro naar 282 miljoen. Deze stijging, leest het jaarverslag, is het gevolg van zowel hogere...

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg, één van de drie genomineerden in de categorie Zakelijk Advies, is blij met de nominatie voor de VVP Advies Award 2023. Het adviesbedrijf...

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat laten ze weten ook. Op een LED-scherm van maar liefst 25m²...

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...

Gert Jan Fritzsche verlaat Scildon

Gert Jan Fritzsche verlaat Scildon

Gert Jan Fritzsche gaat dit jaar Scildon verlaten. Zes jaar geleden trad hij aan als CEO. Volgens een beknopt persbericht neemt hij ergens dit jaar in goed overleg...

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

(Partner in kennis Scildon in VVP 06-2022) Henk Jansen, oprichter van het in expats gespecialiseerde financieel adviesbureau Expat Mortgages, is helder: “Er...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

Dazure biedt kosteloze GezinGeregeld dekking

Dazure biedt kosteloze GezinGeregeld dekking

Dazure heeft de voorwaarden van de GoedIdee Overlijdensrisicoverzekering verbeterd door de kosteloze GezinGeregeld dekking toe te voegen. Wanneer de klant met een...