De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

BJÖRN Bierhaalder

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse patronen van ons gezinsleven te doorbreken. Het zijn voor ons de momenten waarin we elkaar vinden en die ons de energie, inspiratie en richting geven in onze normale routines van werk, sporten en school.

Wat privé werkt, werkt zakelijk ook goed. In een andere omgeving los komen van de normale routines, helpt om terug te gaan naar de essentie en richting te geven aan wat je gaat doen. Vanuit deze gedachte ben ik in 2010 mijn eigen bedrijf gestart. Mijn doel was om binnen 10 jaar mensen en groepen mee te nemen naar een oude boerderij in dit Noord-Italiaanse gebied. Het is een prachtige omgeving waarin het makkelijk is om de dagelijkse dingen los te laten en ruimte en inspiratie te ervaren. Ruimte en inspiratie die moeilijker tot bloei komt in een normale, vertrouwde omgeving. De plek heb ik gevonden. Het is weliswaar geen boerderij, maar wel een prachtige plek in het groen met uitzicht op de bergen. De pistes zijn dichtbij. En als de sneeuw weer weg is, is het een heerlijk uitdagende plek om op een racefiets over de cols te gaan of lange wandelingen te maken. En tegelijkertijd te werken aan de complexe verandervraagstukken van deze tijd.

Ik heb als begeleider vaak ervaren dat verandering van omgeving, rollen en patronen helpt om complexe vraagstukken op te lossen. Soms is het voldoende om collega’s van verschillende organisaties in een nieuwe samenstelling bij elkaar te brengen. Soms helpt een methode als LEGO Serious Play om het gesprek binnen een groep anders vorm te geven. En soms is reflectie nodig in een omgeving als de bergen waar ik nu ben.

De huidige vraagstukken voor de verzekeringswereld zijn complex. Er is reflectie en betekenisgeving nodig over de toekomstige rol van verzekeringen. Een voorbeeld van die complexiteit kwam ter sprake tijdens een thema-avond die ik in februari met collega-bestuursleden van VPV Rotterdam organiseerde over de impact van de 4e industriele revolutie op de verzekeringsmarkt. Onze gastspreker gaf een overzicht van de eerdere industriele revoluties. Hij herkende veel praktijken uit de 2e industriële revolutie in de huidige praktijk van onder andere verzekeraars. Inmiddels zijn we qua ontwikkeling veel verder. Data, connectiviteit en inzicht in gedrag vragen om bijvoorbeeld meer strategische samenwerking, vol inzetten op innovatie en flexibiliteit in het aanpassen op disruptieve ontwikkelingen. Allemaal kernpunten die horen bij de 4e industriële revolutie. En zaken die we op dit moment al zien ontstaan.

‘Andere mentaliteit en ander perspectief is nodig’

Voor wie werkt in een dagelijkse praktijk van denken in waardeketens, schaalvergroting, efficiency en automatisering, zijn dit potentieel bedreigende ontwikkelingen. Binnen deze denkwereld gaan we niet met oplossingen komen voor ontwikkelingen die aansluiten op de 4e industriele revolutie. Daar is een andere mentaliteit en een ander perspectief voor nodig. Zonder afstand te nemen van de dagelijkse patronen, komen die mentaliteit en perspectief niet tot bloei. Een ritje naar de Italiaanse bergen voor reflectie en betekenisgeving kan hiervoor een prima investering zijn.

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...