De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

BJÖRN Bierhaalder

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse patronen van ons gezinsleven te doorbreken. Het zijn voor ons de momenten waarin we elkaar vinden en die ons de energie, inspiratie en richting geven in onze normale routines van werk, sporten en school.

Wat privé werkt, werkt zakelijk ook goed. In een andere omgeving los komen van de normale routines, helpt om terug te gaan naar de essentie en richting te geven aan wat je gaat doen. Vanuit deze gedachte ben ik in 2010 mijn eigen bedrijf gestart. Mijn doel was om binnen 10 jaar mensen en groepen mee te nemen naar een oude boerderij in dit Noord-Italiaanse gebied. Het is een prachtige omgeving waarin het makkelijk is om de dagelijkse dingen los te laten en ruimte en inspiratie te ervaren. Ruimte en inspiratie die moeilijker tot bloei komt in een normale, vertrouwde omgeving. De plek heb ik gevonden. Het is weliswaar geen boerderij, maar wel een prachtige plek in het groen met uitzicht op de bergen. De pistes zijn dichtbij. En als de sneeuw weer weg is, is het een heerlijk uitdagende plek om op een racefiets over de cols te gaan of lange wandelingen te maken. En tegelijkertijd te werken aan de complexe verandervraagstukken van deze tijd.

Ik heb als begeleider vaak ervaren dat verandering van omgeving, rollen en patronen helpt om complexe vraagstukken op te lossen. Soms is het voldoende om collega’s van verschillende organisaties in een nieuwe samenstelling bij elkaar te brengen. Soms helpt een methode als LEGO Serious Play om het gesprek binnen een groep anders vorm te geven. En soms is reflectie nodig in een omgeving als de bergen waar ik nu ben.

De huidige vraagstukken voor de verzekeringswereld zijn complex. Er is reflectie en betekenisgeving nodig over de toekomstige rol van verzekeringen. Een voorbeeld van die complexiteit kwam ter sprake tijdens een thema-avond die ik in februari met collega-bestuursleden van VPV Rotterdam organiseerde over de impact van de 4e industriele revolutie op de verzekeringsmarkt. Onze gastspreker gaf een overzicht van de eerdere industriele revoluties. Hij herkende veel praktijken uit de 2e industriële revolutie in de huidige praktijk van onder andere verzekeraars. Inmiddels zijn we qua ontwikkeling veel verder. Data, connectiviteit en inzicht in gedrag vragen om bijvoorbeeld meer strategische samenwerking, vol inzetten op innovatie en flexibiliteit in het aanpassen op disruptieve ontwikkelingen. Allemaal kernpunten die horen bij de 4e industriële revolutie. En zaken die we op dit moment al zien ontstaan.

‘Andere mentaliteit en ander perspectief is nodig’

Voor wie werkt in een dagelijkse praktijk van denken in waardeketens, schaalvergroting, efficiency en automatisering, zijn dit potentieel bedreigende ontwikkelingen. Binnen deze denkwereld gaan we niet met oplossingen komen voor ontwikkelingen die aansluiten op de 4e industriele revolutie. Daar is een andere mentaliteit en een ander perspectief voor nodig. Zonder afstand te nemen van de dagelijkse patronen, komen die mentaliteit en perspectief niet tot bloei. Een ritje naar de Italiaanse bergen voor reflectie en betekenisgeving kan hiervoor een prima investering zijn.

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...