De lust van vaste lasten

Gert Vasse 2018

(Innovatie door Gert Vasse, Ockto, in VVP 5-2020) Veel Nederlanders hebben de afgelopen maanden helaas heel kritisch moeten kijken naar het uitgavenpatroon. Voor het krijgen van een goed inzicht zijn bankafschriften cruciaal. Maar daar ben je er niet mee. Want al bladerend door alle transacties moet je alsnog veel moeite doen om een écht goed inzicht te krijgen. Daar komt nu verandering in. Die pdf-bankafschriften zijn met een PSD2-vergunning nu ook als brondata beschikbaar. En daarmee gaat er een nieuwe wereld open voor consument, adviseur én hypotheekverstrekker.

Bij hypotheekadvies zien we in veel gevallen al advisering op basis van het netto besteedbaar inkomen (NBI). Bij hypotheekacceptatie is dat nog niet het geval omdat we daar op basis van het woonquoteprincipe werken. Het werkelijke uitgavenpatroon speelt dan geen enkele rol. Komt een klant in de problemen? Dan spelen deze werkelijke uitgaven zeker wel een rol. Hypotheekverstrekkers en NHG hebben daarvoor processen ingericht waarbij er op basis van werkelijke lasten beoordeeld wordt. En er zijn extra mogelijkheden ten opzichte van het acceptatiebeleid voor nieuwe hypotheken.

De afgelopen maanden hebben wij vanuit Ockto samen met andere belangrijke spelers binnen de hypotheeksector experimenten gedaan door banktransactiebestanden van consumenten te categoriseren. Daarmee hebben we vervolgens de categorieën van de Nibud Persoonlijk Budgetadviestoets ingevuld.

Het Nibud adviseert consumenten om niet meer dan 50 procent van het netto-inkomen te besteden aan vaste lasten. Onder vaste lasten verstaat het Nibud uitgaven aan: huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, telefoon, televisie, internet, verzekeringen, onderwijs, kinderopvang en vervoer.

Het doel van ons experiment was drieledig: bewijzen dat alle banktransacties juist kunnen worden gecategoriseerd, bewijzen dat deze klantreis volledig digitaal en geautomatiseerd kan worden uitgevoerd, achterhalen hoe deze budgettoets met werkelijke lasten scoort ten opzichte van de reguliere woonquotetoets.

Enthousiast

We zijn erg tevreden over de uitkomsten van dit experiment. De klantreis waarbij de consument inzicht geeft in zijn daadwerkelijke uitgavepatroon kan volledig digitaal en geautomatiseerd worden uitgevoerd. Daarnaast is de datakwaliteit van de gecategoriseerde transacties van een hoog niveau.

Waar ik zelf echt enthousiast over ben is het geleverde bewijs dat hiermee een feitelijke ‘werkelijke lasten toets’ kan worden uitgevoerd; op basis van een gerenommeerde toets, namelijk die van het Nibud. Met deze toets hebben we bewezen dat Loes, Hakim en Roderick ten opzichte van de reguliere woonquotetoetsing anders scoorden:

‘Experiment hypotheekacceptatie op basis van werkelijke lasten geeft goede hoop’

–Loes gaf 41 procent uit aan vaste lasten en had dus nog ruimte tot het plafond van 50 procent. Ook heeft ze bewezen dat haar huidige woonlast (huurwoning) hoger was dan de maximale toegestane annuïteit op basis van de woonquote. Twee maal groen dus.

–Hakim gaf 44 procent uit aan vaste lasten en heeft dus ook nog ruimte. Zijn huidige woonlast was echter lager dan de maximale toegestane annuïteit dus nog geen bewijs dat hij een hogere last aan kan. Een maal groen en een maal oranje dus, doch in overleg waarschijnlijk wel mogelijkheden.

–Roderick heeft een hoog inkomen. Echter bleken zijn vaste lasten 53 procent van zijn inkomen te zijn. Daarnaast is zijn huidige woonlast behoorlijk lager dan de toegestane annuïteit. Twee maal rood dus. Eigenlijk is de reguliere woonquotetoets al ruim genoeg voor Roderick. En hij kan beter nog eens goed naar zijn uitgaven kijken.

Gecategoriseerde banktransacties komen binnenkort beschikbaar als extra databron binnen de Ockto-app. Daarmee kunnen partijen aan de slag met echte gedragsdata. En krijgen consumenten waarschijnlijk extra mogelijkheden. De lust van vaste lasten dus!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Erik Langermans - HypotheekDesk Lochem 11 december 2020

Mooie innovatie Gert! Hopelijk kan het ook worden uitgerold.

Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

De auto of het paard?

De auto of het paard?

(Hidde Koning, Ockto, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Als je naar buiten kijkt, zie je steeds meer concullega’s in hun brondatabolides voorbijrijden....

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...