De mythe van het gratis advies

Enno Wiertsema NIEUW 2017

 

Met mythen en sagen probeerden de oude grieken zaken die hun voorstellingsvermogen te boven gingen, of die ze niet konden rijmen met hun wereldbeeld, te verklaren. Het waren verhalen gebaseerd op wat ze om zich heen zagen, op kennis en ervaring die ze hadden en dat alles aangelengd met een dosis fantasie, waarmee losse eindjes aan elkaar werden geknoopt.

Het resultaat waren smeuïge, lekker in het gehoor liggende vertellingen die houvast boden. Maar wat we niet uit het oog mogen verliezen, is dat mythen van begin tot eind compleet verzonnen waren. Anno 2018, bijna drie millennia en een goeie tweeduizend kilometer van Griekenland verwijderd, kennen we ook in Nederland onze eigen mythen. En ook dat zijn verhalen die ‘het goed doen’. En die een ver klaring bieden voor zaken die we niet begrijpen of waar we ons niet in kunnen vinden.

Eén van die hedendaagse Nederlandse mythen, is de mythe van het gratis advies. Net als in de Griekse mythologie is ook die mythe van begin tot eind volledig uit de lucht gegrepen. Ik sta met regelmaat versteld van het gemak waarmee sommige organisaties roepen dat advies in bepaalde dossiers gratis zou moeten zijn. Bijvoorbeeld bij allerlei vormen van nazorg. Of, van recenter datum, in het kader van het activeren van klanten met aflossingsvrije hypotheken.

Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een beeld gecreëerd dat niet strookt met de werkelijkheid, een mythe. Daarmee schaden die organisaties niet alleen het belang van een hele beroepsgroep, maar ook dat van de klant. En dan vaak ook nog het belang van juist die klant die het meest gebaat is bij een goed en op maat gesneden advies.

Maar advies is niet gratis; het is van waarde voor de klant. Vaak van grote waarde. En het is ook nog eens de broodwinning voor ongeveer 30.000 mensen die werkzaam zijn in de financieel adviessector. En geloof me, adviseurs sturen echt niet voor elk wissewasje een factuur. Een klant die zijn adviseur om informatie vraagt, zal vaak kosteloos de gevraagde informatie krijgen. Maar als het verder gaat dan informeren, dan begint de dienst -het advies-waarvoor gewoon betaald moet worden. Dat lijkt me niet alleen logisch, het is ook goed. Goed omdat het ontvangen van een vergoeding voor een dienst die je levert ervoor zorgt, dat je blijft nadenken over de service die je je klant biedt. Goed, omdat advies een dienst is waarmee de klant echt geholpen wordt en die hem in staat stelt om een verstandige keuze te maken.

‘Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een onwerkelijk beeld gecreëerd’

Dat is ook waar we als maatschappij voor hebben gekozen met het provisieverbod. Dus laat het met rust, gun zowel de klant als de adviseur een eerlijke behandeling en stop met het voeden van de mythe van het gratis advies!

Reactie toevoegen

 
Editie
"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...