De nadelen van even ‘googlen’
(Partner in Kennis Dazure in VVP 3, 2023) Gelukkig wordt er door veel mensen deskundig advies gevraagd aan een financieel adviseur. Dit is verstandig. Er zijn echter ook steeds meer mensen die ‘even googlen’ om informatie in te winnen en dan zelf online een verzekering afsluiten. Advieskosten uitsparen kan slim klinken, maar het kan grote negatieve gevolgen hebben voor een klant. Wij lopen er regelmatig tegenaan met de overlijdensrisicoverzekering.
Zo is de begunstiging op een polis ontzettend belangrijk, ook om regelmatig te blijven checken. Wij moeten de uitkering laten verlopen zoals op de polis en in de voorwaarden is vastgelegd, óók als iedereen het anders wil. Als een verzekerde overlijdt blijft de samenwonende partner soms met lege handen achter terwijl dit niet zo bedoeld was. Als de partner niet als verzekeringnemer op de polis staat en er is geen sprake van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (soms is een samenlevingscontract ook goed) dan heeft de samenwonende partner alleen recht op de uitkering als die met naam genoemd is als begunstigde. De kans dat zoiets fout gaat is veel kleiner als de klant verbonden is aan een financieel adviseur die hier goed advies over geeft.
Indra Frishert: ‘Even googlen of een gedegen
Getreiter in de vechtscheiding
Nog een voorbeeld uit onze praktijk is de vechtscheiding. Via de advocaat van een verzekerde op een polis kregen wij het verzoek om de polis te beëindigen. Echter de verzekerde was niet verzekeringnemer op de polis. Alleen als verzekeringnemer heb je zeggenschap over financieel advies?’ de polis. Als de verzekeringnemer de polis niet wil opzeggen, dan heeft de verzekerde op die polis geen poot om op te staan. Hier was sprake van een akelige vechtscheiding. Verzekeringnemer wilde de polis laten doorlopen, maar er was geen verzekerbaar belang. Ze hadden samen geen kinderen, dit was puur getreiter. Voor de klant en ook voor ons is het fijn als in zulke situaties een adviseur goed advies kan geven. Die schakel wordt dan echt gemist.
Van de aardbodem verdwenen
Heel soms kunnen we een klant zelfs niet meer bereiken, op geen enkele manier. Klant X heeft haar overlijdensrisicoverzekering ooit online afgesloten, is verhuisd, telefoonnummer en e-mailadres zijn niet meer in gebruik. Als een polis via een adviseur wordt afgesloten, dan kunnen we de nieuwe contactgegevens vaak via de adviseur achterhalen. De afgelopen twee jaar zijn we op zoek geweest naar deze klant X die de premie elke maand bleef doorbetalen terwijl haar polis al twee jaar geleden was beeindigd wegens betalingsachterstand. Alle communicatie (mailtjes, telefoontjes, sms’jes, post) over de achterstand was nooit aangekomen. Ook de bevestiging van de beëindiging niet. Een paar collega’s gaven niet op en hebben haar onlangs via Facebook weten te vinden. Klant dacht dat ze de overlijdensrisicoverzekering nog had, terwijl wij elke maand de ontvangen premie aan haar terugbetaalden. Ze was ons overigens heel dankbaar voor onze volhardendheid en wilde weer een nieuwe polis.
Reactie toevoegen
Meer over
Ramón Wernsen spreker op VVP-event Pensioen & Vermogen 2025
Na het succes van de eerste editie organiseert VVP op dinsdagmiddag 18 februari 2025 in het AFAS Theater in Leusden opnieuw het event Pensioen & Vermogen. Dit...
ALS Financiel Diner: the after movie
Dominique van der Heide en Styn Burkels hebben belangeloos een aftermovie gemaakt van het tweede ALS Financieel Diner van 7 november jl. Dit diner, gehost...
Totaalopbrengst tweede ALS Financieel Diner ruim 4 ton
De totaalopbrengst van het ALS Financieel Diner bedroeg dit jaar ruim 4 ton (400.030 euro). Dat is met inbegrip van onder meer de online veiling en de veilig op...
Leo Remijn, voormalig directeur De Zeeuwse, overleden
"Met groot verdriet delen wij het nieuws van het overlijden van Leo Remijn, voormalig directeur van De Zeeuwse Verzekeringen, na een strijd van twee jaar tegen de...
Dazure: "Meer awareness over orv noodzakelijk"
“Ik ben dankbaar dat de redactie van Kassa onze podcastserie Sterveding wist te vinden en dat ze een item wilde maken over het aantal teruglopende overlijdensrisicoverzekeringen",...
Finale VVP Advies Award 2024 in beeld
Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2024 inde belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
VVP Advies Award 2024: uw stem telt!
Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet...
Verder kijken dan OCTAS-rapport
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van het Beleg &...