De nadelen van even ‘googlen’

Indra Frishert 2021

(Partner in Kennis Dazure in VVP 3, 2023) Gelukkig wordt er door veel mensen deskundig advies gevraagd aan een financieel adviseur. Dit is verstandig. Er zijn echter ook steeds meer mensen die ‘even googlen’ om informatie in te winnen en dan zelf online een verzekering afsluiten. Advieskosten uitsparen kan slim klinken, maar het kan grote negatieve gevolgen hebben voor een klant. Wij lopen er regelmatig tegenaan met de overlijdensrisicoverzekering.

...

Zo is de begunstiging op een polis ontzettend belangrijk, ook om regelmatig te blijven checken. Wij moeten de uitkering laten verlopen zoals op de polis en in de voorwaarden is vastgelegd, óók als iedereen het anders wil. Als een verzekerde overlijdt blijft de samenwonende partner soms met lege handen achter terwijl dit niet zo bedoeld was. Als de partner niet als verzekeringnemer op de polis staat en er is geen sprake van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (soms is een samenlevingscontract ook goed) dan heeft de samenwonende partner alleen recht op de uitkering als die met naam genoemd is als begunstigde. De kans dat zoiets fout gaat is veel kleiner als de klant verbonden is aan een financieel adviseur die hier goed advies over geeft.

Indra Frishert: ‘Even googlen of een gedegen

Getreiter in de vechtscheiding

Nog een voorbeeld uit onze praktijk is de vechtscheiding. Via de advocaat van een verzekerde op een polis kregen wij het verzoek om de polis te beëindigen. Echter de verzekerde was niet verzekeringnemer op de polis. Alleen als verzekeringnemer heb je zeggenschap over financieel advies?’ de polis. Als de verzekeringnemer de polis niet wil opzeggen, dan heeft de verzekerde op die polis geen poot om op te staan. Hier was sprake van een akelige vechtscheiding. Verzekeringnemer wilde de polis laten doorlopen, maar er was geen verzekerbaar belang. Ze hadden samen geen kinderen, dit was puur getreiter. Voor de klant en ook voor ons is het fijn als in zulke situaties een adviseur goed advies kan geven. Die schakel wordt dan echt gemist.

Van de aardbodem verdwenen

Heel soms kunnen we een klant zelfs niet meer bereiken, op geen enkele manier. Klant X heeft haar overlijdensrisicoverzekering ooit online afgesloten, is verhuisd, telefoonnummer en e-mailadres zijn niet meer in gebruik. Als een polis via een adviseur wordt afgesloten, dan kunnen we de nieuwe contactgegevens vaak via de adviseur achterhalen. De afgelopen twee jaar zijn we op zoek geweest naar deze klant X die de premie elke maand bleef doorbetalen terwijl haar polis al twee jaar geleden was beeindigd wegens betalingsachterstand. Alle communicatie (mailtjes, telefoontjes, sms’jes, post) over de achterstand was nooit aangekomen. Ook de bevestiging van de beëindiging niet. Een paar collega’s gaven niet op en hebben haar onlangs via Facebook weten te vinden. Klant dacht dat ze de overlijdensrisicoverzekering nog had, terwijl wij elke maand de ontvangen premie aan haar terugbetaalden. Ze was ons overigens heel dankbaar voor onze volhardendheid en wilde weer een nieuwe polis.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Tweede editie ALS Financieel Diner voor de helft uitverkocht

Tweede editie ALS Financieel Diner voor de helft uitverkocht

Het tweede ALS Financieel Diner vindt plaats op 7 november met als gastheer de honderdjarige De Goudse. Inmiddels is de helft van de beschikbare stoelen al gereserveerd....

It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

Bewustzijn cruciaal

Bewustzijn cruciaal

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van...

Dazure "Een orv is geen grapje"

Dazure "Een orv is geen grapje"

"Met de cynische ondertoon die wij zeker op 1 april gepast vinden", heeft Dazure gewezen op het belang van de steeds minder gesloten overlijdensrisicoverzekering....

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

Tweede editie ALS Financieel Diner op 7 november

Tweede editie ALS Financieel Diner op 7 november

Nationale Waarborg organiseert samen met Dazure en Zeevat Hypotheken & Verzekeringen, namens Stichting ALS Nederland, op donderdag 7 november het tweede ALS...

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

Hemd van je lijf vragen?

Hemd van je lijf vragen?

(Partner in kennis Dazure in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Als je een overlijdensrisicoverzekering wilt afsluiten, wil de verzekeraar precies weten...