De perfecte prompt
(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om vervolgens de correctheid van de antwoorden te toetsen. Naar mijn mening is dit als het vergelijken van een Indische rijsttafel met een rozijntje. Met andere woorden: als we de poging willen wagen om een mens naast een machine te zetten, moeten we dat op een andere manier doen.
Een specialist heeft natuurlijk specifieke kennis over een onderwerp en zal anders reageren dan iemand die je in de trein vraagt wat de nadelen van duurzaam advies zijn. Als je een model zoals GPT iets wilt vragen, moet je beginnen met duidelijk maken vanuit welke rol (persona) de vraag wordt gesteld.
“Stel je voor dat je een financieel adviseur bent die de Wet op het financieel toezicht (Wft) naleeft, de ethische gedragscode volgt, en de richtlijnen van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) kent. Vanuit die rol, wat zouden de mogelijke nadelen van duurzaam financieel advies zijn?”
Omdat dit artikel een beperkt aantal woorden mag bevatten, is bovenstaande persona beknopt. Ik zou er echter nog veel meer details aan toevoegen; hoe meer tijd en energie je hierin steekt, hoe beter het antwoord zal zijn. Als je een mening hebt over het antwoord, kun je die ook toevoegen om het nog specifieker en waardevoller te maken.
“Je adviseert klanten over duurzaamheid, specifiek over de financiële en/of verzekeringstechnische aspecten van investeringen in verduurzaming door particulieren of bedrijven.”
Goed leesbaar
Zijn we er dan? Wat mij betreft niet. Ik wil bijvoorbeeld ook dat het antwoord goed leesbaar is voor een consument (B2-taalniveau) en dat grote thema’s zoals ESG niet worden meegenomen. Laten we dat toevoegen:
“Leg het uit op een manier die goed leesbaar is voor iemand met een B2-niveau, en laat complexe thema’s zoals ESG buiten beschouwing.”
Dit zijn voorbeelden van hoe je een prompt kunt verbeteren om een beter antwoord te krijgen. Daarnaast kun je natuurlijk ook leuke extra’s toevoegen, zoals Kees Dullemond suggereerde in een eerder artikel:
“Leg ook uit hoe Aristoteles’ ideeën over deugdethiek van toepassing zouden kunnen zijn op dit onderwerp.”
Als we dit allemaal samenvoegen, krijgen we de volgende prompt:
“Stel je voor dat je een financieel adviseur bent die de Wet op het financieel toezicht (Wft) naleeft, de ethische gedragscode volgt, en de richtlijnen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) kent. Je adviseert klanten over duurzaamheid, specifiek over de financiële en/of verzekeringstechnische aspecten van investeringen in verduurzaming door particulieren of bedrijven. Verwijs in je uitleg naar de relevante onderdelen van de Wft en AFM-richtlijnen die van toepassing zijn op duurzaam financieel advies. Wat zijn de mogelijke nadelen en risico’s van duurzaam financieel advies? Leg deze uit op een duidelijke en begrijpelijke manier voor iemand met een B2-niveau, zonder in te gaan op complexe thema’s zoals ESG. Welke eenvoudige risico’s of beperkingen moet een adviseur volgens de wet duidelijk maken aan klanten om hen te beschermen tegen valkuilen? Beschrijf ook hoe Aristoteles’ ideeën over deugdethiek kunnen helpen bij het vinden van een balans tussen ethiek en financieel rendement in het adviesproces.”
Is dit dan de perfecte prompt voor het juiste antwoord? Nee, ik denk van niet. Ik zou er nog meer aan toevoegen om het nog scherper te maken, maar daar is in dit artikel helaas geen ruimte voor.
Erg generiek
Wat ik nog wel wil benadrukken, is dat ChatGPT (en Copilot al helemaal) erg generiek zijn. Als je dit écht goed wilt doen, kun je zogenaamde vectordatabases installeren waarin nog veel meer context geplaatst kan worden waar een AI-model rekening mee moet houden. Daarnaast kun je ook specifieke verwijzingen maken naar wetgeving, bijvoorbeeld door een URL naar een specifiek artikel uit de Wft in de prompt te plakken. Het is belangrijk te beseffen dat ChatGPT zijn antwoord nu baseert op algemene kennis van de Wft en AFM-richtlijnen.
Je kunt je ook afvragen of je niet zelf een financieel specialist moet zijn om een goede prompt te kunnen maken die een echt waardevol antwoord oplevert. Daarom geloof ik persoonlijk niet in algemene modellen waar je alles aan kunt vragen. Ik ken bijvoorbeeld oplossingen die in de juridische sector worden gebruikt en standaard hun antwoorden baseren op wetteksten en jurisprudentie.
Je zou dus een systeem kunnen opzetten, specifiek voor onze sector, dat op slimme wijze toegang biedt tot alle relevante bronnen, zoals wetten, richtlijnen, maar ook informatie over ethiek. Registers met uitspraken, zoals jurisprudentie en het Kifid-register, kunnen ook van grote waarde zijn.
‘Je zou generatieve AI kunnen opzetten, specifiek voor onze sector ’
Tegelijkertijd blijven we afhankelijk van hoe een model deze informatie verwerkt en een antwoord genereert. Als je diep in de techniek duikt, kom je steeds meer tot de conclusie dat het erg ongrijpbaar is hoe zo’n model precies werkt. Daarom moeten we voorlopig de vinger aan de pols houden en voortdurend valideren of het nog klopt. Los van de prompt en bronnen, zijn er ook nog allerlei technische parameters waar je aan kunt sleutelen.
Ik denk wel dat we steeds beter gaan begrijpen welke modellen we moeten toepassen in welke situatie, welke bronnen we willen gebruiken, en welke technologie we moeten inzetten om antwoorden te krijgen die de menselijke mogelijkheden overstijgen.
Houd je ogen open en omarm verandering, je hoofd in het zand steken is wat mij betreft geen optie.
Reactie toevoegen
Meer over
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...
"Financiële sector in staat AI-fraude zelf te bestrijden"
"Ik heb tot nu toe geen signalen ontvangen dat de financiële sector in Nederland op dit moment niet over de middelen en expertise beschikt om AI-fraude aan...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Adviesalerts! Business Innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde
(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
(Annelies Schoonderbeek, By Annelies, in VVP-special Business Innovation 2024) De branche staat voor grote uitdagingen. Klanten willen gemak en transparantie,...
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet
(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...