De redelijk handelend adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument een prestatie verwachten zoals die door een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur in soortgelijke situaties geleverd zou worden. Met grote regelmaat geeft de Geschillencommissie aan hoe deze norm in de praktijk ingevuld moet worden. Twee recente voorbeelden: “Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht dat hij zorg draagt voor een deugdelijk en transparant dossier en dat hij de consument regelmatig informeert over de gang van zaken.” – Uitspraak GC 2021-1094

“Deze bijzondere zorgplicht houdt onder meer in dat de adviseur naar behoren een onderzoek doet naar de financiële mogelijkheden, deskundigheid en doelstellingen van de consument.” – Uitspraak GC 2022-0015

Reactie toevoegen

 
Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

HYPOTHEKEN – Niet ter discussie staat dat een adviseur een passend advies moet uitbrengen. De vraag is of dit advies voorafgaand aan de beslissing van de klant...

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

HYPOTHEKEN – Consumenten in deze klacht wensen een recreatiewoning te bouwen en willen hiervoor een financiering. Via een onafhankelijk financieel adviseur...

Adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen

Adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen

HYPOTHEKEN – Het is de adviseur (Advitas) naar het oordeel van de Geschillencommissie aan te rekenen dat hij de consument niet direct of zo spoedig mogelijk...

Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden

Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden

EXCUSES – De Geschillencommissie kan niet beslissen over het al dan niet aanbieden van excuses door in dit geval de verzekeraar. Naar het oordeel van de commissie...

Smartengeld alleen in bepaalde gevallen

Smartengeld alleen in bepaalde gevallen

SMARTENGELD – De consument voert aan dat zij door het handelen van de adviseur veel stress heeft gehad en daardoor ziek en arbeidsongeschikt is geworden. Zij...

Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen

Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen

INBOEDELVERZEKERING – De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...

Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling

Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling

In 2022 heeft Kifid in totaal 3.020 klachten van consumenten over hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan zijn 1.469 klachten opgelost...

Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen

Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0281) De laptop van de dochter van de consument is gestolen uit de auto die in een parkeergarage stond. De dochter van de consument was...

Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt

Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0271) De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens haar heeft geschonden, omdat hij haar niet (tijdig) op het bestaan...

Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn

Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0265) In 2021 hebben de consumenten zich tot Hypotheek House Lelystad gewend voor advies en bemiddeling bij het oversluiten en verhogen...