De revolutie mag beginnen
(Uit Katern Vermogensbeheer in VVP 5-2022) “Er zijn in de financiële sector zoveel mogelijkheden om diensten inclusiever en beter te maken. Drie simpele suggesties: praat in normale taal, reguleer wat duurzaam mag worden genoemd en stem diensten af op vrouwen en hun levenslijn”, aldus Eline Hesse, duurzaam investeerder, impact coach en innovator, op het eerste lustrum van de Positive Finance Day, georganiseerd door de stichting New Financial Forum en Dazure.
Eline Hesse kreeg jaren geleden een investment portfolio ter waarde van 150.000 euro van haar vader cadeau, die onder meer bestond uit aandelen Shell en McDonalds. Haar vader heeft zijn leven lang met plezier bij Shell gewerkt en het gezin heeft overal waar olievoorraden waren in luxe gewoond. Hesse is zich altijd zeer bewust geweest dat ze een bevoorrecht mens was, maar maakte wel andere keuzes dan haar vader. Haar drijfveer is een bijdrage leveren aan een leefbare wereld voor nu en straks. Wat ga je dan met je portfolio doen? Ze hoefde geen seconde te twijfelen. De portfolio wilde ze verduurzamen. Maar dat bleek niet zo eenvoudig. Sterker nog, er begon een zoektocht van maar liefst vier jaar en over die periode maakte ze de film Petrol dollars for a different engine.
Deze prachtige film belicht echter veel meer dan alleen het samenstellen van een duurzame of groene beleggingsportefeuille. De film gaat over haar innerlijke zoektocht hoe ze haar eigen leven wil inrichten, over de band tussen vader en dochter en hun totaal andere kijk op de wereld en over haar rol bij Follow This , de activistische groep aandeelhouders die Shell wil stimuleren een andere koers te varen. Ook gaat de film over haar verlangen om een bijdrage te leveren aan een leefbare wereld en over haar wens naar erkenning.
Op de Positive Finance Day vertelde ze aan de ruim honderd deelnemers wat de leerpunten waren van haar zoektocht. Duidelijk werd in ieder geval dat dé perfecte investering niet bestaat.
“Een ander leerpunt is dat je hoe dan ook compromissen zult moeten sluiten. Uiteraard begint impact investeren bij idealisme. Tegelijkertijd zul je soms ook een strategie moeten kiezen op welke manier je je idealisme het beste dient. Soms moet je samenwerken met de oude wereld om de nieuwe wereld krachtig neer te zetten. Vergeet ten slotte niet om uit te gaan van je eigen kompas. Als je een eigen kompas hebt waar je je altijd op terug kunt vallen, wordt je zoektocht in het duurzame oerwoud van beleggingen een stuk makkelijker.”
Definitie
Hesse gaf op de Positive Finance Day haar definitie van ‘duurzaam beleggen’. “Duurzaam beleggen is investeren met meer dan alleen een financieel doel: er wordt bijvoorbeeld ook een maatschappelijk, ecologisch of ethisch rendement nagestreefd, zodat de belegging ‘houdbaar’ blijkt.”
“Duurzaam beleggen is meer dan een hype. Alleen al in de eerste negen maanden van 2021 stroomde er wereldwijd meer dan 423 miljard euro naar zulke fondsen. Dat is dertig procent meer dan in heel 2020. Duurzaam beleggen is dus een blijvertje. Dat is ook logisch.
Uiteraard omdat de wereld in crisis zich niet kan permitteren om op dezelfde weg door te gaan. Twee derde van de Nederlandse beleggers vindt duurzaam beleggen belangrijk en onder jongeren is dit percentage nog veel hoger.”
Hesse ziet vier uitdagingen voor mensen die duurzaam willen beleggen. “Zie ten eerste nog maar eens de bomen in het duurzame oerwoud. Wat is echt, waar klopt het en waar begint green washing? Van dat laatste zijn veel voorbeelden. Zo onderzoeken toezichthouders bijvoorbeeld mogelijke misleiding van DWS, de vermogenstak van Deutsche Bank, over het duurzame gehalte van zijn beleggingen. Zie je weg maar eens te vinden in dat oerwoud...”
Tweede uitdaging is het jargon. “Voor buitenstaanders is het jargon van de financiële sector niet te volgen.” Hesse liet een cartoon zien van twee financieel dienstverleners die naast een enorme lijst van blah blah blah tegen elkaar zeggen: ‘We moeten nieuw jargon verzinnen want het publiek begint te begrijpen waar we het over hebben’.
Als derde noemde ze het gebrek aan financiële educatie. Driekwart van de volwassenen heeft moeite om financieel jargon te begrijpen, waardoor miljoenen mensen slechte productkeuzes maken of als gevolg daarvan vermijdbare boetes oplopen, zo blijkt uit onderzoek.
‘Er zijn enorm veel kansen voor financieel dienstverleners voor verbetering en innovatie’
En als laatste sluit financiële dienstverlening niet aan op de behoeftes van vrouwen. Hesse citeerde onderzoek van Oliver Wyman: ’Vrouwen (over het algemeen) gaan eerder met pensioen, leven langer, hebben pauzes in hun carrière en hogere medische kosten.’ Hesse: “Financieel dienstverleners spelen hier veel te weinig op in. De sector zou haar maatschappelijke rol moeten oppakken als het gaat om lagere pensioenen voor vrouwen, lagere lonen voor vrouwen en de grote kans op inkomensterugval na een scheiding. Draag bij aan verdere verbetering en stem producten en diensten beter op vrouwen af.”
Oplossingen
Hesse reikte op de Positive Finance Day een aantal oplossingen aan. “Het begint met educatie. Je zult mensen financieel van jongs af aan moeten onderwijzen. Daarnaast moet je mensen bewust maken van zijn of haar waarden en financiële doelen. Wat past bij jou? Welke waarden vind je belangrijk? Welke doelen streef je na? Met deze vragen kun je niet vroeg genoeg beginnen. Financiële educatie begint simpelweg bij de jeugd.”
De tweede aanbeveling is: communiceer in begrijpelijke regelgeving en taal. “De EU-wetgeving geeft aan verschillende soorten beleggingen een kleurtje mee. Bijvoorbeeld grijs voor beleggingen alleen gericht op rendement. Lichtgroen: gericht op rendement met meer of minder aandacht voor duurzaamheid/impact. Donkergroen staat dan voor beleggingen gericht op duurzaamheid/impact met aandacht voor rendement. Dat geeft in ieder geval duidelijkheid. Ook al las ik in een artikel van Hubrien Meijaard van Stan&Wende dat fondsen zich al lichtgroen mogen noemen als ze duurzaamheid alleen maar ‘promoten’. Deze categorie moet beter gedefinieerd worden.”
Derde aanbeveling: meer vrouwvriendelijke dienstverlening en taal. “Ga met je vrouwelijke klanten in gesprek wat zij nodig hebben. Ga na wat er voor vrouwen passend is in de verschillende levensfases. En onderzoek of je huidige communicatie wel aansluit bij de behoeften van vrouwen? Daarnaast zouden meer vrouwen in de financiële sector moeten werken. Ze zijn vaak betere adviseurs, omdat ze beter kunnen luisteren. En als ze beleggen, doen ze dat niet, zoals mannen, om de markt te ‘verslaan’, maar om een bijdrage te leveren aan meer welzijn.”
Hesse sloot af meet een schitterende quote van Mary Ellen Iskenderian (CEO Women’s World Banking): “Het product wat je aan mannen verkoopt is waarschijnlijk een goed product voor hen. Maar het product dat je ontwerpt voor vrouwen is waarschijnlijk beter voor iedereen. Helaas werkt het niet andersom.”
Kortom, zo eindigde Hesse haar betoog, er zijn enorm veel kansen voor financieel dienstverleners voor verbetering en innovatie. “Laat de revolutie maar beginnen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?
"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...
(Partner in Kennis Dazure in VVP 3, 2023) Gelukkig wordt er door veel mensen deskundig advies gevraagd aan een financieel adviseur. Dit is verstandig. Er zijn...
En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...
Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...
Karin Polman: show, don’t tell
"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...
ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen
ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...
Lessen over vrouwvriendelijkheid
"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...
Thom Mallant volgt Sjoerd Laarberg op als CEO Allianz Nederland
Op 1 september wordt Thom Mallant CEO van Allianz Nederland en verantwoordelijke voor de P&C-activiteiten van Allianz Benelux in de Allianz Benelux Board of...
Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland
De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...
Yvonne van Gennip Talent Fonds en Allianz gaan samenwerken
Allianz, partner van het Watersportverbond, gaat jonge watersporttalenten helpen zich te presenteren via het crowdfundingplatform van het Yvonne van Gennip Talent...
How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland
How Company, Alpina Group en de stichting New Financial Forum hebben dankzij de deelnemers aan de communicatietraining ‘Communicatie Stijlen Analyse’...