De risicomanager loopt een stap vooruit

Gerard Rooks

Risicomanagement is voor veel intermediairs nog onontgonnen terrein, maar wie zich erin verdiept, ziet de talrijke nieuwe mogelijkheden.

De toekomst van het intermediair wijst in de richting van een bredere adviesfunctie. Ondersteuning bij het juiste verzekeringsadvies blijft uiteraard noodzakelijk, en dat vergt in deze tijd veel van het intermediair, maar de digitale wereld verandert snel. Het zorgt ervoor dat adviseurs meer aandacht aan hun klanten kunnen besteden. Klanten zelf hebben steeds meer behoefte aan een trusted advisor, een persoonlijk financieel expert die ze op meerdere terreinen begeleidt. Zo willen ondernemers de vinger kunnen leggen op zaken die hun bedrijf afremmen en bedreigen. Alleen weten ze vaak niet waar ze moeten beginnen.

“Risicomanagement is voor een ondernemer niet het meest sexy onderwerp”, stelt Gerard Rooks. “Hij of zij wil vooruit, uitdagingen aangaan, kansen grijpen. Een ondernemer denkt liever niet in risico’s. Daar is een risicomanager voor nodig, iemand die de risico’s in kaart brengt en oplossingen aandraagt, zodat de ondernemer kan ondernemen. We hebben onze premaster-opleiding, die in samenwerking met Universiteit Twente is ontwikkeld, dan ook de Ruimtemakers genoemd. Een Ruimtemaker duikt in de onderstroom van de organisatie en weet zo een zeer gedetailleerd en realistisch beeld te presenteren. Uiteindelijk helpt een Ruimtemaker een onderneming om haar doelen te behalen.”

Onderscheiden

Financieel adviseurs die risicomanagement aan hun expertise toevoegen, boren volgens Rooks een nieuw businessmodel aan. Ze positioneren zich als intermediair én consultant. “Het is een andere insteek dan die van de traditionele intermediaire organisatie. Risicomanagement reikt verder dan verzekeren, hoewel dat natuurlijk een oplossing kan zijn, het gaat over communicatie, gedrag en preventie. Een bedrijf met een risicomanager onderscheidt zich in de markt en loopt een stap vooruit.”

Er zijn al kantoren die juist via de risicomanager hun verzekeringsportefeuille versterken, weet Rooks. “Zij hebben de strategische keuze gemaakt de dienstverlening uit te breiden met communicatief risicomanagement. Uit het advies van de risicomanager komen dan weer nieuwe verzekeringsklanten voort. Kantoren die met dit specialisme aan de slag gaan, maken er vaak een adviseur voor vrij. Het is een mooie kans. De goede klantrelaties zijn er al, die kun je op deze manier verder versterken.”

Zwakke plekken

Zoveel bedrijven en branches als er zijn, zoveel risico’s. Dat kan variëren van extreme weersomstandigheden, complexe wet- en regelgeving en risico’s bij internationaal zakendoen tot cybercrime, reputatieschade en disruptieve ontwikkelingen. De boodschap van risicomanager is niet per se prettig voor de ondernemer of directeur. Rooks: “Je legt de zwakke plekken bloot en dat kan confronterend zijn. Zo kwam ik als risicomanager bij een maatschappelijke organisatie tot de conclusie, dat de opzet van een commerciële productielocatie absoluut niet binnen de bedrijfscultuur paste. Na gesprekken met betrokkenen op sleutelposities in de organisatie, bleek er geen draagvlak voor te zijn. De uitkomst: we doen het niet. De risicomanager kijkt naar het ondernemersbelang voor de lange termijn, daar hoeft niet per se een verzekeringsoplossing bij te passen.”

Gerard Rooks: ‘Communicatief risicomanagement biedt intermediair nieuw businessmodel.’

Rijnlands model

Het advies van de risicomanager komt in dialoog tot stand. Hij of zij spreekt met stakeholders en leidinggevenden op elke afdeling van de organisatie en bouwt zo zorgvuldig aan een totaalbeeld. De risico’s en oplossingen komen aan de dialoogtafel volgens het Rijnlands model, dus gericht op de continuïteit van het bedrijf, aan bod. “Je biedt een volledig perspectief in samenspraak met beslissers uit de organisatie, zoals HR-, sales- en productiemanagers. Misschien zit een bedrijf met een bepaald product niet in de juiste markt en is er meer onderzoek nodig. Of ligt het risico intern en moet er iets aan de communicatie tussen afdelingen worden veranderd. Het kan ook dat het aan de betrokkenheid van medewerkers schort.”

Praktische tools

De premaster De Ruimtemakers geeft risicomanagers in spe praktische tools in handen. De opleiding op hbo-niveau bestaat uit vier maandelijkse modules van twee collegedagen en een terugkomdag. Het eerste blok vindt bij Universiteit Twente plaats, de andere opleidingsdagen zijn bij Avéro Achmea in Apeldoorn. Deelnemers krijgen een brede thematiek voorgeschoteld: communicatief risicomanagement, dialoogkaart faciliteren, positionering, storytelling en Business Model Canvas (BMC-model), een strategische methode om een bedrijf in kaart te brengen en zo nodig een nieuw businessmodel te ontwikkelen.

“De opleiding heeft een bedrijfskundige insteek en alles wat je leert, kun je meteen in de praktijk toepassen. Het onderdeel storytelling dient bijvoorbeeld om je nieuwe rol als risicomanager bij klanten voor het voetlicht te brengen. Adviseurs komen wellicht al jaren bij dezelfde klanten, maar nu in een andere hoedanigheid. Dat vergt een goed verhaal.”

Motivatie

Deelnemers aan de opleiding De Ruimtemakers wisselen de collegedagen af met het uitvoeren van cases uit de eigen praktijk. De consultants van Voorzie ondersteunen daar desgewenst bij. De opleiding wordt afgesloten met een certificaat. Gerard Rooks is begin november voor het vijfde jaar op rij gestart met een nieuwe groep financieel professionals die hun vakgebied willen uitbreiden met risicomanagement. “Ze zetten een nieuwe stap met hun kantoor of binnen hun afdeling. Het is een hele omslag, vandaar dat we vooraf met elke deelnemer een intakegesprek voeren. De motivatie moet aanwezig zijn en risicomanagement moet een plek kunnen krijgen binnen de eigen organisatie. Maar het is de inspanning zeker waard: een bedrijf wint aan kennis, verstevigt de band met klanten en creëert een toekomstbestendig verdienmodel.”

In het najaar van 2020 start een nieuwe opleidingsklas van De Ruimtemakers. Voor meer informatie over risicomanagement en de premaster-opleiding De Ruimtemakers: www.averoachmea.nl/risicomanagement

Reactie toevoegen

 
Meer over
Meer dan 10.000 stemmen uitgebracht op genomineerden Advies Award

Meer dan 10.000 stemmen uitgebracht op genomineerden Advies Award

Ruim een week nadat er via adviesawards.nl gestemd kon worden op het meest klantgerichte advieskantoor van Nederland zijn er ruim 10.000 stemmen uitgebracht door...

Hoeijmakers Groep genomineerd voor Advies Award 2021

Hoeijmakers Groep genomineerd voor Advies Award 2021

"De meest klantgerichte advieskantoren van Nederland zijn bekend. En wij zijn erbij! Wij zijn zeer verheugd met deze nominatie en zien dit als een aanmoediging om...

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Podium. Zo heet het nieuwe digitale samenwerkingsplatform voor adviseurs dat Avéro Achmea maandag heeft gelanceerd. Jaap de Louw, commercieel manager Avéro...

Wees er juist voor de ondernemer als het tegenzit

Wees er juist voor de ondernemer als het tegenzit

Durf als financieel dienstverlener het gesprek aan te gaan met ondernemers, als je merkt dat ze het moeilijk hebben. En hoe eerder je dat doet, hoe beter. Als problemen...

Gevolgen COVID-19 op MKB en de rol van adviseurs (laatste inschrijfmogelijkheid)

Gevolgen COVID-19 op MKB en de rol van adviseurs (laatste inschrijfmogelijkheid)

"Hoe los je de achterstand bij de Belastingdienst, de verhuurder of bijvoorbeeld de bank op? Doorgaan na de coronacrisis staat centraal in ons webinar van dinsdag...

Ondernemers beschermen met drietrapsraket

Ondernemers beschermen met drietrapsraket

(Kennisartikel Avéro Achmea VVP-special Cyber) Het MKB  leunt wat achterover als het om cyberdreiging gaat. Nog geen kwart van de ondernemers maakt...

Pak als adviseur rol bij beheersen cyberrisico’s

Pak als adviseur rol bij beheersen cyberrisico’s

Cyberrisico’s zijn reëel, als financieel adviseur ben je het daarom aan je stand verplicht over deze risico’s met de klant in gesprek te gaan....

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Naar een intensiever klantcontact

Naar een intensiever klantcontact

(Adfiz in VVP-special Slimmer Adviseren, november 2019) Hoe overbrug je het gat tussen wat particulieren willen en verwachten van hun adviseur en wat de adviseur...

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Het leven van een financieel adviseur gaat niet over rozen, maar over leren. Als je een beetje ambitieus bent, zit je avond aan avond aan je wft. Daarnaast wil...