De sector van de toekomst

Omslag Bjorn Bierhaalder 2019

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen ontdekken in een wereld die Insurtech, AI, machine learning en blockchain combineert met de financiële toekomstvragen van consumenten.

Mijn hoofd zit vol. Vol met de verhalen en voorbeelden die ik de afgelopen periode heb gezien, gelezen en gehoord over ontwikkelingen in de verzekeringswereld. Als je je er een klein beetje in verdiept, is het fantastisch om te horen hoe de wereld zich ontwikkelt in wat we gemakshalve de vierde industriële revolutie noemen. De technische mogelijkheden, de verbindingen tussen verschillende databronnen die in fracties van seconden leiden tot analyses en uitkomsten, en hoe ver de ontwikkelingen daarin al zijn – dat is inspirerend en overweldigend tegelijk. En daarom zit mijn hoofd vol.

Mijn hoofd zit ook vol met de uitkomsten van het consumentenonderzoek dat ik met Susan Visser en Fred de Jong heb gedaan. Zeventig procent van de consumenten blijkt zich zorgen te maken over de financiële toekomst. En dit zijn nota bene consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. Zeventig procent! Adviseurs zijn met hun klanten vooral in gesprek over productgerichte oplossingen en lijken niet in gesprek te gaan over wat hun klanten ’s nachts wakker houdt. Een voorbeeld? Kan ik straks de zorgkosten voor mezelf en mijn gezin nog wel betalen?

Hoop en verwachting

En mijn hoofd zit vol met alle Make Change Happen-vragen die voor ons liggen. Aan verandervraagstukken geen gebrek. De belangrijkste vraag is waar de change gaat plaatsvinden en wat die change gaat inhouden.

Ik heb daar een hoop en verwachting bij. Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening. Net zoals zorg, onderwijs en advocatuur dat zijn. Dat zijn vormen van dienstverlening waarbij je van mens tot mens een positief betekenisvol verschil kunt maken in het leven van anderen.

‘Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening’

Ik hoop en verwacht dat de ontwikkelingen zorgen voor een financiële sector die betekenisvol is voor consumenten en de maatschappij. De mogelijkheden hiervoor zijn er. Een voorbeeld? Consumenten maken zich zorgen over hun financiële toekomst. Die zorgen neem je niet weg met betere productoplossingen of geavanceerde technologie. Dan wordt het sneller en slimmer meer van hetzelfde zonder het echte probleem op te lossen.

Hoe neem je de zorgen van consumenten dan wel weg? Dat gaan we met elkaar ontdekken. Het lijkt mij mooi om hierin met elkaar stappen te zetten. We nemen afstand van het dagelijkse werk en creëren ruimte om te experimenteren en te leren. We gaan vorm en inhoud geven aan de sector van de toekomst.

Misschien is dit wensdromen van mijn kant. Daar zit mijn hoofd vol mee.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Mindfuck

Mindfuck

(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Mentale voorsprong

Mentale voorsprong

(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt...

Dit kan ons allemaal overkomen

Dit kan ons allemaal overkomen

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk...

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...