De sector van de toekomst

Omslag Bjorn Bierhaalder 2019

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen ontdekken in een wereld die Insurtech, AI, machine learning en blockchain combineert met de financiële toekomstvragen van consumenten.

Mijn hoofd zit vol. Vol met de verhalen en voorbeelden die ik de afgelopen periode heb gezien, gelezen en gehoord over ontwikkelingen in de verzekeringswereld. Als je je er een klein beetje in verdiept, is het fantastisch om te horen hoe de wereld zich ontwikkelt in wat we gemakshalve de vierde industriële revolutie noemen. De technische mogelijkheden, de verbindingen tussen verschillende databronnen die in fracties van seconden leiden tot analyses en uitkomsten, en hoe ver de ontwikkelingen daarin al zijn – dat is inspirerend en overweldigend tegelijk. En daarom zit mijn hoofd vol.

Mijn hoofd zit ook vol met de uitkomsten van het consumentenonderzoek dat ik met Susan Visser en Fred de Jong heb gedaan. Zeventig procent van de consumenten blijkt zich zorgen te maken over de financiële toekomst. En dit zijn nota bene consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. Zeventig procent! Adviseurs zijn met hun klanten vooral in gesprek over productgerichte oplossingen en lijken niet in gesprek te gaan over wat hun klanten ’s nachts wakker houdt. Een voorbeeld? Kan ik straks de zorgkosten voor mezelf en mijn gezin nog wel betalen?

Hoop en verwachting

En mijn hoofd zit vol met alle Make Change Happen-vragen die voor ons liggen. Aan verandervraagstukken geen gebrek. De belangrijkste vraag is waar de change gaat plaatsvinden en wat die change gaat inhouden.

Ik heb daar een hoop en verwachting bij. Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening. Net zoals zorg, onderwijs en advocatuur dat zijn. Dat zijn vormen van dienstverlening waarbij je van mens tot mens een positief betekenisvol verschil kunt maken in het leven van anderen.

‘Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening’

Ik hoop en verwacht dat de ontwikkelingen zorgen voor een financiële sector die betekenisvol is voor consumenten en de maatschappij. De mogelijkheden hiervoor zijn er. Een voorbeeld? Consumenten maken zich zorgen over hun financiële toekomst. Die zorgen neem je niet weg met betere productoplossingen of geavanceerde technologie. Dan wordt het sneller en slimmer meer van hetzelfde zonder het echte probleem op te lossen.

Hoe neem je de zorgen van consumenten dan wel weg? Dat gaan we met elkaar ontdekken. Het lijkt mij mooi om hierin met elkaar stappen te zetten. We nemen afstand van het dagelijkse werk en creëren ruimte om te experimenteren en te leren. We gaan vorm en inhoud geven aan de sector van de toekomst.

Misschien is dit wensdromen van mijn kant. Daar zit mijn hoofd vol mee.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...