De sector van de toekomst

Omslag Bjorn Bierhaalder 2019

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen ontdekken in een wereld die Insurtech, AI, machine learning en blockchain combineert met de financiële toekomstvragen van consumenten.

Mijn hoofd zit vol. Vol met de verhalen en voorbeelden die ik de afgelopen periode heb gezien, gelezen en gehoord over ontwikkelingen in de verzekeringswereld. Als je je er een klein beetje in verdiept, is het fantastisch om te horen hoe de wereld zich ontwikkelt in wat we gemakshalve de vierde industriële revolutie noemen. De technische mogelijkheden, de verbindingen tussen verschillende databronnen die in fracties van seconden leiden tot analyses en uitkomsten, en hoe ver de ontwikkelingen daarin al zijn – dat is inspirerend en overweldigend tegelijk. En daarom zit mijn hoofd vol.

Mijn hoofd zit ook vol met de uitkomsten van het consumentenonderzoek dat ik met Susan Visser en Fred de Jong heb gedaan. Zeventig procent van de consumenten blijkt zich zorgen te maken over de financiële toekomst. En dit zijn nota bene consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. Zeventig procent! Adviseurs zijn met hun klanten vooral in gesprek over productgerichte oplossingen en lijken niet in gesprek te gaan over wat hun klanten ’s nachts wakker houdt. Een voorbeeld? Kan ik straks de zorgkosten voor mezelf en mijn gezin nog wel betalen?

Hoop en verwachting

En mijn hoofd zit vol met alle Make Change Happen-vragen die voor ons liggen. Aan verandervraagstukken geen gebrek. De belangrijkste vraag is waar de change gaat plaatsvinden en wat die change gaat inhouden.

Ik heb daar een hoop en verwachting bij. Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening. Net zoals zorg, onderwijs en advocatuur dat zijn. Dat zijn vormen van dienstverlening waarbij je van mens tot mens een positief betekenisvol verschil kunt maken in het leven van anderen.

‘Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening’

Ik hoop en verwacht dat de ontwikkelingen zorgen voor een financiële sector die betekenisvol is voor consumenten en de maatschappij. De mogelijkheden hiervoor zijn er. Een voorbeeld? Consumenten maken zich zorgen over hun financiële toekomst. Die zorgen neem je niet weg met betere productoplossingen of geavanceerde technologie. Dan wordt het sneller en slimmer meer van hetzelfde zonder het echte probleem op te lossen.

Hoe neem je de zorgen van consumenten dan wel weg? Dat gaan we met elkaar ontdekken. Het lijkt mij mooi om hierin met elkaar stappen te zetten. We nemen afstand van het dagelijkse werk en creëren ruimte om te experimenteren en te leren. We gaan vorm en inhoud geven aan de sector van de toekomst.

Misschien is dit wensdromen van mijn kant. Daar zit mijn hoofd vol mee.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s...

Stap voor stap naar je ambitie

Stap voor stap naar je ambitie

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar...

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Sjoerd (het online platform van SparklingCRM) heeft naar aanleiding van het trendonderzoek 2018 inzake  klantgerichtheid intermediair een kennisdocument opgesteld...

Betekenisvol zijn voor klanten

Betekenisvol zijn voor klanten

We zitten in een ontwikkeling van de verzekeringsadviseur op de fiets naar automatisering van de administratieve processen, naar digitalisering van klantgerichte...