De sector van de toekomst

Omslag Bjorn Bierhaalder 2019

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen ontdekken in een wereld die Insurtech, AI, machine learning en blockchain combineert met de financiële toekomstvragen van consumenten.

Mijn hoofd zit vol. Vol met de verhalen en voorbeelden die ik de afgelopen periode heb gezien, gelezen en gehoord over ontwikkelingen in de verzekeringswereld. Als je je er een klein beetje in verdiept, is het fantastisch om te horen hoe de wereld zich ontwikkelt in wat we gemakshalve de vierde industriële revolutie noemen. De technische mogelijkheden, de verbindingen tussen verschillende databronnen die in fracties van seconden leiden tot analyses en uitkomsten, en hoe ver de ontwikkelingen daarin al zijn – dat is inspirerend en overweldigend tegelijk. En daarom zit mijn hoofd vol.

Mijn hoofd zit ook vol met de uitkomsten van het consumentenonderzoek dat ik met Susan Visser en Fred de Jong heb gedaan. Zeventig procent van de consumenten blijkt zich zorgen te maken over de financiële toekomst. En dit zijn nota bene consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. Zeventig procent! Adviseurs zijn met hun klanten vooral in gesprek over productgerichte oplossingen en lijken niet in gesprek te gaan over wat hun klanten ’s nachts wakker houdt. Een voorbeeld? Kan ik straks de zorgkosten voor mezelf en mijn gezin nog wel betalen?

Hoop en verwachting

En mijn hoofd zit vol met alle Make Change Happen-vragen die voor ons liggen. Aan verandervraagstukken geen gebrek. De belangrijkste vraag is waar de change gaat plaatsvinden en wat die change gaat inhouden.

Ik heb daar een hoop en verwachting bij. Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening. Net zoals zorg, onderwijs en advocatuur dat zijn. Dat zijn vormen van dienstverlening waarbij je van mens tot mens een positief betekenisvol verschil kunt maken in het leven van anderen.

‘Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening’

Ik hoop en verwacht dat de ontwikkelingen zorgen voor een financiële sector die betekenisvol is voor consumenten en de maatschappij. De mogelijkheden hiervoor zijn er. Een voorbeeld? Consumenten maken zich zorgen over hun financiële toekomst. Die zorgen neem je niet weg met betere productoplossingen of geavanceerde technologie. Dan wordt het sneller en slimmer meer van hetzelfde zonder het echte probleem op te lossen.

Hoe neem je de zorgen van consumenten dan wel weg? Dat gaan we met elkaar ontdekken. Het lijkt mij mooi om hierin met elkaar stappen te zetten. We nemen afstand van het dagelijkse werk en creëren ruimte om te experimenteren en te leren. We gaan vorm en inhoud geven aan de sector van de toekomst.

Misschien is dit wensdromen van mijn kant. Daar zit mijn hoofd vol mee.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Financieel advies blijft belangrijk ook, of juist, in een samenleving die steeds verder gedigitaliseerd wordt. Voor het intermediair is het daarom ook belangrijk...

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te kunnen werken? Dit en meer vragen we aan het intermediair om te mate van klantgerichtheid te meten en om inzicht te kunnen...

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Nu perverse omzetprikkels en bonussen binnen de intermediaire markt nagenoeg verdwenen zijn, ligt de focus meer op het prikkelen van kwaliteit en bijvoorbeeld ook...

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Het meeste leert u van collega ondernemers, zo horen we vaak. U kunt uw collega’s dan ook helpen door mee te doen aan dit onderzoek over klantgerichtheid....

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Ver voorbij de standaardoplossing

Ver voorbij de standaardoplossing

In een wereld waarin efficiëntie, standaardisatie en digitalisering leidende begrippen zijn, is het de kunst om als adviseur klantgericht te blijven. Hoe...

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Wat zijn de momenten waarop je echt blij bent met je keuze voor het vak? Waarschijnlijk de momenten waarop je een klant hebt kunnen helpen en die klant daar dankbaar...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...