De toekomst zijn wij

VVP 75 jaar

De verleiding is groot om, in het laatste artikel in de reeks vvp 75 jaar, het verleden te laten voor wat het is en een blik in de toekomst te werpen. Maar ja, 75 jaar VVP heeft nu juist laten zien dat niets lastiger is dan de toekomst voorspellen. De toekomst is niet in steen gehouwen; we maken haar zelf.

De gezamenlijke levensverzekeraars lanceerden medio jaren vijftig van de vorige eeuw een leuke reclamecampagne. Advertenties toonden hoe de toekomst er mogelijk uit zag. Daaronder auto’s met een kernreactor onder de motorkap en huizen van plastic. De boodschap: ‘Over de toekomst bestaat geen zekerheid. Tenzij U een afspraak met de toekomst maakt, voor Uw toekomst en die van uw gezin. De afspraak dat er in die toekomst geld beschikbaar zal zijn voor de opleiding van de kinderen, voor de oude dag, geld dat de gezinsinkomsten vervangt als de kostwinner er eens niet meer zou zijn. Dat is de zekerheid, die U voor de toekomst kunt kopen. Reeds nu!’

Als de levensverzekeraar echt in de toekomst hadden kunnen kijken, waren de advertenties waarschijnlijk minder optimistisch geweest… Want met de levensverzekeraars in Nederland is het niet goed afgelopen. Waarbij ze dat voor een niet onbelangrijk deel ook aan zichzelf te wijten hebben. ‘Zekerheid door Levensverzekering’ was het motto van de campagne die in 1956 begon. Maar juist die zekerheid boden levensverzekeraars steeds minder; beleggingsverzekeringen verschoven het risico juist steeds meer naar de klant. De toekomst van wat er nog over is van het levenbedrijf? Wij weten het niet. Maar de les uit het verleden zou toch moeten zijn dat je als levensverzekeraar zekerheid biedt. Dat zou weer de kern van het product moeten zijn.

Archaïsche doem

Dat er toekomst is voor de financieel adviseur, daar twijfelen wij geen moment aan. Uiteraard moet die adviseur dan wel met de tijd meegaan. Maar dat is nooit anders geweest. In februari 1970 vroeg de redactie van VVP om reacties naar aanleiding van een toen net gehouden congres van Adfiz-voorloper NVA over de betekenis van de assurantietussenpersoon.

In de VVP van 20 februari stelde P. van der Veen (firmant Hondius & Zoon in Middelburg, later overgenomen door AMRO Bank)): ‘Rust op dit merkwaardige individualistische beroep in de dienstensector dezelfde archaïsche doem als die op de lantaarnopstekers, de nachtwachten, boeren en winkeliers? In de Jules Verne-achtige maatschappij van de 21ste eeuw, waarin de mens óf eventueel vegeteert in een steriele oververzadigde technocratische samenleving, dan wel dat hij als restverschijnsel verbijsterd in een atoomkrater rondtast, zullen andere economische beginselen prevaleren. Maar de tussenpersoon zal er toch nog zijn, want hij is onmisbaar! Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? In de eerste plaats door zijn toekomstpositie als een puur financieel probleem te zien waarin de begrippen prijs, kosten en efficiency de voornaamste elementen zijn. Hij zal een onuitroeibaar bestaan hebben als de computer zijn bestaansreden steunt.’

Een advieskantoor runnen met de hulp van computers, dat is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. En die focus op rendement is eigenlijk alleen maar nog belangrijker geworden.

Lokaal adviescentrum

Hoe ziet de toekomst van de financieel adviseur er uit? Ook hier geldt: wij weten het niet. Volgens onderzoeker Fred de Jong is er een grote behoefte aan financieel regisseurs. Eerder dit jaar schetste hij samen met Alwin Oerlemans (APG) in Het Verzekerings-Archief een mogelijk business model.

Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) zei op het onlangs gehouden VVP-event Communicatie, dat adviseurs zich prima kunnen profileren als lokaal adviescentrum. Zij begeleiden de klant dan bij budgetteren, vermogensvorming en beheer, beheersing van de woonlasten, pensioenopbouw en afdekken van risico’s (de ‘Financiële schijf van 5’). Gelukkig zijn adviseurs wijs genoeg om hun eigen keuzes te maken en daarmee hun eigen toekomst richting te geven.

Nazorg

Ter afsluiting van de artikelenserie ‘VVP 75 jaar’ geven we nog een paar dingen mee. Momenteel woedt er een felle discussie over nazorg. Terecht wierp Jurjen Oosterbaan tijdens het VVP-event Communicatie de vraag op of deze nazorg niet eigenlijk gewoon hoort bij het nieuwe adviseren. Waarmee wij maar willen zeggen dat inzichten veranderen in de loop van de tijd. Heb daar oog voor.

Provisie

Provisie, ze is deels al verboden. Een uitbreiding van het verbod naar schadeverzekeringen is op dit moment onwaarschijnlijk; het tendeert naar actieve provisietransparantie bij deze producten. De Wet assurantiebemiddelingsbedrijf (Wabb), tot 1991 Wet Assurantiebemiddeling (WAB), kende de tussenpersoon recht op provisie toe. Echter, Financiën plaatste al bij de totstandkoming van deze wet vraagtekens bij provisie!

Mr. J. van Beek, Hoofdambtenaar van het ministerie van Financiën, in de VVP van 14 december 1951: Een merkwaardig punt is het feit dat de tussenpersoon, hoewel de door hem verrichte werkzaamheden in feite goeddeels voor de verzekeringnemer zijn verricht, door de verzekeraar voor die werkzaamheden wordt betaald. Zonder in te gaan op de volkomen juiste en logische argumenten die kunnen worden aangevoerd voor het bestaan van de gewoonte dat de verzekeraar de tussenpersoon beloont, moge hier volstaan worden met de constatering dat deze situatie in wezen niet klopt met de verhouding waarin de tussenpersoon tot de verzekeraar en de verzekeringnemer staat en mede bepalend is voor de positie die de tussenpersoon inneemt.’

Dat vinden we anno nu eigenlijk alleen nog maar veel meer. Dus ja, provisie als toekomstbestendig verdienmodel? Wij zouden onze kaarten er niet op zetten. L.E. van Loo (Nederlandse Bond van Assurantie-agenten, voorganger van Adfiz) stelde het eigenlijk ook al goed in de VVP van 23 november 1962: ‘Een goed assurantieman is uit het goede hout gesneden, met belangstelling dus voor zijn vak. Hij zal alles doen om zoveel mogelijk kennis aangaande zijn vak te vergaren, zelfs al zou er in het geheel geen Wet Assurantiebemiddeling bestaan, opdat hij zijn cliënten zoveel mogelijk service kan bieden. Als hij deze instelling heeft, dan zal hij stellig daarvoor ook beloond worden’.

Springlevend

VVP werd opgericht medio 1943 als De Vereenigde Verzekeringspers. Anno 2018 wordt de volle naam allang niet meer gebruikt en is het gewoon VVP. Het ‘Vereenigde’ bestond uit de door de bezetter opgelegde samenvoeging van drie vakbladen vanwege de papierschaarste. Het huidige VVP is springlevend en bestaat uit een magazine, specials, website (www.vvponline.nl), dagelijkse digitale nieuwsbrief, events, Vademecum en Assu Disc. In de kern staat VVP voor vernieuwing in de sector, vakkennis en inspirerende ondernemersvoorbeelden.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Wie kent Pro Civibus nog? VVP moest niets hebben van dit kantoor, toen dat in 1950 de markt betrad. Uit de VVP van 17 februari 1950: “In No. 3 maakten wij...

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Lugt Sobbe was altijd goed voor iets nieuws. Uit de VVP van 30 april 1971: "Een nieuwe wijze van acquisitie is deze week van start gegaan. Teneinde het provinciale...

Monument van de verzekeringsgedachte

Monument van de verzekeringsgedachte

Dat waren nog eens teksten...! Uit de VVP van 14 mei 1954: "De buitengevel zal aan de voorzijde worden versierd met beeldhouwwerk in diep-reliëf, voorstellende...

Uit 75 jaar VVP:  vliegongevallenpolis-automaten

Uit 75 jaar VVP: vliegongevallenpolis-automaten

Aircare van nowGo een nieuwe vondst? Nee hoor. Lees dit artikel maar eens uit de VVP van 4 mei 1956: "De vliegongevallenpolis-automaten op Schiphol, welke tot nu...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan...

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Digitalisering van het assurantiekantoor? Verschraling van het aanbod doordat verzekeraars fuseren? Het zijn heus geen dingen speciaal van vandaag. Uit de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Ooit werd in de aanloop naar 1 mei door verzekeraars hard gevochten om de gunsten van de bromfietsbezitter. Dat terwijl de schadelast verzekeraars al vanaf de opkomst...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Assurantiebezorging, zoals het toen nog heette, was tot de tweede helft van de jaren '50 nauwelijks wettelijk geregeld in Nederland. Uit de VVP van 22 september...

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Nu weten we niet hoe snel we er van af moeten komen: aardgas. In de jaren zestig werd Nederland juist massaal op aardgas aangesloten. En dat ging wel eens mis. Uit...