De verandering de baas

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen. Dan heb je een beeld nodig van de strategie van jouw financieel advieskantoor. Nu en in de toekomst.

Je hebt wel al een voordeel: ondanks de veranderingen in het verleden besta je nog steeds! Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Advies blijft altijd nodig. Met jouw antwoord op onderstaande zes thema’s vergroot je de kans om ook in de toekomst relevant te blijven.

Markt en portfolio

Welke markt wil je (blijven) bedienen en wat neemt deze markt bij je af? Hoe ziet dit er idealiter uit? Denk hierbij niet alleen aan ‘particulier en zakelijk’. Maak een verdiepingsslag. Ook jouw bedrijf maakt onderscheid. Als je weet wie je bedient en wat je daar werkelijk levert, kun je gerichter ondernemen. En dat scheelt weer in de (marketing) portemonnee.

Innovatie en vernieuwing

Verandering is er altijd. Of je nu wilt of niet. Wat zijn de vernieuwingen waarmee je jouw kantoor naar het volgende plan brengt? Hoe zorg jij voor het excellente advies? Welke nieuwe manieren ga je daarvoor inzetten? Wat moet je vernieuwen en wat is leuk om te doen?

Winstgevendheid en middelen

Hoe is het gesteld met je winstgevendheid? Nu én in de toekomst? Wat is je ideale en gezonde marge? Wat wil je investeren? Wat moet je investeren? Welke middelen heb je minimaal nodig?

Cultuur en gedrag

De tevredenheid van je klanten is voor het grootste deel afhankelijk van de cultuur binnen je bedrijf en het gedrag dat daarmee gepaard gaat. Hoe gaat het nu? Ben je tevreden? Is het een 10+? Wat moet je doen om het te krijgen? En wat moet je doen om het te behouden?

Persoonlijke ontwikkeling en meesterschap

Waar moeten jouw mensen meester in worden/zijn voor de ideale klantgroep? Wat moeten ze daarvoor ontwikkelen? Hoe is het nu en hoe ziet het eruit als het ideaal is? Wat verwacht de klant? Kijk niet alleen vakinhoudelijk, maar zeker ook naar vaardigheden.

Inzetbaarheid en productiviteit

Hoeveel van je tijd besteed je waaraan en hoe zou dat ideaal zijn? Waar ben je de hele dag mee bezig en draagt dat bij aan de beleving van de klant? Wat wil je blijven doen en wat moet vooral niet meer?. Tijd is de meest kostbare factor van mensen. Wees zuinig op je tijd, eenmaal gegeven kun je het nooit meer terug krijgen.

‘Ondanks alle veranderingen besta je nog steeds!’

Als je een antwoord formuleert op deze zes thema’s zal je zien dat het antwoord van het ene thema direct een ander thema raakt. Daarom is het goed om ze allemaal in beeld te hebben. Stel je besluit een (nieuw) CRM-systeem aan te schaffen. Dan heeft dit direct consequenties voor onder andere je winst, meesterschap (opnieuw opleiden), en productiviteit (want tijdverlies door het nieuwe systeem). Breng je strategie op deze manier in kaart. Je begint met hoe het nu is en maakt dan een stap naar hoe je het wilt hebben. Op deze manier krijg je snel de projecten voor de toekomst in zicht. Zo hou je grip op je bedrijf. Ook als je te maken krijgt met omstandigheden die buiten jezelf liggen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....