De verzekeringspot verwijt de ketel?

Paul Burger 2019

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel?

Nederland is wereldwijd één van de koplopers als het gaat om duurzaam beleggen. Daar mogen we trots op zijn maar we kunnen er bovendien als verzekeraars best ook wat van leren.

Een steeds belangrijker onderdeel van duurzaam beleggen is het engagementproces; de belegger treedt in contact met het bedrijf waarin wordt belegd en spreekt dit aan op een niet duurzame bedrijfsvoering of gedragingen. Zo hoopt de belegger het bedrijf aan te sporen tot beter gedrag en als dit echt geen effect heeft, verkoopt hij de boel.

Vanuit het Verbond is er recent een initiatief ontstaan waarbij verzekeraars gezamenlijk engagen. De grote verzekeraars nemen hierin het voortouw (waarvoor dank), de kleinere en inmiddels ook al wat pensioenfondsen liften mee. Deze bundeling van krachten heeft meer impact: gezamenlijk staan we voor meer belegd vermogen en doordat er meerdere namen staan onder de engagementsbrieven worden we serieuzer genomen.

Zelfreflectie

Maar het kan geen kwaad als we als engagende verzekeringssector zo nu en dan onszelf ook eens de spiegel voorhouden. Enkele voorbeelden? Waarom hanteren verzekeraars bij de berekening van een schadebedrag een afschrijvingstabel op basis van economische levensduur? Je moet juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken en niet voortijdig dumpen. En waarom kun je je inboedel niet verzekeren op basis van dagwaarde? Goed voor het milieu als een klant naar de kringloopwinkel gaat.

Waarom stimuleren we bij total loss schaden niet dat men toch gaat repareren? Dat is meestal beter voor het milieu dan vervangen. Een milieucorrectie boven op het vastgestelde total lossbedrag geeft hiervoor ruimte en als zo’n initiatief vanuit het Verbond komt, blijft er sprake van een gelijk speelveld.

‘Juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken’

Zo’n 300.000 woonhuizen met asbestdaken zijn onderverzekerd door een afschrijving op de vervangingskosten van het dak. De saneringskosten na een schade zijn ook nog eens begrenst en als de asbestresten in je tuin afkomstig zijn van een brandje bij de buren is je buurman op zijn AVP hiervoor ook niet verzekerd. De Milieupool werd opgeheven met als motivatie dat het verzekeren van asbestsanering na schade voldoende door de branche was opgepakt. Vervolgens zegden de verzekeraars deze verzekeringen juist op omdat ze zonder die pool het risico als te groot beschouwden.

Alle beetjes helpen

Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van positieve initiatieven binnen onze branche. Univé helpt bedrijfsdaken asbestvrij te maken en voorziet ze van zonnepanelen. De opgewekte energie leveren ze aan hun particuliere leden. Klaverblad motiveert en helpt haar klanten om hun tuinen te vergroenen en hoopt hiermee ook de toenemende waterschadelast terug te brengen. Bij AnsvarBewust keren we meer uit als klanten duurzaam herstellen en is deelgebruik op de inboedelverzekering meeverzekerd. Allemaal kleine veranderingen met een beperkte impact, maar al die kleine beetjes samen zijn goed voor het milieu, onze schadelast én voor onze geloofwaardigheid als we engagen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuw hoofdstuk

Nieuw hoofdstuk

(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen...

Groene handjes en voetjes

Groene handjes en voetjes

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 4-2022) Regelgeving, gedragscodes en theoretisch onderbouwde motivaties waarom je...

Je kan het dak op…

Je kan het dak op…

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2022) Ik stond in Milaan en keek verwonderd naar boven. Boven mij prijkten twee torenflats met daarin...

Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

“Duurzaamheid is de licence to operate voor financieel adviseurs, zelfs als je er persoonlijk niet veel mee op hebt. Klanten vragen er namelijk steeds meer...

Energie krijgen van recyclen!

Energie krijgen van recyclen!

(Paul Burger, Turien & Co./Ansvar, in Ken je vak! VVP 02-2022)  Alles en iedereen wint bij duurzaam schadeherstel. Geef spullen dus vooral een tweede...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Samenwerking Turien & Co. en HSK

Samenwerking Turien & Co. en HSK

Turien & Co. heeft de personeelsschadeverzekering WEGAS XL uitgebreid met camaliteitenhulpverlening. Hiertoe is Turien & Co. een samenwerking aangegaan met...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Turien & Co. Holding (Ansvar en Turien & Co.) heeft 2021 met een groei van 22 procent afgesloten. Ultimo 2021 was sprake van een portefeuille van 211 miljoen...

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Vanaf 1 januari 2022 zullen de verzuimverzekeringen van BOVAG-leden in volmacht door Turien & Co. beheerd gaan worden. Alle (ziek)meldingen en offertes zullen...