De verzekeringspot verwijt de ketel?

Paul Burger 2019

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel?

Nederland is wereldwijd één van de koplopers als het gaat om duurzaam beleggen. Daar mogen we trots op zijn maar we kunnen er bovendien als verzekeraars best ook wat van leren.

Een steeds belangrijker onderdeel van duurzaam beleggen is het engagementproces; de belegger treedt in contact met het bedrijf waarin wordt belegd en spreekt dit aan op een niet duurzame bedrijfsvoering of gedragingen. Zo hoopt de belegger het bedrijf aan te sporen tot beter gedrag en als dit echt geen effect heeft, verkoopt hij de boel.

Vanuit het Verbond is er recent een initiatief ontstaan waarbij verzekeraars gezamenlijk engagen. De grote verzekeraars nemen hierin het voortouw (waarvoor dank), de kleinere en inmiddels ook al wat pensioenfondsen liften mee. Deze bundeling van krachten heeft meer impact: gezamenlijk staan we voor meer belegd vermogen en doordat er meerdere namen staan onder de engagementsbrieven worden we serieuzer genomen.

Zelfreflectie

Maar het kan geen kwaad als we als engagende verzekeringssector zo nu en dan onszelf ook eens de spiegel voorhouden. Enkele voorbeelden? Waarom hanteren verzekeraars bij de berekening van een schadebedrag een afschrijvingstabel op basis van economische levensduur? Je moet juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken en niet voortijdig dumpen. En waarom kun je je inboedel niet verzekeren op basis van dagwaarde? Goed voor het milieu als een klant naar de kringloopwinkel gaat.

Waarom stimuleren we bij total loss schaden niet dat men toch gaat repareren? Dat is meestal beter voor het milieu dan vervangen. Een milieucorrectie boven op het vastgestelde total lossbedrag geeft hiervoor ruimte en als zo’n initiatief vanuit het Verbond komt, blijft er sprake van een gelijk speelveld.

‘Juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken’

Zo’n 300.000 woonhuizen met asbestdaken zijn onderverzekerd door een afschrijving op de vervangingskosten van het dak. De saneringskosten na een schade zijn ook nog eens begrenst en als de asbestresten in je tuin afkomstig zijn van een brandje bij de buren is je buurman op zijn AVP hiervoor ook niet verzekerd. De Milieupool werd opgeheven met als motivatie dat het verzekeren van asbestsanering na schade voldoende door de branche was opgepakt. Vervolgens zegden de verzekeraars deze verzekeringen juist op omdat ze zonder die pool het risico als te groot beschouwden.

Alle beetjes helpen

Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van positieve initiatieven binnen onze branche. Univé helpt bedrijfsdaken asbestvrij te maken en voorziet ze van zonnepanelen. De opgewekte energie leveren ze aan hun particuliere leden. Klaverblad motiveert en helpt haar klanten om hun tuinen te vergroenen en hoopt hiermee ook de toenemende waterschadelast terug te brengen. Bij AnsvarBewust keren we meer uit als klanten duurzaam herstellen en is deelgebruik op de inboedelverzekering meeverzekerd. Allemaal kleine veranderingen met een beperkte impact, maar al die kleine beetjes samen zijn goed voor het milieu, onze schadelast én voor onze geloofwaardigheid als we engagen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De stroom tegen keert het tij niet!

De stroom tegen keert het tij niet!

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 1-2025) Wordt het geen tijd om als branche bij verduurzaming nog veel sneller te schakelen?...

Het sentiment is veranderd

Het sentiment is veranderd

(Paul Burger, Ideële Verzekeringen, in VVP-special Duurzaam Advies 2025)  Een grote uitdaging zie ik in het veranderde sentiment binnen onze samenleving...

Stevige basis duurzaamheid

Stevige basis duurzaamheid

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Met een academische titel als doctor in de klimaatwetenschappen en met bijna drie jaar...

We kunnen vandaag al het verschil maken

We kunnen vandaag al het verschil maken

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) We leven in een bijzondere tijd. Waar duurzaamheid de afgelopen jaren hoog op de prioriteitenlijst stond, lijkt de herverkiezing...

Koploper in Financial Lines

Koploper in Financial Lines

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP 5-6 2024) Als er verzekeringen zijn waarbij adviseurs écht waarde kunnen toevoegen voor hun klanten, dan zijn...

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...

Duurzamer en efficiënter

Duurzamer en efficiënter

(Björn Jalving, Turien & Co,, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In de media wordt regelmatig gediscussieerd over het beleggingsbeleid van verzekeraars. En...

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Paul Burger (Ideële Verzekeringen)....

Ken je vak: poen zonder groen is niet te doen

Ken je vak: poen zonder groen is niet te doen

(Paul Burger, AnsvarIdéa, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Hoever zijn we eigenlijk met het verduurzamen van onze business? Van moeilijk maar hoogstnoodzakelijke...