De verzekeringspot verwijt de ketel?
(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel?
Nederland is wereldwijd één van de koplopers als het gaat om duurzaam beleggen. Daar mogen we trots op zijn maar we kunnen er bovendien als verzekeraars best ook wat van leren.
Een steeds belangrijker onderdeel van duurzaam beleggen is het engagementproces; de belegger treedt in contact met het bedrijf waarin wordt belegd en spreekt dit aan op een niet duurzame bedrijfsvoering of gedragingen. Zo hoopt de belegger het bedrijf aan te sporen tot beter gedrag en als dit echt geen effect heeft, verkoopt hij de boel.
Vanuit het Verbond is er recent een initiatief ontstaan waarbij verzekeraars gezamenlijk engagen. De grote verzekeraars nemen hierin het voortouw (waarvoor dank), de kleinere en inmiddels ook al wat pensioenfondsen liften mee. Deze bundeling van krachten heeft meer impact: gezamenlijk staan we voor meer belegd vermogen en doordat er meerdere namen staan onder de engagementsbrieven worden we serieuzer genomen.
Zelfreflectie
Maar het kan geen kwaad als we als engagende verzekeringssector zo nu en dan onszelf ook eens de spiegel voorhouden. Enkele voorbeelden? Waarom hanteren verzekeraars bij de berekening van een schadebedrag een afschrijvingstabel op basis van economische levensduur? Je moet juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken en niet voortijdig dumpen. En waarom kun je je inboedel niet verzekeren op basis van dagwaarde? Goed voor het milieu als een klant naar de kringloopwinkel gaat.
Waarom stimuleren we bij total loss schaden niet dat men toch gaat repareren? Dat is meestal beter voor het milieu dan vervangen. Een milieucorrectie boven op het vastgestelde total lossbedrag geeft hiervoor ruimte en als zo’n initiatief vanuit het Verbond komt, blijft er sprake van een gelijk speelveld.
‘Juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken’
Zo’n 300.000 woonhuizen met asbestdaken zijn onderverzekerd door een afschrijving op de vervangingskosten van het dak. De saneringskosten na een schade zijn ook nog eens begrenst en als de asbestresten in je tuin afkomstig zijn van een brandje bij de buren is je buurman op zijn AVP hiervoor ook niet verzekerd. De Milieupool werd opgeheven met als motivatie dat het verzekeren van asbestsanering na schade voldoende door de branche was opgepakt. Vervolgens zegden de verzekeraars deze verzekeringen juist op omdat ze zonder die pool het risico als te groot beschouwden.
Alle beetjes helpen
Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van positieve initiatieven binnen onze branche. Univé helpt bedrijfsdaken asbestvrij te maken en voorziet ze van zonnepanelen. De opgewekte energie leveren ze aan hun particuliere leden. Klaverblad motiveert en helpt haar klanten om hun tuinen te vergroenen en hoopt hiermee ook de toenemende waterschadelast terug te brengen. Bij AnsvarBewust keren we meer uit als klanten duurzaam herstellen en is deelgebruik op de inboedelverzekering meeverzekerd. Allemaal kleine veranderingen met een beperkte impact, maar al die kleine beetjes samen zijn goed voor het milieu, onze schadelast én voor onze geloofwaardigheid als we engagen.
Reactie toevoegen
Meer over
(Paul Burger, Ideële Verzekeringen/AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 6-2023) Niet de zonnepanelen zelf, maar de randapparatuur en ook ondeugdelijke installatie...
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek
De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...
Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?
(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...
Zomerserie, deel 17: Paul Burger
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...
(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...
Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa
Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben Cyber Compact geïntroduceerd, een gratis standaard cyberdekking op de inboedelverzekering. Nieuwe en de tienduizenden...
(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...
(Paul Burger, Ansvar/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 06-2022) In mijn column van september, ‘Groene handjes en voetjes’, gaf ik wat voorbeelden...
Markel in schap van Turien & Co.
Turien & Co. heeft het productaanbod uitgebreid met de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering van Markel. “We kiezen bewust voor de partners waarmee...
(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen...