De verzekeringspot verwijt de ketel?

Paul Burger 2019

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel?

Nederland is wereldwijd één van de koplopers als het gaat om duurzaam beleggen. Daar mogen we trots op zijn maar we kunnen er bovendien als verzekeraars best ook wat van leren.

Een steeds belangrijker onderdeel van duurzaam beleggen is het engagementproces; de belegger treedt in contact met het bedrijf waarin wordt belegd en spreekt dit aan op een niet duurzame bedrijfsvoering of gedragingen. Zo hoopt de belegger het bedrijf aan te sporen tot beter gedrag en als dit echt geen effect heeft, verkoopt hij de boel.

Vanuit het Verbond is er recent een initiatief ontstaan waarbij verzekeraars gezamenlijk engagen. De grote verzekeraars nemen hierin het voortouw (waarvoor dank), de kleinere en inmiddels ook al wat pensioenfondsen liften mee. Deze bundeling van krachten heeft meer impact: gezamenlijk staan we voor meer belegd vermogen en doordat er meerdere namen staan onder de engagementsbrieven worden we serieuzer genomen.

Zelfreflectie

Maar het kan geen kwaad als we als engagende verzekeringssector zo nu en dan onszelf ook eens de spiegel voorhouden. Enkele voorbeelden? Waarom hanteren verzekeraars bij de berekening van een schadebedrag een afschrijvingstabel op basis van economische levensduur? Je moet juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken en niet voortijdig dumpen. En waarom kun je je inboedel niet verzekeren op basis van dagwaarde? Goed voor het milieu als een klant naar de kringloopwinkel gaat.

Waarom stimuleren we bij total loss schaden niet dat men toch gaat repareren? Dat is meestal beter voor het milieu dan vervangen. Een milieucorrectie boven op het vastgestelde total lossbedrag geeft hiervoor ruimte en als zo’n initiatief vanuit het Verbond komt, blijft er sprake van een gelijk speelveld.

‘Juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken’

Zo’n 300.000 woonhuizen met asbestdaken zijn onderverzekerd door een afschrijving op de vervangingskosten van het dak. De saneringskosten na een schade zijn ook nog eens begrenst en als de asbestresten in je tuin afkomstig zijn van een brandje bij de buren is je buurman op zijn AVP hiervoor ook niet verzekerd. De Milieupool werd opgeheven met als motivatie dat het verzekeren van asbestsanering na schade voldoende door de branche was opgepakt. Vervolgens zegden de verzekeraars deze verzekeringen juist op omdat ze zonder die pool het risico als te groot beschouwden.

Alle beetjes helpen

Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van positieve initiatieven binnen onze branche. Univé helpt bedrijfsdaken asbestvrij te maken en voorziet ze van zonnepanelen. De opgewekte energie leveren ze aan hun particuliere leden. Klaverblad motiveert en helpt haar klanten om hun tuinen te vergroenen en hoopt hiermee ook de toenemende waterschadelast terug te brengen. Bij AnsvarBewust keren we meer uit als klanten duurzaam herstellen en is deelgebruik op de inboedelverzekering meeverzekerd. Allemaal kleine veranderingen met een beperkte impact, maar al die kleine beetjes samen zijn goed voor het milieu, onze schadelast én voor onze geloofwaardigheid als we engagen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

Paul Burger: duurzamer leven en werken

Paul Burger: duurzamer leven en werken

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

De Advies BVm

De Advies BVm

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 3-2021) Als het aan het demissionair kabinet ligt, dan wordt de BVm een nieuwe ondernemingsvorm. De...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Gelderland. René Slump neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel Assurantie Advies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Limburg. Bart van der Sterren nam de award in ontvangst uit handen van...

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Assurantiekantoor Goossens is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Brabant. Fausta en Natasja Goossens plus team nemen de award in ontvangst...

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn Hypotheken en is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Overijssel. Ingeborg Boudesteijn neemt de award in ontvangst uit handen van...