De volmacht als local hero

CVB 2021

(Partner in Kennis CVB in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) Standaardisering en data-kwaliteit brengen veel verbetering in de volmachtketen, maar vragen ook veel meer inspanning, kennis en tijd van het volmachtbedrijf. Het Centraal Volmachtbedrijf (CVB) speelt daarop in en biedt efficiënte oplossingen door dat werk centraal uit te voeren.

...

CVB-initiatiefnemers Marcel van Loon en Patrick Heuts hebben alles in huis om volmachtkantoren nog beter te ondersteunen. “Wij hebben als volmachtbedrijf gekeken naar de werkzaamheden die voortkomen uit de volmachtovereenkomst met de verzekeraar. Daarin hebben we een knip gemaakt tussen de zaken die je logischerwijs als gevolmachtigde lokaal voor de eindklant en agenten doet, zoals acceptatie, polisopmaak, premie-incasso en schadebehandeling.

Veel andere zaken kun je echter centraal oppakken. Denk aan ICT, compliance, marketingactiviteiten, maar ook het Werkprogramma Risicobeheersing Volmachten, AVG en afspraken met verzekeraars. Ook zorgen wij ervoor dat nieuwe producten en wijzigingen in polisvoorwaarden en premies direct in onze centrale set worden ingeregeld.”

Het idee voor CVB ontstond in 2016, waarna de organisatie in 2017 ‘live’ ging. Heuts: “Wij constateerden dat huisvolmachtbedrijven hetzelfde deden. Zaken die niet allemaal even leuk zijn, tijd kosten en ten koste gaan van waar het om draait: de klant optimaal adviseren. Als je toch de hoogste kwaliteit wilt leveren, moet je een aantal zaken centraal organiseren. Zo kun je de local hero zijn, zonder de daarbij behorende ballast, werk je efficiënter, goedkoper en heb je een kwaliteit die je in je eentje niet kunt bereiken.”

Omdat CVB recent in 2016 is gaan bouwen, sluit de automatisering naadloos aan bij de hedendaagse eisen van compliance, AVG en efficiënte processen. Van Loon: “Er zijn nu vierentwintig kantoren als co-volmacht aangesloten. Vaak is de vooruitgang enorm voor deze kantoren. Van een matige waardering naar een dikke acht. Dat kun je niet op eigen kracht en zeker niet zo snel.”

Heuts: “De kantoren sluiten direct aan op onze systemen, waar wij de data centraal opslaan. Wijzigingen regelen wij direct in. Kantoren werken nooit met verkeerde voorwaarden of oude premies. En verzekeraars krijgen via ons direct toegang tot de hele dataset.”

Eigen identiteit

Na de technische aansluiting bij CVB duurt het enkele maanden voordat de gevolmachtigde volledig geïntegreerd kan samenwerken. Die tijd is nodig om het bestaande systeem en alle klantdata te integreren in de centrale systemen van CVB. Zijn de volmachten niet huiverig om zaken uit handen te geven? Van Loon: “Dat zou kunnen, maar ondernemers kijken ook verder. Er speelt momenteel veel. Door de consolidatieslag komen er minder verzekeraars. Daarnaast ben je als kleinere partij zeer afhankelijk van wat verzekeraars eisen. Ook kan een hoge schade op een beperkte tekening je resultaat fors naar beneden halen, soms voor jaren. Dan heeft centralisering van een aantal zaken grote voordelen. Een miljoen euro schade op onze gezamenlijke premieomzet is bijvoorbeeld relatief klein. Dit zet ondernemers aan tot nadenken. Daarnaast worden kwaliteits- en compliance-eisen steeds strenger waardoor de kosten stijgen, terwijl de inkomsten juist dalen.” Heuts: “Wij bieden een oplossing die de volmacht in staat stelt zijn frontoffice zo in te richten zoals hij wil werken, terwijl de hele backoffice onze zorg is. Zo kan hij zijn eigen identiteit behouden of zelfs beter gestalte geven.”

Patrick Heuts en Marcel van Loon: ‘Forse besparing op de volmachtkosten.’

Van Loon: “Onze dienstverlening is zo efficiënt dat een ondernemer die zich aansluit bij CVB na twee jaar een forse én noodzakelijke besparing op de volmachtkosten realiseert.”

Participeren

Ook bij de volmachtbedrijven vindt een consolidatieslag plaats. “De reden kan zijn dat de omvang te gering is om toekomstbestendig te zijn, maar ook het gebrek aan (financiële) middelen om bijvoorbeeld bedrijfsopvolging te kunnen regelen”, aldus Van Loon. “Zeker als de beoogd opvolger geen familielid is.

Vaak zijn dit volledige overnames, waarna de eigen identiteit meestal binnen de kortste keren verdwijnt en de hele portefeuille opgaat in die van de overnemende partij. Wij willen graag een alternatief bieden voor die bedrijven die niet het hele bedrijf kwijt willen, maar kiezen voor groei door samen te werken. Door het nemen van een (minderheids)belang bieden wij financiële zekerheid en groeikansen, mét behoud van de eigen identiteit, zeggenschap en in combinatie met directe aansluiting bij het CVB ook een efficiëntere organisatie waardoor de marge verbetert. Naar onze mening een ‘win-winsituatie’.”

Met deze gedachte in het achterhoofd is CVB op zoek gegaan naar een partij die over voldoende kapitaal beschikt om in deze markt mee te kunnen investeren en die hetzelfde gedachtegoed heeft. Van Loon: “Söderberg & Partners is die partij. Dit leidt tot gezamenlijke investeringen en innovaties, waardoor wij en de co-volmachten kunnen groeien en de kwaliteit kunnen blijven waarborgen. Met ons nieuwe gezamenlijke bedrijf VLH Participations gaan wij volmachtkantoren en mogelijk advieskantoren de ruimte bieden om samen te blijven ondernemen, te groeien en tegelijk de kracht van het grotere geheel te gebruiken.”

Söderberg & Partners, die een minderheidsbelang in CVB heeft, is de ideale partner. “Groot in de financiële markt en in heel Europa bezig met een opmars in leven en pensioenen. Maar vooral met de visie van een familiebedrijf. Ze zijn ‘here to stay’. En dat past bij ons! Zij kunnen met hun kennis veel bijdragen aan de uitbreiding van die specifieke producten in het volmachtkanaal, zeker met oog op de nieuwe pensioenwet. Dat komt de dienstverlening ten goede. Andersom kunnen wij hen weer helpen met fijnmazige distributie. Kortom, een goede samenwerking voor de lange termijn.”

Minderheid

Bij participaties gaat het niet per se om een meerderheidsbelang. De zeggenschap van de dagelijkse operatie dient sowieso lokaal te blijven. Heuts: “Wij hebben simpelweg niet de ambitie om alles aan te sturen. Dat moet je ook niet willen. Dat dient de ondernemer vooral zelf te blijven doen met zijn kennis van de klanten en van zijn markt. VLH Particiations wil ondersteunen, helpen de organisatie efficiënter te maken, diensten aanbieden aan de GA via het CVB, en een service centre zijn voor de co-volmachten. Alles vanuit de gedachte dat de volmacht de local hero kan zijn én blijven, zonder teveel gedoe eromheen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Presteren en relevant zijn

Presteren en relevant zijn

(Patrick Heuts in VVP 6) Adviseren is topsport! VVP vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Patrick...

Leven in een zekerheidscultuur

Leven in een zekerheidscultuur

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') Steeds meer Nederlanders merken dat ze in het dagelijks leven juridische hulp kunnen gebruiken. Het tempo in de samenleving...

SUIV sluit raamovereenkomst met Infofolio

SUIV sluit raamovereenkomst met Infofolio

Stichting Uniforme Inrichting Volmachtketen (SUIV) heeft een raamovereenkomst gesloten met Infofolio. Hiervan kunnen gevolmachtigden die deelnemer zijn van de stichting...

Söderberg & Partners versterkt Centraal Volmachtbedrijf (CVB)

Söderberg & Partners versterkt Centraal Volmachtbedrijf (CVB)

Söderberg & Partners gaat een partnership aan met Centraal Volmachtbedrijf (CVB). CEO Roland Goldman (foto) van Söderberg & Partners Netherlands:...

Monuta-volmacht voor Centraal Volmachtbedrijf

Monuta-volmacht voor Centraal Volmachtbedrijf

Monuta heeft een volmacht verleend aan het Centraal Volmachtbedrijf. Samen met Patrick van der Fluit (VDF Verzekeringen uit ’s-Hertogenbosch) en Huub Scharenborg...

Centraal volmachtbedrijf maakt vliegende start met 10 verzekeraars

Centraal volmachtbedrijf maakt vliegende start met 10 verzekeraars

Tien verzekeraars hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met het Centraal Volmachtbedrijf, mede-opgericht door Patrick Heuts (Heuts Assuradeuren uit Nuth)...