De waarde van duurzaam advies

Kees Dullemond 2022

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de actieve duurzame adviseur in contact met de klant. Ga het gesprek op duurzaamheid aan, toon interesse en kijk wat de wensen en behoeften zijn en last but not least: stel heel veel vragen. Verduurzaam vooral ook je eigen bedrijf.

Adviseurs en verzekeraars bedienen gezamenlijk 8,1 miljoen huishoudens in Nederland en ruim twee miljoen bedrijven en zzp’ers. Elk gezin en elk bedrijf en elke organisatie kan beter functioneren en heeft meer continuïteit door verzekerd te zijn. Zij allen moeten ook een duurzaamheidstransitie doormaken waardoor er ook meer vraag en behoefte ontstaat voor ondersteuning. De verzekeringsbranche maakt dit mede mogelijk. De adviseurs spelen hierin een cruciale rol: zij hebben het contact met de klant en weten wat er speelt.

De vraag is niet óf het adviesproces verduurzaamd moet worden, maar hóé dat moet gebeuren. Belangrijke punten: in elke fase van het adviesproces en de dienstverlening verdient duurzaamheid een plek; kennis is vereist over wat duurzaamheid is en wat dat voor je klant betekent; hoe eerder je met de klant in gesprek gaat over zijn duurzaamheidsambities, hoe beter met het advies daarop geanticipeerd kan worden; je zult anders naar de inkoop van verzekeringen en de samenwerking met verzekeraars – moeten – gaan kijken; de begeleiding bij schade gaat een omslag maken van vervangen naar repareren; er zal veel aan duurzame productontwikkeling gedaan gaan worden; in elk gesprek met de klant komt duurzaamheid aan de orde, bij de intake maar zeker ook bij onderhoud.

Ga met de klant specifiek op het onderwerp duurzaamheid het gesprek aan. Vraag naar waar de klant mee bezig is en hoe hij of zij tegenover duurzaamheid staat. Door je eigen ervaring van implementatie van duurzaamheid in de bedrijfsvoering heb je een beter beeld gekregen van wat duurzaamheid voor je klant zou kunnen betekenen. Hier zie je het belang van practice what you preach (zie ook kader).

Grote gevolgen

Er zijn drie invalshoeken voor duurzaamheid en verzekeren: inventariseer welke klimaatrisico’s de klant loopt; breng transitierisico’s in kaart (welke investeringen gaat de klant plegen in verband met de energieen klimaattransitie?); welk belang hecht de klant aan duurzame verzekeringen?

1. Risico’s (gevolgen van) klimaatverandering verzekeren.

Veel schade als gevolg van extreem weer is gedekt binnen schadepolissen. Denk aan meer brand- en stormschades door steeds warmere zomers en sterkere na

Practice what you preach

Je klanten in hun duurzaamheid bijstaan met je dienstverlening kan uitsluitend indien je eigen bedrijfsvoering is verduurzaamd. Dat komt omdat we als verzekeringsbranche één keten zijn. De duurzaamheid van de één wordt bepaald door de duurzaamheid van de ander. Zo wordt uiteindelijk de duurzaamheid van de verzekeraar ook bepaald door de duurzaamheid van het intermediair waarmee wordt samengewerkt.

INSVER (Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche) maakt het grote onderwerp duurzaamheid klein en biedt concrete hulpmiddelen waarmee een kantoor meteen aan de slag kan.

Leidraad voor INSVER zijn de zeventien Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Van belang is het streven naar een gezond evenwicht tussen de sociale (People) en ecologische (Planet) en economische (Prosperity) belangen. Advieskantoren kunnen een grote bijdrage leveren aan de bestrijding van – de gevolgen van – de klimaatverandering en de realisatie van de zeventien SDG’S.

Duurzaamheid is voor advieskantoren toepasbaar op drie niveaus:

1. In de bedrijfsvoering (ondernemerschap, missie en visie, onderdeel strategisch jaarplan, personeelsbeleid, marketing, etcetera);

2. In de verzekeringssector (samenwerking met partners binnen de keten, verzekeringsproducten, verduurzaming advies en begeleiding klanten, schadeherstel, etcetera);

3. In de regionale en lokale omgeving van het advieskantoor: de gemeente, goede doelen, voorlichting, samenwerking, klanten betrekken, etcetera).

INSVER biedt – naast uiteraard een website en andere uitingen - diverse praktische checklists over onder meer duurzaam advies, duurzaamheid en strategie en circulariteit alsmede twee verschillende CO2-voetafdruk calculators waarmee de CO2 uitstoot van een assurantiekantoor berekend kan worden.

jaarsstormen; en oogstschades door droogte of door wolkbreuken (met hagel). Maar, niet alle klimaatgerelateerde schade wordt verzekerd; dit betreft in Nederland in het bijzonder het overstromingsrisico. Mensen worden ook direct geraakt: gezondheidsklachten bij extreem warm weer, met mogelijk oversterfte tot gevolg (impact voor levens- en zorgverzekeraars). Wat te denken van de reisverzekering voor door extreem weer getroffen vakantieganger? Analyseer de situatie van je klant. Volg de productontwikkeling op dit gebied. Inventariseer met de klant welke klimaatrisico’s hij loopt. Let op: vaak zijn ze zich dat niet bewust!

2. Duurzaamheid verzekeren.

We worden geconfronteerd met een transitie naar een duurzame samenleving. Dit heeft grote gevolgen voor de huidige economische systemen. Het bedrijfsleven zal een overgang maken naar klimaatneutraal ondernemen en Nederland zal omschakelen naar een circulaire economie. DNB noemt dit transitierisico’s: het verzekeren van (economische) activiteiten om de transitie naar een klimaatneutrale economie te realiseren. De samenleving is gebaat bij een zeer positieve grondhouding van de verzekeringsbranche om met betaalbare verzekeringsoplossingen te komen. De risicobeoordeling, premiestelling en het opstellen van adequate polisvoorwaarden is echter lastig (veel - ook wat betreft veiligheid - is nog onbekend). Wat zijn zo die nieuwe verzekeringsvraagstukken? Denk aan windmolens en grote zonnepanelenparken; waterstof (productie, transport en voertuigen); zonnepanelen, constructie, installatie-eisen en milieuschade (bij brand); elektrische auto’s, laadpalen (in combinatie met grote ondergrondse parkeergarage); nieuwe bouwtechnieken en materialen (bedrijfs)panden; bedrijfsverzamelgebouwen met grote diversiteit aan activiteiten; grote accu’s, (buurt) batterijen op/in panden; circulariteit en deeleconomie: gerepareerde telefoons en laptops; nieuw huis van afvalmaterialen; de recyclebranche; het delen van voertuigen, producten en ruimtes.

Ga in gesprek met je klant over zijn plannen en mogelijke investeringen op het gebied van duurzaamheid. Het is belangrijk in een vroeg stadium hierbij betrokken te zijn, om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

‘We worden geconfronteerd met een transitie naar een duurzame samenleving’

3. Verzekeringen verduurzamen.

De verzekeringsbranche kan met productontwikkeling en dienstverlening een bijdrage leveren aan de beheersing van klimaatrisico’s, het behoud van biodiversiteit en natuur en een duurzamer leven. In de polisvoorwaarden en dekkingskenmerken kunnen diverse duurzaamheidselementen ingebouwd worden. Met de premiestelling kan gedrag gestimuleerd of ontmoedigd worden. Ook op het gebied van schadebehandeling liggen veel mogelijkheden; denk aan het toepassen van de principes van circulariteit. Voorbeelden van het verduurzamen van verzekeringen zijn: hogere uitkering om duurzaam herstel/vervanging mogelijk te maken; premiekorting aan bedrijven die (gecertificeerd) duurzaam werken; breed inzetten op duurzaam schadeherstel; deelbezit en -gebruik meeverzekeren; compensatie CO2 uitstoot bij autoverzekering; premiekorting bij beheerst rijgedrag; dekking productieverlies van duurzame (energieopwekkende) installaties; vrijwilligerswerk meeverzekeren op AVP; in zorgverzekeringen advisering over en voordelen bieden inzake vitaliteit voor duurzame inzetbaarheid.

Hier komt het punt van de inkoop en samenwerking met verzekeraars naar voren. Hoe actief zijn ze op dit gebied? En interessant ook dus de vraag aan de klant: hoe belangrijk vindt die het dat de verzekeraar duurzaam is in zijn bedrijfsvoering en in de productontwikkeling. Wil de klant graag duurzame verzekeringen hebben?

...

‘Duurzaamheid zal spoedig de standaard zijn binnen onze branche’

Mooie kans

Wat we ons meer mogen realiseren is dat wie tijdig deze handschoen oppakt en een voortrekkersrol aanneemt, de winnaar is van morgen. Duurzaamheid loont en zal spoedig de standaard zijn binnen onze branche. De klant wil straks alleen nog maar zakendoen met duurzame partijen. Transparantie is daarin cruciaal om greenwashing te voorkomen. Te allen tijde moeten wij binnen onze branche vertrouwen uitstralen, gedegen te werk gaan en helderheid bieden aan onze klanten en onze eigen onderneming. De stap naar duidelijke en echte ‘duurzame verzekeringsproducten’ is daarin een mooie kans waarin we kunnen tonen wie we zijn en wat ons vak waard is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond voltooit eerste ESG-standaarden

Verbond voltooit eerste ESG-standaarden

Het Verbond van Verzekeraars heeft de eerste fase voor de ontwikkeling van ESG-rapportagestandaarden voor verzekeraars afgerond. Daarmee zet de sector een belangrijke...

VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont

VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont

Duurzaamheid loont, zo blijkt uit de praktijk. Er zijn veel uitdagingen. Ga het gesprek aan met partners én klanten om tot verzekerbare oplossingen te komen....

WIFS publiceert Top 50 Women in Sustainable Finance 2025

WIFS publiceert Top 50 Women in Sustainable Finance 2025

Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij a.s.r. in Utrecht presenteerde WIFS dinsdag de Top 50 Women in Sustainable Finance 2025: vijftig vrouwelijke leiders die...

Innovatie volgt de samenleving

Innovatie volgt de samenleving

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) De samenleving ontwikkelt zich op allerlei vlakken en het kan niet anders of productontwikkeling en dienstverlening...

(Bio-)logisch?

(Bio-)logisch?

(Paul Burger, Ansvar/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2025) De kassière vroeg me of het biologische of normale bananen waren en sloeg vervolgens de...

Vaar een duidelijke koers

Vaar een duidelijke koers

(Richard Meinders, SVC Groep en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Ontwikkel een duidelijke visie en koppel hier strategische doelen...

Een loket voor verduurzaming: het Energiehuis

Een loket voor verduurzaming: het Energiehuis

Met het nationaal isolatieprogramma wil het kabinet de energierekening van huishoudens verder verlagen. Om mensen van A tot Z te helpen met het verduurzamen van...

Verduurzaming koopwoning loont

Verduurzaming koopwoning loont

Huiseigenaren die hun woning verduurzamen, zien deze investering niet alleen terug in een lagere energierekening en meer wooncomfort, maar ook in de waarde van hun...

MUNT werkt samen met Coolblue Energie bij verduurzaming

MUNT werkt samen met Coolblue Energie bij verduurzaming

"Samen met MUNT helpen we klanten nu met één compleet plan inclusief installatie en financiering", aldus directeur Marijn van Weele van Coolblue...

Met NHG-e meer huizen verduurzamen

Met NHG-e meer huizen verduurzamen

Met NHG-e wil NHG meer woningbezitters stimuleren hun woning te verduurzamen.  NHG-e is Een NHG-verduurzamingsklasse die consumenten op slecht gelabelde...