De waarde van duurzaam advies
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de actieve duurzame adviseur in contact met de klant. Ga het gesprek op duurzaamheid aan, toon interesse en kijk wat de wensen en behoeften zijn en last but not least: stel heel veel vragen. Verduurzaam vooral ook je eigen bedrijf.
Adviseurs en verzekeraars bedienen gezamenlijk 8,1 miljoen huishoudens in Nederland en ruim twee miljoen bedrijven en zzp’ers. Elk gezin en elk bedrijf en elke organisatie kan beter functioneren en heeft meer continuïteit door verzekerd te zijn. Zij allen moeten ook een duurzaamheidstransitie doormaken waardoor er ook meer vraag en behoefte ontstaat voor ondersteuning. De verzekeringsbranche maakt dit mede mogelijk. De adviseurs spelen hierin een cruciale rol: zij hebben het contact met de klant en weten wat er speelt.
De vraag is niet óf het adviesproces verduurzaamd moet worden, maar hóé dat moet gebeuren. Belangrijke punten: in elke fase van het adviesproces en de dienstverlening verdient duurzaamheid een plek; kennis is vereist over wat duurzaamheid is en wat dat voor je klant betekent; hoe eerder je met de klant in gesprek gaat over zijn duurzaamheidsambities, hoe beter met het advies daarop geanticipeerd kan worden; je zult anders naar de inkoop van verzekeringen en de samenwerking met verzekeraars – moeten – gaan kijken; de begeleiding bij schade gaat een omslag maken van vervangen naar repareren; er zal veel aan duurzame productontwikkeling gedaan gaan worden; in elk gesprek met de klant komt duurzaamheid aan de orde, bij de intake maar zeker ook bij onderhoud.
Ga met de klant specifiek op het onderwerp duurzaamheid het gesprek aan. Vraag naar waar de klant mee bezig is en hoe hij of zij tegenover duurzaamheid staat. Door je eigen ervaring van implementatie van duurzaamheid in de bedrijfsvoering heb je een beter beeld gekregen van wat duurzaamheid voor je klant zou kunnen betekenen. Hier zie je het belang van practice what you preach (zie ook kader).
Grote gevolgen
Er zijn drie invalshoeken voor duurzaamheid en verzekeren: inventariseer welke klimaatrisico’s de klant loopt; breng transitierisico’s in kaart (welke investeringen gaat de klant plegen in verband met de energieen klimaattransitie?); welk belang hecht de klant aan duurzame verzekeringen?
1. Risico’s (gevolgen van) klimaatverandering verzekeren.
Veel schade als gevolg van extreem weer is gedekt binnen schadepolissen. Denk aan meer brand- en stormschades door steeds warmere zomers en sterkere na
jaarsstormen; en oogstschades door droogte of door wolkbreuken (met hagel). Maar, niet alle klimaatgerelateerde schade wordt verzekerd; dit betreft in Nederland in het bijzonder het overstromingsrisico. Mensen worden ook direct geraakt: gezondheidsklachten bij extreem warm weer, met mogelijk oversterfte tot gevolg (impact voor levens- en zorgverzekeraars). Wat te denken van de reisverzekering voor door extreem weer getroffen vakantieganger? Analyseer de situatie van je klant. Volg de productontwikkeling op dit gebied. Inventariseer met de klant welke klimaatrisico’s hij loopt. Let op: vaak zijn ze zich dat niet bewust!
2. Duurzaamheid verzekeren.
We worden geconfronteerd met een transitie naar een duurzame samenleving. Dit heeft grote gevolgen voor de huidige economische systemen. Het bedrijfsleven zal een overgang maken naar klimaatneutraal ondernemen en Nederland zal omschakelen naar een circulaire economie. DNB noemt dit transitierisico’s: het verzekeren van (economische) activiteiten om de transitie naar een klimaatneutrale economie te realiseren. De samenleving is gebaat bij een zeer positieve grondhouding van de verzekeringsbranche om met betaalbare verzekeringsoplossingen te komen. De risicobeoordeling, premiestelling en het opstellen van adequate polisvoorwaarden is echter lastig (veel - ook wat betreft veiligheid - is nog onbekend). Wat zijn zo die nieuwe verzekeringsvraagstukken? Denk aan windmolens en grote zonnepanelenparken; waterstof (productie, transport en voertuigen); zonnepanelen, constructie, installatie-eisen en milieuschade (bij brand); elektrische auto’s, laadpalen (in combinatie met grote ondergrondse parkeergarage); nieuwe bouwtechnieken en materialen (bedrijfs)panden; bedrijfsverzamelgebouwen met grote diversiteit aan activiteiten; grote accu’s, (buurt) batterijen op/in panden; circulariteit en deeleconomie: gerepareerde telefoons en laptops; nieuw huis van afvalmaterialen; de recyclebranche; het delen van voertuigen, producten en ruimtes.
Ga in gesprek met je klant over zijn plannen en mogelijke investeringen op het gebied van duurzaamheid. Het is belangrijk in een vroeg stadium hierbij betrokken te zijn, om teleurstellingen achteraf te voorkomen.
‘We worden geconfronteerd met een transitie naar een duurzame samenleving’
3. Verzekeringen verduurzamen.
De verzekeringsbranche kan met productontwikkeling en dienstverlening een bijdrage leveren aan de beheersing van klimaatrisico’s, het behoud van biodiversiteit en natuur en een duurzamer leven. In de polisvoorwaarden en dekkingskenmerken kunnen diverse duurzaamheidselementen ingebouwd worden. Met de premiestelling kan gedrag gestimuleerd of ontmoedigd worden. Ook op het gebied van schadebehandeling liggen veel mogelijkheden; denk aan het toepassen van de principes van circulariteit. Voorbeelden van het verduurzamen van verzekeringen zijn: hogere uitkering om duurzaam herstel/vervanging mogelijk te maken; premiekorting aan bedrijven die (gecertificeerd) duurzaam werken; breed inzetten op duurzaam schadeherstel; deelbezit en -gebruik meeverzekeren; compensatie CO2 uitstoot bij autoverzekering; premiekorting bij beheerst rijgedrag; dekking productieverlies van duurzame (energieopwekkende) installaties; vrijwilligerswerk meeverzekeren op AVP; in zorgverzekeringen advisering over en voordelen bieden inzake vitaliteit voor duurzame inzetbaarheid.
Hier komt het punt van de inkoop en samenwerking met verzekeraars naar voren. Hoe actief zijn ze op dit gebied? En interessant ook dus de vraag aan de klant: hoe belangrijk vindt die het dat de verzekeraar duurzaam is in zijn bedrijfsvoering en in de productontwikkeling. Wil de klant graag duurzame verzekeringen hebben?
‘Duurzaamheid zal spoedig de standaard zijn binnen onze branche’
Mooie kans
Wat we ons meer mogen realiseren is dat wie tijdig deze handschoen oppakt en een voortrekkersrol aanneemt, de winnaar is van morgen. Duurzaamheid loont en zal spoedig de standaard zijn binnen onze branche. De klant wil straks alleen nog maar zakendoen met duurzame partijen. Transparantie is daarin cruciaal om greenwashing te voorkomen. Te allen tijde moeten wij binnen onze branche vertrouwen uitstralen, gedegen te werk gaan en helderheid bieden aan onze klanten en onze eigen onderneming. De stap naar duidelijke en echte ‘duurzame verzekeringsproducten’ is daarin een mooie kans waarin we kunnen tonen wie we zijn en wat ons vak waard is.
Reactie toevoegen
Meer over
Legio voordelen voor de adviseur
(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 3-2024) “Er is geen enkele steekhoudende reden om niet te verduurzamen en bovendien zijn de voordelen voor adviseurs...
(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is...
Internetconsultatie Wijzigingsregeling SVVE 2025
Huisvesting is de internetconsultatie gestart van een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE). Via de wijziging wordt...
(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) De financiële consument is niet bereid te betalen voor advies. Mensen die minder financieel geletterd zijn, snappen...
Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties
Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...
Verbreding van advies helpt klanten verder
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer...
Ken je vak! Het recht om te repareren
(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...
Als de wereld van je klant op z’n kop staat
(Partner in kennis ARAG in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Chimène (39 jaar) kreeg plotseling een discussie met haar buurman over de erfgrens van...
(Ron Heuts, Zekerheuts, in VVP-special De Waarde van Advies) Voor mij is de waarde van goed advies met de klant samen naar zijn bedrijf of persoonlijke situatie...