Dekking bereddingskosten niet onbeperkt
SCHADE – Onder bereddingskosten wordt in het algemeen verstaan de kosten die een verzekerde maakt om tijdens of na een schadegebeurtenis schade te voorkomen of om reeds ontstane schade zo beperkt mogelijk te houden.
Veel inboedelverzekeringen kennen geen maximum aan deze vergoeding. Maar hoe zit het nu wanneer de autosleutels uit de woning worden gestolen en de eigenaar het transpondersysteem alsmede de sloten van zijn auto laat vervangen, om te voorkomen dat inbrekers op een later moment er met zijn auto vandoor gaan?
De geschillencommissie is van oordeel dat deze kosten niet onder de definitie van bereddingskosten vallen: “De kosten voor het vervangen van het transpondersysteem en de sleutelset zijn naar het oordeel van de Commissie maatregelen die genomen zijn ter voorkoming van schade in de toekomst en kwalificeren derhalve niet als noodzakelijke maatregelen om een onmiddellijk dreigend gevaar van schade af te wenden of als schadebeperkende maatregelen. Er is immers geen sprake van schade die zonder meer uit de diefstal van de sleutelset zou voortvloeien, maar sprake van kosten die voortvloeien uit de zorg die een verzekerde als ‘goed huisvader’ in acht behoort te nemen – Uitspraak 2017 – 373
Reactie toevoegen
Reacties
Schadeoplossing Nederland B.V. - Schadeoplossing Nederland B.V. 19 augustus 2019
Zeer duidelijke uitleg over het begrip. Ook met het oordeel van de geschillencommissie wordt het allemaal een stuk duidelijker voor de lezer.
Editie
Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden
HYPOTHEKEN – Consumenten in deze klacht wensen een recreatiewoning te bouwen en willen hiervoor een financiering. Via een onafhankelijk financieel adviseur...
Adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen
HYPOTHEKEN – Het is de adviseur (Advitas) naar het oordeel van de Geschillencommissie aan te rekenen dat hij de consument niet direct of zo spoedig mogelijk...
Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden
EXCUSES – De Geschillencommissie kan niet beslissen over het al dan niet aanbieden van excuses door in dit geval de verzekeraar. Naar het oordeel van de commissie...
Smartengeld alleen in bepaalde gevallen
SMARTENGELD – De consument voert aan dat zij door het handelen van de adviseur veel stress heeft gehad en daardoor ziek en arbeidsongeschikt is geworden. Zij...
Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen
INBOEDELVERZEKERING – De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...
Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling
In 2022 heeft Kifid in totaal 3.020 klachten van consumenten over hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan zijn 1.469 klachten opgelost...
Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0281) De laptop van de dochter van de consument is gestolen uit de auto die in een parkeergarage stond. De dochter van de consument was...
Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0271) De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens haar heeft geschonden, omdat hij haar niet (tijdig) op het bestaan...
Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn
(Kifid-uitspraak GC 2023-0265) In 2021 hebben de consumenten zich tot Hypotheek House Lelystad gewend voor advies en bemiddeling bij het oversluiten en verhogen...
Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding
(Kifid-uitspraak GC 2023-0252) Op een tussenpersoon rust (enkel) de verplichting om contact op te nemen met de consument over zijn verzekering als hier een concrete...