Praktijksessie Dag van het Topadvies 'Delen is het nieuwe vermenigvuldigen' Ulrike Geerlings

Zonder dat ze er zelf erg in had was Ulrike Geerlings (Appels Financieel Advies) in 2007 één van de eerste Twitteraars in Nederland. Met Twitterfanaten van het eerste uur heeft ze nog steeds contact. Geerlings is wat je noemt een ‘early adopter’. Eind jaren tachtig werkte ze met een Ipac en begon ze met Plakzo. “Het zag er niet uit en het was offline, maar ik kon er alle namen van relaties mee bijhouden.”

Bij de start van haar dialoogsessie over social media en relatiemanagement vraagt Geerlings de deelnemers naar hun verwachtingen. “Social media zijn hot en er gebeurt een hoop. Ik ben benieuwd hoe jij dit toepast in jouw praktijk en wat wij daarvan kunnen leren”, aldus een adviseur. Een andere deelnemer vertelt dat de plaatselijke fritestent op Facebook elke week een portie frites verloot. “Zij krijgen daar 6.000 ‘likes’ voor. Ik schrijf me iedere week helemaal de blubber en krijg er dan met moeite één ‘like’ bij, meestal van mijn moeder. En dat is nu net wat ik niet wil. We hebben een moeizaam vak. Collega’s en concurrenten kijken er wel naar, maar de mensen die je zou willen bereiken hebben zo’n slechte indruk van ons vak dat we al snel worden overgeslagen. Ik maak ook al jarenlang een nieuwsbrief met korte stukjes. Het enige wat wordt gelezen is de quote van de maand, daar wordt heel veel op geclickt. Schrijf ik in Jip en Janneke-taal iets over WGA-vast en WGA-flex, dan is de enige reactie een telefoontje van een collega die zegt: ‘Ik zie dat jij er wat van begrijpt, kun jij mij op weg helpen?’ We vinden van elkaar dat we een fantastisch vak hebben, maar de buitenwereld kijkt heel anders tegen ons aan.”

“De vraag is wat je ermee wil bereiken”, zegt Geerlings. “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Dat geldt ook voor social media. Begin bij de vraag wat je doel is als ondernemer: ben je alleen maar druk met je business of neem je ook wel eens de tijd om afstand te nemen en kritisch naar jezelf te kijken en naar hoe de markt je ziet? Het is goed om daar regelmatig tijd voor te maken.” Ze wijst op het verschil tussen nep werken en net-werken. “Mensen willen aandacht en willen gehoord worden. Een gesprek waarbij de ander 90 procent van de tijd aan het woord komt, wordt als een fantastisch gesprek ervaren. Men voelt dat er naar ze geluisterd is. De kracht van netwerken zit wat mij betreft in kennis delen, zichtbaarheid vergroten en krachten bundelen door samen te werken met andere intermediairs. Het is heel belangrijk dat het op win/win is gericht. Je zult ook bereid moeten zijn om te geven zonder dat je er iets voor terugverlangt; degene die het meeste geeft, krijgt ook het meeste terug.”

Relatiemanagement vraagt om onderhoud van je netwerk, benadrukt Geerlings. Elke ochtend neem ik de tijd om te kijken wie er van mijn vrienden jarig is en ze te feliciteren. Neem ook de moeite om berichten op Facebook te ‘liken’. Als je zelf geen ‘likes’ teruggeeft, ziet hij of zij jou ook niet meer in de ‘timeline’ verschijnen. Op het moment dat er bij klanten een vraag opkomt waarmee ze bij jou moeten zijn, dan zit dit in hun onderbewuste. Daarnaast werk ik onder meer met WhatsApp groepen. Daarmee kun je heel laagdrempelig contact met klanten onderhouden.”

Authentiek

“Een grote verandering is dat we ons nu profileren naar buiten”, merkt Michiel Brandt op. “Je leert jezelf pas goed kennen in de ontmoeting met anderen. Via social media laat je ook iets van jezelf zien dat je eigenlijk niet bent. Het is heel belangrijk dat het beeld dat je naar buiten brengt zo authentiek en zo echt is dat ook je medewerkers zich daarmee kunnen verbinden, en daar niet een andere boodschap tegenover zetten.”

Dazure is één van de bedrijven die enthousiast zijn over de inzet van social media. “Onze klanten zijn adviseurs”, zegt commercieel directeur Indra Frishert. “Voor hen werken we met een WhatsApp-groep. Ook hebben we een groep voor de medewerkers. Aan het eind van het jaar maak ik een film met alle foto’s die hierop zijn langsgekomen. Net als Transavia hebben we ook een WhatsApp-nummer voor consumenten en adviseurs. Daar krijgen we sporadisch reacties op, mensen gebruiken toch liever de mail. Onze ervaring met social media is positief: je staat dichter bij klanten en medewerkers en bent meer betrokken bij hun wel en wee.”

‘We vinden dat we een fantastisch vak hebben, maar de buitenwereld kijkt heel anders tegen ons aan’

Ulrike Geerlings: ‘Je komt in het onderbewuste van klanten.’

Reactie toevoegen

 
Editie
Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

(door Ulrike Geerlings, Appels Financieel Advies. Bijdrage uit Special Contactgroep Automatisering van VVP). Automatisering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Investeren in social media levert adviseur winst op

Investeren in social media levert adviseur winst op

"Social media zijn hot, maar er wordt te weinig mee gedaan. De eerste 2.500 euro die ik investeerde was in een goede Facebook-cursus. Als ik daar één...

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren, kennis delen met topondernemers en vakexperts. Dat zijn de ingrediënten van de Dag van het Topadvies die VVP op 2 november organiseert...

‘Ik ben een pionier met weinig zitvlees’

‘Ik ben een pionier met weinig zitvlees’

Ulrike Geerlings heeft een CV om ‘u’ tegen te zeggen. Ze werkte ruim 25 jaar in loondienst bij banken, vermogensbeheerders, private banks en grote...