Digitaal ecosysteem

Peter Mols 2019 sivi

“Digitale datakoppelingen versterken het klantvertrouwen in de keten. Door handmatige werkzaamheden uit te bannen bevestig je niet alleen dit vertrouwen, je bespaart jezelf als adviseur ook veel tijd, en levert uiteindelijk een hogere kwaliteit van dienstverlening aan de klant”, aldus Peter Mols, directeur SIVI.

...

Waartoe is SIVI op aarde?

SIVI is een onafhankelijk kenniscentrum voor digitale dienstverlening in de gehele verzekeringsbedrijfstak. Wij zien het als onze missie om alle ketenpartijen te inspireren samen stappen te zetten naar een nieuw digitaal ecosysteem; een systeem dat kosten verlaagt en tegelijkertijd waarde toevoegt, voor verzekeraars, voor serviceproviders, voor intermediairs, voor hun dienstverleners, én voor klanten. Daarom ontwikkelen wij in opdracht van de hele sector digitale standaarden, analyseren wij trends en de impact van nieuwe technologieën op de keten. En al die kennis deelt SIVI proactief via meerdere nieuwsbrieven, events en andere kanalen.

Waarom gelooft SIVI in de meerwaarde van persoonlijk o nafhankelijk advies?

Wij geloven daarin omdat klanten er in geloven. Niet bij alle verzekeringsvragen natuurlijk. Maar het is evident dat persoonlijk en onafhankelijk advies onmisbaar is bij meer complexe financiele producten. En dat zulk advies draait om vertrouwen tussen de adviseur en de klant.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Zoals gezegd, bij persoonlijke advisering draait alles om vertrouwen. Vertrouwen dat aanzienlijk kan groeien doordat de adviseur beschikt over adequate digitale middelen om het totaalbeeld van de klant te kunnen overzien. Bijvoorbeeld autonome systemen (Kunstmatige Intelligentie) waarmee sneller een relevant financieel stappenplan kan worden geadviseerd. Zodat veel meer tijd, energie en aandacht kan worden besteed aan het contact met de klant. Dat betekent dus winst in tijd én kwaliteit.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

SIVI verzorgt samen met het Verbond van Verzekeraars, de NVGA en diverse softwareleveranciers in 2019 een belangrijke bijdrage aan het Programma Datakwaliteit Volmachten. Dat doen wij volgens de lijnen van ons eerder vervaardigde plan voor een uniform ingerichte volmachtketen.

In 2019 migreert de hele sector van Digitaal Paspoort naar eHerkenning. SIVI regisseert in deze transitie de route, het uitrolplan en de communicatie naar alle sectorpartijen. SIVI zal in 2019 de ondersteuning van provinciale portefeuilles intensiveren. Tot slot werken wij dit jaar aan updates van onze SIVIstandaarden naar nog meer efficiency in registratie en uitwisseling van gegevens. De AFD (All Finance Datacatalogus) wordt gemoderniseerd naar AFD 2.0, het SIVI API Raamwerk zorgt voor moderne operaties binnen de keten, en nieuwe online tooling gaat ketenpartijen en softwareleveranciers nog beter ondersteunen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) en SIVI hebben een convenant gesloten om te komen tot “sectorbreed uitstekend werkende Data Exchange voor financiële...

SIVI publiceert overzicht software en services

SIVI publiceert overzicht software en services

SIVI heeft een overzicht van software en services rond digitaal zakendoen binnen de financiële dienstverlening gepubliceerd. De Nederlandse financiële...

Migratie Digitaal Paspoort naar eHerkenning uitgesteld

Migratie Digitaal Paspoort naar eHerkenning uitgesteld

De start van de migratie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning is vanwege de coronacrisis uitgesteld tot 1 september 2020, aldus SIVI en Digidentity. Dit geeft...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

Snelste winst van blockchain in verzekeringssector bij procesoptimalisatie

Snelste winst van blockchain in verzekeringssector bij procesoptimalisatie

In een rapport constateert SIVI nog geen doorbraak van block chain in de verzekeringssector. SIVI-consultant Robin Oostrum ziet meerdere redenen: “Bij blockchain...

SIVI pleit voor serieuze pilot met IRMA

SIVI pleit voor serieuze pilot met IRMA

SIVI concludeert na onderzoek dat IRMA een geschikte oplossing is voor het verkrijgen van regie op de eigen persoonlijke gegevens van een gebruiker. Zo kan IRMA...

Mackaaij helpt SIVI maximaal vindbaar te zijn

Mackaaij helpt SIVI maximaal vindbaar te zijn

"Al jaren ben ik van mening dat een organisatie als SIVI maximaal vindbaar moet zijn. Het beschikbaar geven van de naam SIVI.nl helpt daar weer een beetje bij. Wij...

Sivi publiceert resultaten samenwerking pensioensector

Sivi publiceert resultaten samenwerking pensioensector

Sivi heeft in twee papers de resultaten gepubliceerd van de samenwerking onder regie van Sivi tussen pensioenfondsen en pensioenverzekeraars. De papers geven aan...

SIVI richt beheer Gegevensstandaard Persoonlijke Financiën in

SIVI richt beheer Gegevensstandaard Persoonlijke Financiën in

De Stichting Financieel Paspoort is een samenwerking aangegaan met SIVI, om openheid en verdere ontwikkeling de Gegevensstandaard Persoonlijke Financiën (GPF)...

Meer omzet, betere klantrelaties

Meer omzet, betere klantrelaties

(door Mark van Maurik, Laudus & van Maurik. Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering...