Digitaal ecosysteem

Peter Mols 2019 sivi

“Digitale datakoppelingen versterken het klantvertrouwen in de keten. Door handmatige werkzaamheden uit te bannen bevestig je niet alleen dit vertrouwen, je bespaart jezelf als adviseur ook veel tijd, en levert uiteindelijk een hogere kwaliteit van dienstverlening aan de klant”, aldus Peter Mols, directeur SIVI.

...

Waartoe is SIVI op aarde?

SIVI is een onafhankelijk kenniscentrum voor digitale dienstverlening in de gehele verzekeringsbedrijfstak. Wij zien het als onze missie om alle ketenpartijen te inspireren samen stappen te zetten naar een nieuw digitaal ecosysteem; een systeem dat kosten verlaagt en tegelijkertijd waarde toevoegt, voor verzekeraars, voor serviceproviders, voor intermediairs, voor hun dienstverleners, én voor klanten. Daarom ontwikkelen wij in opdracht van de hele sector digitale standaarden, analyseren wij trends en de impact van nieuwe technologieën op de keten. En al die kennis deelt SIVI proactief via meerdere nieuwsbrieven, events en andere kanalen.

Waarom gelooft SIVI in de meerwaarde van persoonlijk o nafhankelijk advies?

Wij geloven daarin omdat klanten er in geloven. Niet bij alle verzekeringsvragen natuurlijk. Maar het is evident dat persoonlijk en onafhankelijk advies onmisbaar is bij meer complexe financiele producten. En dat zulk advies draait om vertrouwen tussen de adviseur en de klant.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Zoals gezegd, bij persoonlijke advisering draait alles om vertrouwen. Vertrouwen dat aanzienlijk kan groeien doordat de adviseur beschikt over adequate digitale middelen om het totaalbeeld van de klant te kunnen overzien. Bijvoorbeeld autonome systemen (Kunstmatige Intelligentie) waarmee sneller een relevant financieel stappenplan kan worden geadviseerd. Zodat veel meer tijd, energie en aandacht kan worden besteed aan het contact met de klant. Dat betekent dus winst in tijd én kwaliteit.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

SIVI verzorgt samen met het Verbond van Verzekeraars, de NVGA en diverse softwareleveranciers in 2019 een belangrijke bijdrage aan het Programma Datakwaliteit Volmachten. Dat doen wij volgens de lijnen van ons eerder vervaardigde plan voor een uniform ingerichte volmachtketen.

In 2019 migreert de hele sector van Digitaal Paspoort naar eHerkenning. SIVI regisseert in deze transitie de route, het uitrolplan en de communicatie naar alle sectorpartijen. SIVI zal in 2019 de ondersteuning van provinciale portefeuilles intensiveren. Tot slot werken wij dit jaar aan updates van onze SIVIstandaarden naar nog meer efficiency in registratie en uitwisseling van gegevens. De AFD (All Finance Datacatalogus) wordt gemoderniseerd naar AFD 2.0, het SIVI API Raamwerk zorgt voor moderne operaties binnen de keten, en nieuwe online tooling gaat ketenpartijen en softwareleveranciers nog beter ondersteunen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

(door Ulrike Geerlings, Appels Financieel Advies. Bijdrage uit Special Contactgroep Automatisering van VVP). Automatisering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...

Aandacht

Aandacht

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen,...

Samen vooruitgang vormgeven

Samen vooruitgang vormgeven

(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...

Game A spelen terwijl B aan de gang is

Game A spelen terwijl B aan de gang is

(Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) Mensen denken graag lineair, dat is logisch en makkelijk. Maar bij digitale ontwikkeling kan de voortgang er heel...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Open platform voor ketenintegratie

Open platform voor ketenintegratie

“Steeds meer adviseurs en verzekeraars sluiten aan bij Aplaza, het open platform voor ketenintegratie. Wij gaan ook vergelijkers koppelen aan ons platform...

Persoonlijke klantreis

Persoonlijke klantreis

“Met persoonlijke aandacht maak je het verschil. Want elke klant is uniek. Het is niet moeilijk een persoonlijke klantreis te realiseren”, aldus Leon...

Veeleisende klantwens

Veeleisende klantwens

“Wij geloven in onafhankelijk advies dat via meerdere kanalen beschikbaar is voor de klant. Een persoonlijk adviesgesprek is daar een onderdeel van, maar...