Digitale innovatie
(Voorwoord VVP Special Digitale Innovatie 2022) In de financiële adviessector is nog een wereld te winnen als het gaat om digitale innovatie. Uitgangspunt hierbij zou uiteraard het belang van de klant moeten zijn. Een optimale automatisering leidt er onder meer toe dat de adviseur meer tijd heeft voor advies, de klant meer inzicht krijgt in zijn financiën en de adviseur beter weet wanneer een klant het beste op welke manier geholpen kan worden.
Een goede automatisering in de adviessector is cruciaal, maar optimaal is het nog bij lange na niet. Er zijn maar weinig advieskantoren die op dit gebied niets meer te wensen hebben. Dit heeft onder meer te maken met keuzes uit het verleden. De overstap naar een nieuwe digitale infrastructuur vergt veel geld, tijd en energie. Bovendien speelt altijd mee: je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt. Bijplamuren van oude systemen is dan vaak het devies.
Kantoren die in fusie- en overnametrajecten zijn verzeild, weten als geen ander hoe lastig het automatiseringsvraagstuk kan zijn. Uit kostenoverwegingen wordt overgestapt op één basisinfrastructuur (efficiënt en kosten verlagen), maar een nieuwe automatisering past vaak niet goed bij het klantbelang, onder meer omdat maatwerk niet langer mogelijk is.
Vaak zie je dat bestaande systemen leidend zijn en niet het klantbelang. Veel kantoren zouden graag een nieuwe infrastructuur willen omarmen, waarbij het klantbelang het uitgangspunt is. Dit kunnen startende kantoren uiteraard makkelijker inregelen en zij kunnen dan snel een voorsprong krijgen op bestaande kantoren, zeker als het gaat om de wat grotere kantoren.
Digitale innovatie is hot voor nagenoeg elke adviesondernemer. Om de juiste keuzes te maken, moet je uiteraard wel weten wat er beschikbaar is. En dat is veel meer dan menig adviesondernemer denkt.
Missie van VVP is adviesondernemers helpen ondernemen. Automatisering is daarbij een cruciaal onderwerp. Deze VVP Special Innovatie - mede mogelijk gemaakt door a.s.r., Centraal Beheer, Hippoline, ING, Nationale-Nederlanden, Stichting Contactgroep Automatisering, Verzekeringsanalyse en Zwitserleven - is een bewaareditie voor alle financiële advieskantoren van Nederland en biedt inzichten, kennis, best practices en visies.
Deze special is op 5 juli 2022 tevens uitgedeeld aan alle bezoekers van het VIP Innovatie Event - Be the Change!, het grootste innovatie-event in de financiële adviessector. Op dit event – mede mogelijk gemaakt door de Contactgroep Automatisering – geven ruim dertig fin- en insurtechbedrijven via aansprekende presentaties een doorkijkje naar de nieuwe mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen in de adviesmarkt. Op deze dag ontdekt de financiële advieswereld in één dag alle innovatie en toepassingen voor de financiële wereld.
Met deze special en dit event draagt VVP hopelijk weer bij aan een nog betere advieswereld.
Veel inspiratie toegewenst!
Reactie toevoegen
Meer over
(Ozewald Wanrooij, Rendement van Geluk, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Hey Siri…. Goedemorgen. De lampen gaan aan op een niet al te felle stand....
Alleen ben je sneller, samen kom je verder
(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht...
Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid
(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...
Product Oversight Governance: tools onmisbaar
(Partner in Kennis, de Verzekeringsanalyse, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Met toenemende overheidseisen, krijgen aanbieders van verzekeringen er extra...
Nieuwe balans met regeneratief investeren
(Ivo Valkenburg (1966-2022) in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Regeneratieve investeerders zetten bewust hun geld in om een nieuwe balans te creëren...
We zijn toch niet vastgeroest?
(Gert Vasse, Ockto, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal...
(Communicator Mieke Verhoef in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Voordat ik in de auto stap, bekijk ik mijn mail. Post van Willem Vreeswijk. Hij schrijft dat...
Mobiele escaperoom rijdt door Nederland
(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...
Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren
(Innovator Robert Witteveen in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Om maar met de deur in huis te vallen: verzekert de verzekeringsbranche zijn eigen ondergang?...
Innovatie is een middel, geen doel
(Remco Heeres, Heeres Assurantiën, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) “Innoveren is een middel om je dienstverlening te verbeteren, geen doel op...