Digitale valkuil

section1_page2_article53_1.jpg

De dienstverlening van grote concerns in Nederland is de laatste twintig jaar aanzienlijk verbeterd. Wie tegenwoordig een vraag of een probleem heeft, wordt doorgaans vriendelijk te woord gestaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, met soms hele nare gevolgen, maar gemiddeld genomen gaat het echt beter in dienstverlenend Nederland. Het grote verschil is dat klantbelang nuvaak beleid van concerns is geworden, ook al is dit nog lang niet op elke afdeling doorgedrongen. Vroeger was de klant hoofdzakelijk een melkkoe, die zijn mond moest houden. En voor wie dit niet helemaal duidelijkis, denk nog maar eens terug aan hoe grote energiemaatschappijen en kabelexploitanten jou als klant zo’n twintig jaar geleden te woord stonden.

Efficiency, stroomlijning van processen, standaardisering, kostenbesparing. Het zijn nu dé toverwoorden van de grote concern in de financiële sector. Om te kunnen overleven, moeten er maatregelen worden genomen. Maar maatregelen die het klantbelang niet voorop stellen, hebben uiteindelijk geen zin. Als je klanten niet meer worden gehoord, creëer je voor je concern een groot probleem.

Als voorbeeld geef ik graag mijn ervaringen met Outlook van Microsoft. Ik ben slechts gebruiker, geen vakspecialist. Nadat ik netjes van Microsoft te horen heb gekregen dat er een update had plaatsgevonden (om Outlook nog gebruikersvriendelijker te maken), ging het mis. Ik kan geen bestanden meer openen. Dat ligt niet aan providers, computerinstellingen. En veel mensen met mij blijken hetzelfde probleem te hebben. Dit probleem is na een half jaar nog niet opgelost.

Een hele kleine opsomming van feiten. Als je belt (als je een telefoonnummer kunt vinden, want makkelijk is het niet) krijg je iemand aan de lijn die verwijst naar de chatmogelijkheid. Als je dat doet, wordt je probleem niet opgelost. Ik heb het vijf keer met andere experts geprobeerd, maar ze kwamen er niet uit. Uiteindelijk heb ik een telefoonnummer van een specialistenteam gekregen. Maar die konden me niet helpen, zij verwezen terug naar de chatfunctie. Uiteindelijk werd mij de oplossing aangereikt: de community. Hier kun je vragen stellen die worden beantwoord door de community (gebruikers en experts van Microsoft). Je vraag wordt hier echter ook niet beantwoord. Wel veel instemming van medegebruikers met hetzelfde probleem. Eens in de maand komt er een zinnetje van een expert van Microsoft in beeld. Zij zeggen dat er drie weken terug een nieuwe update is geweest en dat ze ervan uitgaan dat alles inmiddels weer werkt. Als je teruggeeft dat dit niet het geval is, blijft het zeker weer een maand stil, waarna er een nieuwe dooddoener komt.

Microsoft krijgt van mij het predicaat meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland. Laat de sector niet in deze digitale valkuil trappen. Een klant wil graag goed geholpen worden. Met ‘zoekt u het maar lekker zelf uit’ red je het niet, hoe efficiënt en goedkoop je je bedrijf ook hebt ingericht. Veel leesplezier met dit vakblad dat nog gewoon heel ouderwets in papieren vorm wordt verspreid.

‘Microsoft krijgt het predicaat meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland’

Reactie toevoegen

 
Editie
Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

De 40 leden van de Contactgroep Automatisering (CGA) toonden dinsdag hun meest recente innovaties op het tweede VIP-congres van VVP en Stichting CGA in het AFAS...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Achmea, Stichting CIS en het Verbond verkennen op dit moment een Digitaal Paspoort Verzekeren. Als het aan de EU en de Nederlandse overheid ligt, krijgen burgers...