Digitalisering leidt tot passende producten

Justin Schlee 2018

(door Justin Schlee, ANVA) Digitalisering en samenwerking is de basis van onze toekomst, laten we dit juist gaan stimuleren.

In oktober publiceerde de AFM haar jaarlijkse analyse van trends en ontwikkelingen in de financiële markten. Met een lekkere cappuccino op de bank heb ik het stuk tot me genomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt had verwacht dat de AFM aandacht zou besteden aan een kansloos concept zoals de Libra van Facebook. Onderzoek wijst uit dat consumenten Facebook zelfs niet eens vertrouwen als login mechanisme laat staan als fundament voor een alternatieve financiële infrastructuur. Ik ben maar verder gaan lezen en liep verderop aan tegen deze zinsnede: “Een prominent risico bij verdere digitalisering in de retail financiële dienstverlening is dat het toenemende gemak bij het afsluiten van financiële producten en de personalisering van financiële producten tot niet-passende producten voor consumenten leiden.”

Ik kan me niet echt vinden in deze stelling. Door digitalisering zie ik dat processen en datakwaliteit steeds beter worden. Als we praktisch kijken naar een execution only hypotheek, dan denk ik dat er juist minder risico aanwezig is, los van het feit dat het niet altijd even gemakkelijk is om hem af te sluiten.

Het genoemde risico met crypto valuta kan ik ook niet duiden; er is nog nooit zoveel aandacht geweest in de reguliere pers over de risico’s van deze nieuwe ontwikkeling.

Dieper in materie stappen

Ik ben van mening dat de AFM veel dieper in de materie moet stappen. Al sinds de 90s gebruiken we programma’s waarmee we rekenen maar ook sturing geven aan het processen. Als software ontwikkelaar heb ik vaak genoeg de vraag gekregen of ik het sommetje of de routine even wilde aanpassen omdat de uitkomst net even niet goed uitkwam. Uiteraard doe je dit als softwarebouwer niet. Maar wacht eens even! Ben ik dan aansprakelijk voor de correcte uitkomst? Zit ik te wachten op een beleidsmedewerker van de AFM die onze miljoenen regels codes gaat beoordelen? Alsjeblieft niet.

Tegelijk vinden we een overname van FinData, dat rentedata, hypotheektarieven en acceptatievoorwaarden vastlegt in een platform, lastig lastig te duiden, wie houdt er nu toezicht?

De afgelopen twee jaar hebben wij een soortgelijk initiatief in de verzekeringsbranche opgezet. We hebben tarieven, acceptatieregels, clausules en voorwaarden verzameld en omgeschreven naar computercode. Vervolgens zijn wij in gesprek getreden met aanbieders, we hebben de eerste overeenkomst gesloten waarin is afgesproken dat de door ons ingerichte producten ook zelf door de aanbieder wordt getest. Na een succesvolle test geeft de aanbieder een officieel certificaat van goedkeuring af.

Samenwerking juist stimuleren

Ik ben van mening dat softwarebedrijven prima in staat zijn verantwoordelijkheid te nemen, ons verzekeringsinitiatief gaat gepaard een miljoeneninvestering en ik durf met trots te zeggen dat wij onze verantwoordelijkheid gepakt hebben en bijdragen aan een betere digitale financiële markt.

‘Door digitalisering zie ik dat processen en datakwaliteit steeds beter worden’

Ik weet zeker dat de intenties van FinData gelijk zijn. Echter, als ik dan de ‘Naleving provisieverbod financiele dienstverlening’ uit 2015 lees, vraag ik me af of er niet teveel beleidsmedewerkers bij de AFM werken. “De betaling van de aanbieder aan de softwareleverancier voor de opname van haar producten in de advies-en/of vergelijkingstools is in strijd met het doel en de strekking van het provisieverbod en is daarom niet toegestaan.”

Dit wil dus zeggen dat er niet samengewerkt kan worden. Ik adviseer de AFM samenwerking juist te stimuleren. Kleine incidenten mogen nooit resulteren in dit soort belachelijke anti-samenwerkingsmaatregelen. Als we niet (mogen) samenwerken in Nederland, weten we zeker dat tech giganten zoals Ant Financial, Adyen, Qudian, Lufax , ZhongAn of Sony een grote rol gaan spelen in ons financiële systeem.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...