Distributie zorgvuldig inrichten

Adfiz ken je vak 2018

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die voor de meeste adviseurs in Nederland al dagelijkse praktijk zijn. Doordat deze zaken nu in regels zijn gevat, kan de toezichthouder er gericht op toezien. Concreet betekent dit, dat je in sommige gevallen beter zult moeten vastleggen waarom je wat doet.

In vergelijking met andere EU-landen, heeft de IDD dus relatief weinig impact op Nederland. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen gevolgen zijn voor de adviespraktijk. Sommige onderwerpen vergen namelijk wel degelijk aandacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe productontwikkelingsregels (POG), die een aanpassing en aanvulling zijn op de PARP-regels. Nieuw is bijvoorbeeld dat de POG niet alleen geldt voor de aanbieder, maar ook voor de bemiddelaar. Dat heeft een aantal consequenties; zowel in je bedrijfsvoering als in je dagelijkse werkzaamheden. Hoe ga je daar praktisch mee om?

Uitwisseling met aanbieders

De POG verplicht aanbieders om ervoor te zorgen dat jij alle relevante informatie over een verzekering tot je beschikking hebt, waaronder het doelgroepprofiel en de distributiestrategie. Voor jou gelden er als distributeur van de verzekering vergelijkbare verplichtingen. Zo moet je met de aanbieder informatie delen die relevant is voor zijn evaluatie van de verzekering. Daarnaast moet je de verzekeraar op de hoogte stellen als een verzekering niet (meer) past in het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel. Het is verstandig om afspraken te hebben met verzekeraars over welke informatie zij aan jou geven en welke jij aan hen. Adfiz is samen met het Verbond van Verzekeraars en de OvFD bezig om invulling te geven aan deze afspraken in een addendum op het refertemodel SWO. Daarin staan afspraken over de vereiste informatie-uitwisseling om elkaar te helpen te voldoen aan de regelgeving. En ook tot wat die informatie-uitwisseling zich beperkt. Het gaat bijvoorbeeld niet om concurrentiegevoelige informatie en de informatieverstrekking mag niet bedoeld zijn om individuele adviezen te controleren.

‘POG geldt ook voor bemiddelaar’

Inrichting distributieproces

De aanbieder moet zorgen dat je alle relevante informatie ontvangt. Toch vereist de POG dat je je eigen distributieproces zo inricht dat je de relevante informatie ontvangt van de aanbieder. Ook moet je regelmatig evalueren of het proces dat je hebt beschreven nog klopt en actueel is. Zorg er ook voor dat de productinformatie die je ontvangt van de aanbieder toegankelijk is voor je medewerkers en dat ze op de hoogte zijn van de inhoud ervan. Ook hiervoor geldt: beschrijf hoe je daarvoor zorgt. Tot slot leg je vast onder welke doelgroep(-en) je de verzekering distribueert. Voor Adfiz-leden hebben we hiervoor een model gemaakt.

Passend bij doelgroep

Nu de aanbieder verplicht is bij producten een doelgroepprofiel op te stellen, is het logisch dat je dit bij je advies betrekt. Je mag overigens afwijken van het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel als een product een goede oplossing is voor de vraag van je klant. Leg dit dan wel duidelijk vast in je adviesdocumentatie en noteer ook waarom je ervan af bent geweken.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...