Dit kan ons allemaal overkomen

BJÖRN Bierhaalder

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy.

Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld een week van leven met een gezin zonder geld. Ik vind vooral de verhalen van de deelnemers interessant. Hoe zijn ze in het leven terecht gekomen wat ze nu leiden?

De aflevering die ik zag, ging over een ‘straatarme’ moeder met 4 kinderen. Zij moeten wekelijks van een paar tientjes rondkomen.

Hoe was dit gekomen? De moeder had een relatie met de vader van haar jongste kind. Ze werkten allebei fulltime en hadden een normaal gezinsleven. Niet rijk, maar genoeg om lekker van te leven. Totdat ...

De man belde vanuit de auto omdat hij zich niet goed voelde. Hij dacht aan een hartaanval en bleek gelijk te hebben. Terwijl zij met elkaar aan de lijn hingen, verongelukte de man.

Dramatisch verhaal.

Het verhaal werd dramatischer toen bleek dat er niets voor het overlijdensrisico was geregeld. Ze hadden een hypotheek en dachten dat het overlijdensrisico was meeverzekerd. Niet dus. Intussen was de moeder minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen.

Het vervolg kun je uittekenen: grote schuld, gedwongen woningverkoop en in de schuldsanering. Is dit een uniek verhaal? Jammer genoeg niet. Ik heb hier met Fred de Jong onderzoek naar gedaan.

Uit ons onderzoek blijkt dat tussen 35 en 40 procent van de huishoudens in financiële problemen kunnen komen wanneer één van de partners overlijdt of arbeidsongeschikt raakt. Allemaal gezinnen die geen of onvoldoende verzekering hebben gesloten, onvoldoende financiële buffers hebben en fors terugvallen in hun maandelijks inkomen. Jaarlijks hebben we het over 51.000 huishoudens.

Ik vind dat grote aantallen. En schrok er eerlijk gezegd van.

We leven in een rijk land waarin we een sociaal contract hebben om elkaar te steunen wanneer dat nodig is. In de praktijk hebben we dit niet goed genoeg geregeld. Zelfs mensen die denken dat ze zich financieel hebben voorbereid op overlijden of arbeidsongeschiktheid, blijken financieel kwetsbaar te zijn. Met alle maatschappelijke gevolgen die daarbij horen.

Adviseurs en verzekeraars hebben een maatschappelijke rol. We mogen verwachten dat zij hun klanten helpen om financieel overeind te blijven wanneer ze te maken krijgen met pech en ongeluk. Daar valt nog veel in te verbeteren.

Maar we moeten niet alleen de financiële sector aankijken. Veel huishoudens zijn buiten beeld van verzekeraars en adviseurs. Voor deze gezinnen mogen we verwachten dat de overheid en andere instanties hun maatschappelijke rol pakken. Door mensen goed te informeren over de risico’s en te zorgen voor een financieel vangnet. Ook daar valt nog veel in te verbeteren.

Het verhaal van de moeder met de vier kinderen kan ons allemaal overkomen. Laten we met elkaar zorgen dat het leed niet erger wordt dan het toch al is.

‘Van adviseurs en verzekeraars mogen we verwachten dat zij hun klanten helpen financieel overeind te blijven bij pech en ongeluk.’

Reactie toevoegen

 
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...