Drie succesfactoren voor adviseurs

Rick Guitjens

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven: lever toegevoegde waarde voor je klant, zorg dat je interne processen op orde zijn en zorg voor een cultuur waardoor mensen graag bij je werken”, aldus Rick Guitjens, directeur-eigenaar van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer uit Heeze.

In deze editie van ‘Uit de Adviespraktijk’ hebben we de rasondernemers een aantal vragen gesteld over ondernemerschap.

Waar heb je je in de laatste maanden vooral mee beziggehouden in je adviespraktijk. Wat waren de prioriteiten en aandachtspunten?

Guitjens: “De definitie van de ‘adviespraktijk’ is voor ons een hele brede. Dat is eigenlijk het totaal van de ‘output’ aan de klant. De afgelopen maanden zijn we veel bezig geweest met het verfijnen van onze processen, in dit geval het bouwen van een workflow die de klant automatisch een bericht stuurt als de geldigheid van een (verzekeringstechnische) taxatie komt te vervallen. Gaaf dat dit gelukt is!

Daarnaast hebben we met een collega-intermediair in de buurt een ‘inkoopmatrix’ gebouwd (een Excel-bestand dat we onderling delen), waar we beter hebben vastgelegd bij welke verzekeraar we met welk (zakelijk) risico terecht kunnen. Het is een dynamisch bestand, dus wordt constant aangepast.”

Waar maak je je als ondernemer de meeste zorgen om? Voor de nabije toekomst en de langere termijn…

Guitjens: “Voor de nabije toekomst: wat het effect van de energieschaarste en de daarbij behorende hoge prijzen deze winter gaat brengen voor bedrijven en particuliere huishoudens. Voor de langere termijn de mentale gezondheid van medewerkers.”

Waar zie je kansen voor jouw kantoor en voor de adviessector in het algemeen?

Guitjens: “Als kansen voor ons kantoor zie ik: verder autonoom gecontroleerd blijven groeien in een gespecialiseerde sector (bedrijfsmatige verzekeringen) en steeds verder onze interne processen blijven verfijnen. Ook zie ik kansen in super-specialisaties: dus op maat gemaakte verzekeringsproducten voor één specifieke sector.

Een spin-off van Guitjens Verzekeringen is bijvoorbeeld: Translators Unite.

De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven: blijf jezelf kritisch afvragen of je nog wel voldoende waarde toevoegt aan je klanten, en stuur daar zo nodig in je strategie op bij. Indien dat betekent dat je verder moet specialiseren: doe dat dan. Daarnaast: zorg ervoor dat je interne processen strak op orde zijn en iedere dag weer verbeteren. En zorg voor een cultuur waardoor mensen graag bij je willen werken.”

Kun je drie tot vijf lessen delen uit jouw adviespraktijk die - startende - collega-adviseurs in hun oren zouden mogen knopen?

Guitjens geeft een aantal lessen:

  • Volgt altijd wat je hart je ingeeft, zowel in de strategie, als de mensen die je aanneemt en de klanten waar je zaken mee doet.
  • Blijf jezelf kritisch afvragen of je nog wel voldoende waarde toevoegt aan je klanten, en wees niet bang om je strategie bij te stellen als je voelt dat dit minder wordt.
  • Zorg ervoor dat je interne processen strak op orde zijn en iedere dag weer verbeteren, dit is een continue proces.

Rick Guitjens: ‘Unieke mogelijkheid voor starters.’

“Voor starters: juist als je start met een blanco canvas heb je een unieke mogelijkheid – en relatief veel tijd om het systeem – de processen in één keer goed in te richten. Dat voelt wellicht contraproductief (want je focus ligt waarschijnlijk op het snel opbouwen van je klantengroep), maar het gaat je op de langere termijn veel opleveren als dat op orde is. Andersom: het kan je flink in je billen bijten indien je dat alsnog later moet doen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraars kunnen innovatie meer stimuleren

Verzekeraars kunnen innovatie meer stimuleren

(Uit VVP 6-2023) Flowid uit Zaltbommel is expert op het gebied van systeemintegratie voor flow oplossingen en ontwerpt en bouwt flow skids voor lab, pilot en productie....

Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Kennis en snelheid

Kennis en snelheid

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Juffrouw Polis wordt volwassen

Juffrouw Polis wordt volwassen

(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Next step social media

Next step social media

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...