Drie succesfactoren voor adviseurs

Rick Guitjens

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven: lever toegevoegde waarde voor je klant, zorg dat je interne processen op orde zijn en zorg voor een cultuur waardoor mensen graag bij je werken”, aldus Rick Guitjens, directeur-eigenaar van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer uit Heeze.

In deze editie van ‘Uit de Adviespraktijk’ hebben we de rasondernemers een aantal vragen gesteld over ondernemerschap.

Waar heb je je in de laatste maanden vooral mee beziggehouden in je adviespraktijk. Wat waren de prioriteiten en aandachtspunten?

Guitjens: “De definitie van de ‘adviespraktijk’ is voor ons een hele brede. Dat is eigenlijk het totaal van de ‘output’ aan de klant. De afgelopen maanden zijn we veel bezig geweest met het verfijnen van onze processen, in dit geval het bouwen van een workflow die de klant automatisch een bericht stuurt als de geldigheid van een (verzekeringstechnische) taxatie komt te vervallen. Gaaf dat dit gelukt is!

Daarnaast hebben we met een collega-intermediair in de buurt een ‘inkoopmatrix’ gebouwd (een Excel-bestand dat we onderling delen), waar we beter hebben vastgelegd bij welke verzekeraar we met welk (zakelijk) risico terecht kunnen. Het is een dynamisch bestand, dus wordt constant aangepast.”

Waar maak je je als ondernemer de meeste zorgen om? Voor de nabije toekomst en de langere termijn…

Guitjens: “Voor de nabije toekomst: wat het effect van de energieschaarste en de daarbij behorende hoge prijzen deze winter gaat brengen voor bedrijven en particuliere huishoudens. Voor de langere termijn de mentale gezondheid van medewerkers.”

Waar zie je kansen voor jouw kantoor en voor de adviessector in het algemeen?

Guitjens: “Als kansen voor ons kantoor zie ik: verder autonoom gecontroleerd blijven groeien in een gespecialiseerde sector (bedrijfsmatige verzekeringen) en steeds verder onze interne processen blijven verfijnen. Ook zie ik kansen in super-specialisaties: dus op maat gemaakte verzekeringsproducten voor één specifieke sector.

Een spin-off van Guitjens Verzekeringen is bijvoorbeeld: Translators Unite.

De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven: blijf jezelf kritisch afvragen of je nog wel voldoende waarde toevoegt aan je klanten, en stuur daar zo nodig in je strategie op bij. Indien dat betekent dat je verder moet specialiseren: doe dat dan. Daarnaast: zorg ervoor dat je interne processen strak op orde zijn en iedere dag weer verbeteren. En zorg voor een cultuur waardoor mensen graag bij je willen werken.”

Kun je drie tot vijf lessen delen uit jouw adviespraktijk die - startende - collega-adviseurs in hun oren zouden mogen knopen?

Guitjens geeft een aantal lessen:

  • Volgt altijd wat je hart je ingeeft, zowel in de strategie, als de mensen die je aanneemt en de klanten waar je zaken mee doet.
  • Blijf jezelf kritisch afvragen of je nog wel voldoende waarde toevoegt aan je klanten, en wees niet bang om je strategie bij te stellen als je voelt dat dit minder wordt.
  • Zorg ervoor dat je interne processen strak op orde zijn en iedere dag weer verbeteren, dit is een continue proces.

Rick Guitjens: ‘Unieke mogelijkheid voor starters.’

“Voor starters: juist als je start met een blanco canvas heb je een unieke mogelijkheid – en relatief veel tijd om het systeem – de processen in één keer goed in te richten. Dat voelt wellicht contraproductief (want je focus ligt waarschijnlijk op het snel opbouwen van je klantengroep), maar het gaat je op de langere termijn veel opleveren als dat op orde is. Andersom: het kan je flink in je billen bijten indien je dat alsnog later moet doen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Next step social media

Next step social media

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...

Buy en build versus kwaliteit

Buy en build versus kwaliteit

(Rick Guitjens, Guitjens Verzekeringen, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het nieuws in onze (vak)media wordt gedomineerd door berichten over consolidatie...

Afrekenen met volume mythe

Afrekenen met volume mythe

(Uit de Adviespraktijk, Rick Guitjens, VVP 01-2022) “Ik wil de mythe ontkrachten dat meer volume per definitie meer inkoopkracht betekent.” aldus Rick...

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Een aantrekkelijker en toegankelijker adviesvak

Een aantrekkelijker en toegankelijker adviesvak

(Uit de Adviespraktijk, Juffrouw Polis, VVP 01-2022)Het adviesvak leuker, begrijpelijker en toegankelijker maken. Dat is de missie van Ilse Broekhuizen-Bosland...

Vind de balans op alle terreinen

Vind de balans op alle terreinen

(Uit VVP 6-2020) Er is heel veel meer in het adviseursleven dan alleen polissen sluiten. Dat is de duidelijke boodschap van de adviseurs in deze laatste aflevering...

Nieuwe inzichten door corona

Nieuwe inzichten door corona

Peggy van der Smitte paste haar kantoor snel aan de coronacrisis aan een situatie die haar ook nieuwe inzichten heeft gebracht. Van der Smitte, eigenaar van...