Drie succesfactoren voor adviseurs

Rick Guitjens

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven: lever toegevoegde waarde voor je klant, zorg dat je interne processen op orde zijn en zorg voor een cultuur waardoor mensen graag bij je werken”, aldus Rick Guitjens, directeur-eigenaar van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer uit Heeze.

In deze editie van ‘Uit de Adviespraktijk’ hebben we de rasondernemers een aantal vragen gesteld over ondernemerschap.

Waar heb je je in de laatste maanden vooral mee beziggehouden in je adviespraktijk. Wat waren de prioriteiten en aandachtspunten?

Guitjens: “De definitie van de ‘adviespraktijk’ is voor ons een hele brede. Dat is eigenlijk het totaal van de ‘output’ aan de klant. De afgelopen maanden zijn we veel bezig geweest met het verfijnen van onze processen, in dit geval het bouwen van een workflow die de klant automatisch een bericht stuurt als de geldigheid van een (verzekeringstechnische) taxatie komt te vervallen. Gaaf dat dit gelukt is!

Daarnaast hebben we met een collega-intermediair in de buurt een ‘inkoopmatrix’ gebouwd (een Excel-bestand dat we onderling delen), waar we beter hebben vastgelegd bij welke verzekeraar we met welk (zakelijk) risico terecht kunnen. Het is een dynamisch bestand, dus wordt constant aangepast.”

Waar maak je je als ondernemer de meeste zorgen om? Voor de nabije toekomst en de langere termijn…

Guitjens: “Voor de nabije toekomst: wat het effect van de energieschaarste en de daarbij behorende hoge prijzen deze winter gaat brengen voor bedrijven en particuliere huishoudens. Voor de langere termijn de mentale gezondheid van medewerkers.”

Waar zie je kansen voor jouw kantoor en voor de adviessector in het algemeen?

Guitjens: “Als kansen voor ons kantoor zie ik: verder autonoom gecontroleerd blijven groeien in een gespecialiseerde sector (bedrijfsmatige verzekeringen) en steeds verder onze interne processen blijven verfijnen. Ook zie ik kansen in super-specialisaties: dus op maat gemaakte verzekeringsproducten voor één specifieke sector.

Een spin-off van Guitjens Verzekeringen is bijvoorbeeld: Translators Unite.

De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven: blijf jezelf kritisch afvragen of je nog wel voldoende waarde toevoegt aan je klanten, en stuur daar zo nodig in je strategie op bij. Indien dat betekent dat je verder moet specialiseren: doe dat dan. Daarnaast: zorg ervoor dat je interne processen strak op orde zijn en iedere dag weer verbeteren. En zorg voor een cultuur waardoor mensen graag bij je willen werken.”

Kun je drie tot vijf lessen delen uit jouw adviespraktijk die - startende - collega-adviseurs in hun oren zouden mogen knopen?

Guitjens geeft een aantal lessen:

  • Volgt altijd wat je hart je ingeeft, zowel in de strategie, als de mensen die je aanneemt en de klanten waar je zaken mee doet.
  • Blijf jezelf kritisch afvragen of je nog wel voldoende waarde toevoegt aan je klanten, en wees niet bang om je strategie bij te stellen als je voelt dat dit minder wordt.
  • Zorg ervoor dat je interne processen strak op orde zijn en iedere dag weer verbeteren, dit is een continue proces.

Rick Guitjens: ‘Unieke mogelijkheid voor starters.’

“Voor starters: juist als je start met een blanco canvas heb je een unieke mogelijkheid – en relatief veel tijd om het systeem – de processen in één keer goed in te richten. Dat voelt wellicht contraproductief (want je focus ligt waarschijnlijk op het snel opbouwen van je klantengroep), maar het gaat je op de langere termijn veel opleveren als dat op orde is. Andersom: het kan je flink in je billen bijten indien je dat alsnog later moet doen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schoenmaker blijf bij je leest

Schoenmaker blijf bij je leest

“Schoenmaker blijf bij je leest! Als risicomanager en assurantieadviseur wil ik mij niet bezig houden met advieswerk op het gebied van bijvoorbeeld energie....

Corona is een uitgelezen kans

Corona is een uitgelezen kans

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren...

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Advies van waarde wordt beloond

Advies van waarde wordt beloond

“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...

Beter willen worden

Beter willen worden

“Wij ontwikkelen ons volop. Dit komt niet alleen tot uiting in de (geslaagde) overnames die we recent hebben gedaan, maar bijvoorbeeld ook in de digitalisering...