Duurzaam is het nieuwe normaal

Hendrik Schakel

“Adviseer niet alleen over verduurzaming, maar doe er vooral zelf aan. Het begint altijd bij jezelf. Waar koop je je spullen en waar komen ze vandaan? Maar ook hoe reis je, waar bankier je, wat stem je en hoe duurzaam is je eigen woning. Ga bijvoorbeeld eens naar een woonwijzerwinkel om alle opties en materialen in het echt te zien en aan te raken”, aldus Hendrik Schakel van Viisi Hypotheken.

Binnen Viisi Hypotheken wordt het verduurzamen van de woning direct bij de eerste kennismaking met de klant meegenomen. “De mate waarin, is voor elke klant en elke woning verschillend. Iemand die bijvoorbeeld een klein appartement in de stad koopt, kan vaak niet zoveel doen, hooguit via de VvE-vergadering één keer per jaar. Maar mensen die een wat oudere, nog slecht geïsoleerde woning kopen, zijn vaak zelf al geïnteresseerd in verduurzamen van de woning. En als onze klanten er nog niet mee bezig zijn, dan wijzen we hen op de mogelijkheden en zorgen dat ze ook via een handig stappenplan op onze website snel weten hoe ze verduurzaming kunnen onderzoeken en daarna kunnen uitvoeren.”

Welke duurzaamheidsaspecten neemt Viisi Hypotheken in de adviesgesprekken mee? “Wij spreken met onze klanten over de te nemen maatregelen, het benodigde budget, en de financieringsmogelijkheden, zoals subsidies, eigen geld of lenen. Verder betrekken we het beleid van geldverstrekkers volgens de ‘Eerlijke geldwijzer’ in onze adviezen. Wij vragen vooraf altijd in hoeverre onze klanten de reputatie en duurzaamheid van geldverstrekkers belangrijk vinden. En of klanten bereid zijn een iets hogere rente te betalen voor een duurzame(r) geldverstrekker. En natuurlijk komen de manieren aan bod waarop geldverstrekkers omgaan met verduurzaming bij het bepalen van de marktwaarde, de maximaal te verstrekken hypotheeksom, korting op de rente en overige extra’s qua verduurzaming.”

Volgens Schakel zijn er ook voor aanbieders volop mogelijkheden om de verduurzaming van de woningvoorraad in Nederland te versnellen. Er zijn immers ook voorbeelden die hier al wel werk van maken. “Met name Triodos doet er alles aan om klanten te stimuleren hun woningen te verduurzamen. Zij doen dit door scherpere rentes aan te bieden als de woning duurzamer is maar bijvoorbeeld ook door zoiets eenvoudigs als het vergoeden van de kosten voor een energierapport à 199 euro. Klanten hebben dan geen drempel meer om onderzoek te doen en worden beloond als zij verduurzamen.”

Ander goed voorbeeld is van ABN Amro. “Deze bank biedt bijvoorbeeld deze zomer erg scherpe rentes aan voor woningen met label A of beter. Dit verbetert natuurlijk de hypotheekportefeuille van ABN Amro maar levert klanten ook een scherpe hypotheekrente op als zij bereid zijn de woning naar energielabel A te krijgen (en een betaalrekening bij ABN Amro aan te houden). Het is goed om als aanbieders zelf na te denken over welke stappen er nog meer genomen moeten worden en te leren van de voorbeelden die er al wel zijn in de markt.”

Volgens Schakel is duurzaam het nieuwe normaal. “Je hoeft maar naar buiten te kijken of het nieuws aan te zetten om te zien hoe noodzakelijk verduurzaming is. In mijn optiek is er geen andere weg. Het is ondenkbaar dat niet-duurzaam het nieuwe normaal zou zijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Huidige leennorm gaat niet veranderen

Huidige leennorm gaat niet veranderen

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 06-2022) Het is een mooi idee om vanaf 2024 de leennormen voor hypotheken te differentiëren. Maar als minister De Jonge niet...

Nog maar één op de negen starters kan eigen huis kopen

Nog maar één op de negen starters kan eigen huis kopen

Slechts elf procent van alle starters op de Nederlandse woningmarkt verwacht in de komende twaalf maanden hun eerste huis te kopen. Een kwartaal geleden gold dit...

Hét moment om door te pakken

Hét moment om door te pakken

(Hergen Dutrieux, Viisi, in Ken je vak! in VVP 1-2021) De verkiezingen staan voor de deur en wederom komt de hypotheekrenteaftrek op de agenda. Voorheen een heet...

Verander de wereld, begin een bedrijf

Verander de wereld, begin een bedrijf

Terwijl maatschappelijke problemen de pan uitrijzen en veel mensen in angst leven vanwege de onzekerheid rondom bijvoorbeeld klimaatverandering en de manier waarop...

Viisi Hypotheken haalt 891.977 euro op met crowdfunding

Viisi Hypotheken haalt 891.977 euro op met crowdfunding

In de afgelopen twee maanden hebben meer dan 260 investeerders 891.977 euro gestoken in Viisi Hypotheken. Ruim 300.000 euro hiervan is afkomstig van eigen medewerkers,...

Hoe help je starters op de woningmarkt écht

Hoe help je starters op de woningmarkt écht

(Hergen Dutrieux, co-founder Viisi Hypotheken, in katern 'Hypotheken van nu!' in VVP 6-2020) Het kabinet presenteerde onlangs plannen om starters op de woningmarkt...

Viisi Hypotheken start crowdfundingcampagne voor nieuwe medewerkers

Viisi Hypotheken start crowdfundingcampagne voor nieuwe medewerkers

Viisi Hypotheken is van start gegaan met een crowdfundingcampagne. Het hypotheekadvieskantoor wil via het platform CrowdAboutNow één miljoen euro ophalen...

Hoe duurzaam is jouw advies?

Hoe duurzaam is jouw advies?

Steeds meer bedrijven en ook particulieren willen duurzame keuzes maken. Is duurzaamheid al een onderdeel van uw analyses en adviezen? Duurzaamheid lijkt een modewoord...

Breder perspectief

Breder perspectief

De financieel adviseur staat midden in de samenleving. Ongetwijfeld heeft de coronacrisis nog duidelijker gemaakt hoe kwetsbaar die samenleving is. Juist een onafhankelijk...

Beleving en relevantie bepalen succes duurzame ontwikkeling

Beleving en relevantie bepalen succes duurzame ontwikkeling

(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) De coronacrisis heeft de samenleving een duurzame groeispurt bezorgd. Thuiswerken is ‘here to stay’,...